سنا- مسوولان بورس اوراق بهادار استانبول از وجود ۳۹ صنعت فعال در بورس اوراق بهادار تهران اظهار شگفتی کردند. هم اکنون ۶ صنعت با ۲۶ زیر شاخه در بورس اوراق بهادار استانبول فعال است که طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۸۹‌درصد ارزش جاری این بازار در انحصار سه صنعت است.

در حال حاضر‌گروه مالی ۷۲/۵۳‌درصد، صنعت ۸۶/۲۳‌درصد و توریسم و حمل‌و‌نقل ۹۱/۱۰‌درصد ارزش جاری بورس استانبول را در اختیار دارند. بر اساس این گزارش، نبود تنوع صنایع مختلف، وجود ریسک‌ها فراوان و نرخ بالای سپرده‌گذاری بانکی نیز مزید بر علت شده است تا استقبال ترک‌ها از بازار سرمایه این کشور مطلوب نباشد. مدیر روابط بین‌الملل شرکت بورس اوراق بهادار استانبول در دیدار هیات اعزامی بازار سرمایه ایران گفت: متاسفانه فقدان فرهنگ سهامداری در ترکیه همچنان به چشم می‌خورد به طوری که با وجود تبلیغات گسترده، تنها یک میلیون و ۱۰۰‌هزار ترک در بازار سهام این کشور فعال هستند.

«ارلپ پولات» یکی دیگر از مشکلات بازار سرمایه ترکیه را حضور نیافتن شرکت‌های بزرگ در بورس این کشور عنوان کرد و افزود: سهام ۱۲۰ شرکت از ۵۰۰ شرکت بزرگ ترکیه در بورس استانبول عرضه می‌شود که این امر باعث شده است تا ارزش بازار این بورس رشد چندانی در سال‌های اخیر نداشته باشد. وی اظهار داشت: تحقیقات بورس استانبول نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌های بزرگ ترکیه به صورت خانوادگی اداره می‌شوند و آنان برای باقی ماندن در رقابت با سایر شرکت‌ها از افشای اطلاعات خودداری می‌کنند. پولات افزایش مزیت‌ها برای ورود به بورس، راه‌اندازی بازار خارج از بورس و افزایش تنوع صنایع را از راههای جدید بورس استانبول برای حضور شرکت‌ها به بازار سرمایه این کشور اعلام کرد. در این مراسم، «کریم کریمی» نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و استاد راهنمای هیات اعزامی، گزارشی از روند بازار سرمایه ایران در یک سال اخیر را برای مسوولان بورس استانبول ارائه داد. ترک‌ها با اظهار شگفتی از وجود ۳۹ صنعت فعال در بورس تهران، افزایش کارگزاران به ۱۰۷ شرکت و بازدهی مطلوب این شرکت، تمایل خود را برای همکاری با فعالان بازار سرمایه ایران اعلام کردند.