بازگشت رونق به بورس تهران

شروین شهریاری

بازار سرمایه در هفته جاری با بی‌تفاوتی نسبت به صدور قطعنامه چهارم شورای امنیت، فضایی مثبت و رو به رشد را تجربه کرد که طی آن شاخص کل با افزایش جالب توجه ۳/۲‌درصدی مواجه شد. بدین ترتیب معادله رکود در بازار عملا پس از حدود دو ماه بر هم خورد. نکته جالب توجه در این میان، بی‌تفاوتی بازار سهام به صدور قطعنامه است که منشا آن به عدم تاثیر‌پذیری مستقیم شرکت‌های حاضر در بورس از این مساله (به ویژه در کوتاه مدت) باز می‌گردد. از سوی دیگر متغیر مهم بازارهای جهانی نیز در این هفته یار اهالی بورس بود به نحوی که افزایش قیمت جهانی فلزات و نفت (به میزان حداقل ۵‌درصد) نقش موثری در ایجاد جو آرامش در بازار داشت. تحولات هفته جاری به خوبی تاثیر بیشتر وضعیت اقتصاد بین‌الملل نسبت به تحولات سیاسی را بر بورس تهران به تصویر می‌کشد؛ نظریه‌ای که البته صحت آن بارها پیش از این نیز آزمایش شده است.

هفته‌ای خوب برای چندین‌گروه

صنایع پیمانکاری، مالی و سنگ‌آهن پیشتازان افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام در هفته مورد گزارش بودند. انعقاد قرارداد ۲۱‌میلیارد‌دلاری در هشت فاز استاندارد پارس جنوبی رویداد مهمی بود که منجر به دمیدن روحی تازه در کالبد سهام پیمانکاری شد. در ۵ فاز از فازهای موضوع قرارداد، نام شرکت صدرا و در دو فاز نام شرکت مپنا به عنوان یکی از طرف‌های قرارداد به چشم می‌خورد. بدین ترتیب سهام این دو شرکت عنوان دارنده بیشترین تقاضای خرید را در روز چهارشنبه از آن خود کردند. تحولات سهام‌گروه پیمانکاری در یک سال اخیر فارغ از تغییرات عینی در سودآوری شرکت‌ها رقم خورده است و اخبار محیطی عمده‌ترین محرک نوسانات شدید در قیمت سهام شرکت‌های این‌گروه بوده است. در رویداد اخیر نیز هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه تاثیر‌گذاری این رویداد بر سودآوری شرکت‌ها منتشر نشده است و تنها شرکت صدرا در اطلاعیه‌ای خبر از زمان بر بودن تاثیر‌گذاری اجرای قراردادها بر سودآوری شرکت داده است. ‌گروه مالی و بانکی نیز از سهام پربازده هفتگی بودند. بیمه البرز پس از فروکش کردن هجوم عرضه‌ها ناشی از ثبت افزایش سرمایه، به مدار تعادل بازگشت و با کمک خرید سهامداران عمده (صندوق عشایر، صبا تامین، بانک مسکن و توسعه صنعتی) رشد قیمت ۸‌درصدی را تجربه کرد. دوقلوهای سنگ‌آهنی دیگر سهام پیشرو بازار بودند که رشد قیمت جالب توجهی را به نمایش گذاشتند. قیمت سهام چادرملو و گل‌گهر در این هفته به ترتیب حدود ۷ و ۶‌درصد افزایش یافت. در این‌گروه «کگل» با احتمال افزایش سرمایه ۲۰۰‌درصدی در مجمع پیش رو مواجه است که در صورت اجرا این شرکت را نیز همچون چادرملو وارد فاز جدید توسعه ظرفیت‌های تولید خود در بلندمدت خواهد کرد.

حقوقی‌های فروشنده

سهامداران حقوقی به واسطه حجم سنگین پرتفولیوی خود معمولا نمی‌توانند به سرعت خود را با تحولات بازار تطبیق دهند و خرید و فروش سهام توسط این نهادها باید در فرصت مناسب و معمولا در خلاف جهت بازار صورت گیرد. طبیعتا موجهای افزایشی فرصت مناسبی جهت فروش سهام برای حقوقی‌ها فراهم می‌کند که البته هفته جاری نیز از این قاعده مستثنی نبود. سرمایه‌گذاری امید و بیمه ایران در نماد «کچاد» عطش تقاضای بازار را پاسخ دادند. در سهام فولاد مبارکه و ملی مس نیز کماکان صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان فروشنده عمل می‌کند. با توجه به فروش نرفتن بلوک یک‌درصدی ملی مس در نرخ پایه ۷۹۰‌تومانی به نظر می‌رسد این نهاد برای تامین نقدینگی، به فروش خرد سهام شرکت‌های مزبور در بازار روی آورده است.

مجامع رویین

برگزاری مجمع سالانه شرکت باما و مجمع فوق‌العاده شرکت کالسیمین از جمله مهم‌ترین تحولات‌گروه روی در هفته جاری بود. در مجمع باما، مسوولان شرکت بر نرخ سربه سر ۱۶۰۰‌دلاری سرب و روی برای این شرکت در سال جاری تاکید کردند. همچنین مطرح شد که به‌رغم اعلام بودجه شرکت با سرب و روی ۲۰۰۰‌دلاری، در صورت ثبات قیمتهای فعلی، بخشی از کسری درآمد نسبت به پیش‌بینی بودجه از محل افزایش نرخ‌دلار قابل جبران خواهد بود. علاوه بر این، عنوان شد که این شرکت در حال حاضر برای تولید، به معادن تحت بهره‌برداری خود متکی است و انتظار دریافت هیچ گونه ماده معدنی در سال ۸۹ از محل معدن انگوران وجود ندارد. در مجمع کالسیمین نیز که با افزایش سرمایه ۱۲۰‌درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات همراه بود، نقطه سربه سر شرکت با احتساب کلیه هزینه‌ها ۱۸۰۰‌دلار به ازای هر تن روی تخمین زده شد. در این مجمع همچنین از کند شدن بهره‌برداری از معدن انگوران از ابتدای سال ۸۹ و تداوم تلاش‌گروه توسعه معادن روی برای در دست‌گرفتن کنترل معدن خبر داده شد.

یک خصوصی‌سازی واقعی!

هفته آینده بورس تهران شاهد یکی دیگر از مهم‌ترین معاملات عمده در تاریخ فعالیت خود خواهد بود. بر اساس اعلام قبلی، بلوک‌های ۱۸‌درصدی ایران خودرو و سایپا در روزهای دوشنبه و سه شنبه روی میز عرضه قرار خواهند‌ گرفت. قیمت پایه بلوک ایران خودرو و سایپا به ترتیب معادل ۸۰ و ۵۰‌درصد بالاتر از نرخ تابلو اعلام شده است و شرایط پرداخت نیز به صورت ۳۰‌درصد نقد و ۷۰‌درصد اقساط چهار ساله با سود ۶‌درصد است. شایعات موجود از آمادگی برخی نهادهای حقوقی (نظیر‌گروه بهمن) و نیز کنسرسیومی وابسته به قطعه سازان برای شرکت در خرید این بلوک‌ها خبر می‌دهد. این در حالی است که نهادهای سرمایه‌گذاری وابسته به خودروسازان نیز از دیگر خریداران احتمالی هستند که در صورت تصاحب بلوک، عملا در حفظ ترکیب مالکیت و مدیریت فعلی شرکت‌ها نقش خواهند داشت. البته شورای رقابت اصل۴۴ در موضع‌گیری رسمی اعلام کرده است که مانع خرید این دو بلوک از سوی زیرمجموعه خودروسازان خواهد شد. بدین ترتیب هفته آینده احتمالا دربردارنده تحولاتی مهم برای دو غول خودروسازی کشور خواهد بود که نتایج آن نقش اساسی در تعیین ترکیب مالکیت و مدیریت این شرکت‌ها در بلند مدت خواهد داشت.