شروین شهریاری

بورس تهران در هفته جاری شاهد تلاش خریداران جهت غلبه بر عرضه‌ها بود که البته این روند با توجه به همراهی بازارهای جهانی با افزایش نیم‌درصدی شاخص بورس در عمل محقق شد. همچنین غیبت سرمایه‌گذاران حقوقی در روز یکشنبه موجب شد تا مطابق با روند سنتی بازار (که مشابه آن در روزهای نوروز نیز تکرار می‌شود) سرمایه‌گذاران حقیقی کنترل بازار را در دست گرفته و جو کاملا مثبتی را در بورس رقم بزنند. البته روند مزبور با بازگشت سرمایه‌گذاران حقوقی در روزهای پایانی هفته تا حدودی تضعیف شد. مهم‌ترین عاملی که در هفته جاری به کمک بازار آمد تقویت قیمت‌های نفت و فلزات بود که در پی ایجاد خوش‌بینی‌ها نسبت به رشد اقتصادی جهان و نیز تضعیف دلار ایجاد شد. روند مزبور البته از شتاب مناسبی برخوردار بود به نحوی که منجر به رشدی در حدود ۱۰درصد در قیمت مس، روی، سرب و نفت نسبت به حداقل قیمت این محصولات در دو هفته اخیر شده است.

مثبت‌های پرتعداد و متنوع

سهامی که روند مثبت را در هفته جاری تجربه کردند تقریبا از گستردگی جالب توجهی در کلیه صنایع برخوردار بودند. سهام گروه فلزات به طور طبیعی با تبعیت از روند جهانی به مدار مثبت بازگشتند. در این میان، شرکت‌های تولید‌کننده سرب و روی پیشتاز افزایش قیمت و غلبه تقاضا هستند. نکته مهمی که در مورد سهام این گروه به چشم می‌خورد نسبتهای P/E دورقمی است که انتظارات بالای سرمایه‌گذاران از سودآوری آتی شرکت‌ها را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد احتمال رشد چند برابری سودآوری شرکت‌های این گروه در سال آینده تا حدود زیادی در قیمت کنونی این سهام لحاظ شده و رشد بیشتر قیمت به نحو منطقی منوط به افزایش معنادار قیمت‌های جهانی سرب و روی از سطح ۲۳۰۰ دلار فعلی خواهد بود. مپنا دیگر شرکتی بود که در هفته جاری به‌رغم تقابل پرحجم عرضه و تقاضا شاهد کسب بازده مثبت بود. این شرکت با شایعاتی در مورد احتمال تاثیرپذیری مثبت از محل درآمد فروش برق در سال آینده مواجه است. در نقطه مقابل، ابهامات همیشگی شرکت‌های پیمانکاری و نیز مطالبات متورم از کارفرمایان در مورد این شرکت باید مد نظر قرار گیرد. در گروه قند و شکر نیز که به تازگی مورد توجه بازار قرار گرفته است روند رشد پرشتابی دیده می‌شود. سرمایه‌گذاران امیدوارند سال بعد با یک رکورد زنی در کشت چغندر قند در کشور و در صورت ثبات قیمت‌های جهانی در محدوده کنونی، جهش سودآوری مناسبی در شرکت‌های این گروه رقم بخورد.

شرایط نامساعد «شپنا»!

در هفته مورد گزارش، سرمایه‌گذاران شاهد ارسال گزارش‌ ۹ ماهه شرکت پالایش نفت اصفهان بودند که البته محتوای گزارش‌ حاوی خبرهای خوبی برای سهامداران این شرکت‌ نبود. «شپنا» که در مدت حضور کمتر از دو ساله خود در بورس تهران سابقه نوسانات شدید سودآوری را در کارنامه خود دارد مجددا سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرد و با تعدیل منفی ۳۰‌درصدی عملا معادله موجود در تحلیل رابطه بین قیمت نفت و سودآوری شرکت را بار دیگر حل نشده باقی گذاشت. پالایش نفت اصفهان در روز بازگشایی به‌رغم حمایت خریداران با افت بیش از ۱۱‌درصدی و معاملات پرحجمی در حد ۵/۹میلیون سهم مواجه شد.

گزارش‌های پیش‌بینی ۸۹

برخی شرکت‌ها در هفته جاری گوی سبقت را از دیگران ربوده و گزارش‌های پیش‌بینی درآمد سال آینده را قبل از موعد مقرر (پایان بهمن ماه) به بازار اعلام کردند. در این میان، برخی گزارش‌های شرکت‌های گروه برق بسیار قابل توجه بود. پارس سوئیچ و نیروترانس در اولین پیش‌بینی خود، سود خالص سال جاری را نسبت به آخرین پیش‌بینی ۸۸ به ترتیب ۲۶ و ۴۴‌درصد افزایش دادند تا طلایه دار پیشروی احتمالی گروه برق در سال آینده باشند. چادرملو نیز با اعلام EPS‌ ا ۱۰۹۱ریالی عملا بودجه محافظه کارانه‌ای را با ۱۰‌درصد افزایش نرخ فروش به بازار اعلام کرد تا در صورت ثبات کنونی قیمت‌های شمش فولاد، امکان تعدیلات مثبت البته در سطح جزئی را برای سال آینده محفوظ بدارد. «وبانک» دیگر شرکتی بود که با افزایش ۵۰‌درصدی، سود خالص ۱۴۵‌ریالی به ازای هر سهم را برای سال مالی آینده به بازار اعلام کرد. مطالعه جزئیات گزارش مورد اشاره نشان می‌دهد که خانه تکانی پرتفولیوی این شرکت ظاهرا تمام نشده و اخذ ذخیره کاهش ارزش بابت برخی سرمایه‌گذاری‌ها

(نظیر نساجی مازندران) در سال آینده هم ادامه خواهد داشت. بدین ترتیب به نظر می‌رسد هر چند بخش عمده اصلاح پرتفولیوی شرکت و تبعات آن (فروش سرمایه‌گذاری‌های زیان‌ده و اخذ ذخیره کاهش ارزش) عملا سپری شده اما «وبانک» احتمالا به یک سال دیگر جهت بازگشت کامل به مدار تعادل نیاز خواهد داشت.

سبقت حقیقی‌ها از حقوقی‌ها

هر چند در هفته جاری نقش فعالیت سرمایه‌گذاران حقیقی کاملا برجسته بود، اما نهادهای حقوقی نیز بیکار ننشستند و تحرکاتی را در جهت خرید و فروش سهام صورت دادند. در نماد «خساپا»، سرمایه‌گذاری رنا با عرضه‌های روزانه مسیر تعادل سهم را هموار کرده است. سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز که به تازگی در پی ایجاد یک تحول اساسی، در بازار فعال شده در این هفته خریدهای پرحجمی را در نمادهای «وسینا» و «شکلر» صورت داد. در نماد «کفرا» انجام نشدن معامله عمده و فروش خرد سهام توسط سرمایه‌گذاری ملی از تحولات قابل اشاره است. همچنین فعال شدن سهامدار عمده «ثمسکن» در این نماد پس از مدت‌ها در آستانه انتخابات هیات‌مدیره جالب توجه است که منجر به رشد قیمتی سهم در هفته جاری شده است.