دنیای اقتصاد- شاخص بورس روزگذشته ۲۶۶واحد افت را تجربه کرد و به عدد ۱۱هزار و ۳۶۲واحد رسید.مقایسه آمارها حاکی از آن است که بازدهی بازار سرمایه در نیمه اول سال جاری، معادل ۱/۴۴ درصد بوده، اما در سه ماهه ابتدایی نیمه دوم، این بازدهی به منفی یک‌درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، بالاترین میزان شاخص در شانزدهم آبان ماه با عدد ۱۲‌هزار و ۵۷۷واحد ثبت شده است و مقایسه بازدهی بازار در مقایسه با تاریخ یاد شده حکایت از افت میانگین بازدهی بورس به منفی ۷/۹درصد دارد. با ثبت بازدهی منفی یک‌درصدی در نیمه دوم سال رخ داد

خزان شاخص بورس!

بورس تهران در نیمسال اول ۸۸ میانگین بازدهی ۴۴درصدی را ثبت کرده بود

گروه بورس- مجید اسکندری: شاخص بورس روزگذشته ۲۶۶واحد افت را تجربه کرد و به عدد ۱۱هزار و ۳۶۲واحد رسید.

بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌ها که همواره مورد انتظار فعالان بازار است، این بار به کاهش قابل توجه شاخص بازار انجامید. بر این اساس روز گذشته در پی بازگشایی چهار نماد فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو و معادن و فلزات بازار سرمایه دچار نوسان شد.

کاهش ۵/۱میلیارد دلاری ارزش بازار

پس از طی شدن منازعه بین فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها بر سر تعیین قیمت سنگ‌آهن که به بسته بودن ۴۵ روزه نماد چهار شرکت یاد شده منجر شد، روز گذشته بورس تهران که از حدود دو هفته پیش روند کاهشی را در پیش گرفته بود، افت شدیدی را به ثبت رساند. به گزارش خبرنگار ما در پی بروز این پدیده، ارزش بازار سرمایه به ۵۹‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان، معادل ۶۰میلیارد دلار رسید.

۲۰۱واحد از ۲۶۶ واحد افت شاخص مربوط به بازگشایی چهار نماد یاد شده بود. بررسی روند تغییرات بازدهی بورس طی ۱۱ سال گذشته نشان می‌‌دهد همواره بازار سرمایه در نیمه دوم روند کاهشی را در مقایسه با نیمه اول سال طی می‌‌کند.

مقایسه آمارها حاکی از آن است که بازدهی بازار سرمایه در نیمه اول سال جاری، معادل ۱/۴۴ درصد بوده اما در سه ماهه ابتدایی نیمه دوم، این بازدهی به منفی یک‌درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر بالاترین میزان شاخص در شانزدهم آبان ماه با عدد ۱۲‌هزار و ۵۷۷واحد ثبت شده است و مقایسه بازدهی بازار در مقایسه با تاریخ یاد شده حکایت از افت میانگین بازدهی بورس به منفی ۷/۹درصد دارد.

رشد شاخص بورس در نیمه نخست سال جاری را می‌‌توان مرهون دو عامل متفاوت دانست. نخستین دلیل این امر و شاید مهم‌ترین آن، افزایش قیمت مواد خام در بازارهای جهانی بود که منجر شد سودآوری شرکت‌های تولیدکننده مواد خام از افق روشنی برخوردار شود. از سوی دیگر تغییر سیاست‌های پولی دولت را می‌‌توان دومین عامل این رشد به حساب آورد. بر این اساس بانک مرکزی از طریق کاهش نرخ سپرده‌های سرمایه‌گذاری در سیستم بانکی توانست از جذابیت بازار پول کاسته و موجب شود که سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا کنند.

همچنین سیاست‌های پولی بانک مرکزی که در نهایت به کاهش نرخ تورم انجامید نیز در این زمینه قابل توجه بوده است. این در حالی است که روند رشد قیمت مواد خام در بازارهای جهانی که منجر به رشد بازار سرمایه ایران در نیمه اول سال شده بود، هنوز معکوس نشده با این وجود بازار سرمایه ما دچار افت شده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که رشد شاخص در نیمه نخست سال تا حدودی غیرمنطقی و تحت تاثیر هیجانات بوده که پس از فروکش کردن این هیجانات، نیمه دوم سال در حال تصحیح شدن است. بنابراین در صورتی که قیمت‌های جهانی با افت مواجه شود باید منتظر یک موج منفی در بازار سرمایه نیز باشیم. از سوی دیگر بحث اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها در صورت نهایی شدن به دلیل افزایش هزینه‌های شرکت‌ها، بازار سرمایه را با نگرانی مواجه ساخته و موجب شده است شرکت‌ها نتوانند پیش‌بینی‌های درستی را به بازار ارائه کنند و از جانب دیگر، سرمایه‌گذاران نیز آینده مثبتی از سرمایه‌گذاری خود متصور نباشند. آنچه مسلم است این است که بازار سرمایه ایران به «بازاری فصلی» تبدیل شده که سرما و گرما نیز می‌‌تواند در رونق یا رکود آن سهیم باشند. سرمایه‌گذاران، هیچ گاه شاهد برتری نیمه دوم سال در مقایسه با نیمه اول نبوده‌اند و همه ساله با شروع پاییز، بر‌گ‌ریزان بورس نیز آغاز شده است، بنابراین انتظار می‌‌رود میانگین بازدهی بورس در نیمسال دوم ۸۸ کمتر از نیمسال اول باشد.