ابهام «بورس» تا تعیین ‌تکلیف ابعاد «تحول»

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: صعود ۷۰ واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته پایانی بر منفی‌ترین هفته بورس در سال ۸۹ بود.

شاخص بورس که در هفته گذشته افت‌های مداوم را تجربه کرد در نهایت با افت ۲/۵ درصد بدترین هفته خود را پشت‌سر گذاشت. گرچه چنین افتی دور از انتظار نبود و به گفته بسیاری از کارشناسان رشد حبابی و ناشی از هیجانات، به تبع باید اصلاح می‌شد و به تعادل می‌رسید، اما در این میان عوامل بیرونی و درونی متعددی بر شرایط بازار تاثیرگذار است؛ از جمله افزایش نرخ ارز و رشد چشمگیر قیمت‌های جهانی که از ابعاد مثبت و منفی تاثیرات خود را بر بازار خواهد گذاشت و همچنین طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که به نظر می‌رسد تا هفته آینده تاثیر بسزایی در وضعیت بازار و به طور کلی اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

به هر حال نخستین روز هفته جاری همراه بود با صعود ۷۰ واحدی شاخص که البته ۶۰ واحد این افزایش مرهون شرکت همیشه بزرگ مخابرات بود. شرکتی که یکی از دلایل اصلی افت شاخص در هفته قبل بود؛ البته جمع‌ شدن اکثر صف‌های فروش نیز کمکی دیگر برای افزایش شاخص بود.اما آیا این روند صعودی حفظ خواهد شد یا نه و اینکه دلیل افت و خیزهای اخیر چه بود را در گفت‌و‌گو با کارشناسان مطرح کرده‌ایم.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام تحت‌تاثیر هیجانات متعدد و پیوسته قرار داشته، گفت: پس از چنین دوره هیجانی، افت شاخص برای اصلاح، طبیعی است. شروین شهریاری تاکید کرد که این نوسانات در دیگر بازارهای دنیا نیز به همین گونه است.

وی درباره ثبات یا تغییر شرایط فعلی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تغییر چندانی رخ ندهد به‌ویژه تا زمان تعیین‌تکلیف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که جهت اصلی بازار را تعیین خواهد کرد. همچنین مدیرعامل سابق شرکت بورس گفت: به‌رغم اینکه نباید از نوسانات بازار ترسید، نباید نگرانی‌هایی جدی را نیز نادیده گرفت.

علی رحمانی با اشاره به اینکه باید سهامداران را از شرایط آگاه ساخت، افزود: اکنون قیمت‌ها در حال اصلاح هستند و عده‌ای از سرمایه‌گذاران ناآشنا ممکن است دچار ضرر و زیان شوند. وی اظهار کرد: شرایط فعلی و رشد اخیر به نظر بادوام نمی‌رسد و باید منتظر تحولات جدید در روزهای آینده بود.وی اظهار امیدواری کرد که این شرایط در سود شرکت‌ها تاثیرات منفی نگذارد.یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه پیش‌بینی برگشت بازار از اواخر هفته گذشته مشخص بود، گفت: با توجه به افت قابل‌توجه قیمت‌ها، طبیعتا دوباره قیمت سهام از نظر برخی سرمایه‌گذاران رشد می‌کنند. علی اسلامی بیدگلی افزود: با افزایش متوسط P/E بازار تاثیرپذیری بازار از ریسک‌های سیستماتیک بالا خواهد رفت؛ بنابراین سرمایه‌گذاران به ریسک غیرسیستماتیک توجه می‌کنند به طوری که کاهش یا افزایش عواملی مانند اصلاح نظام یارانه‌ای و تاثیر نرخ ارز و فاکتورهای دیگر تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب با بالا رفتن قیمت‌ها، تاثیر این موارد نیز افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاران به دنبال تحلیل این موارد رفته، با ریسک‌پذیری کمتر از بازار خارج می‌شوند.

این در حالی است که وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد ریسک‌های سرمایه‌گذاری هم کاهش یافته و دوباره سرمایه‌گذاران به بازار بازمی‌گردند.اسلامی بیدگلی ادامه داد: با توجه به افت قابل‌توجه قیمت‌ها، قابل‌پیش‌بینی بود که بازار به یک ثبات نسبی برسد تا سرمایه‌گذاران خود را با این شرایط تطبیق دهند. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند تاثیرگذاری مخابرات بر بازار گفت: مخابرات ۱۵ درصد ارزش بازار است و نزدیک ۱۰۰ واحد افت از شاخص طی روزهای گذشته به دلیل کاهش مخابرات رخ داد و دیروز هم با تاثیرگذاری این شرکت، شاخص مثبت بود. وی اظهار کرد: باید با ایجاد تغییرات و تنوع‌پذیری، بورس را به سمتی برد که بالا و پایین رفتن قیمت یک شرکت، به این اندازه در بورس تاثیرگذار نباشد.اسلامی بیدگلی گفت: اگر شرکت‌های زیادتری را در بورس بپذیریم و در پذیرش شرکت‌هایی که در یک صنعت هستند یا سهام اقماری همدیگر را دارند، دقت بیشتری کنیم تا به طور موازی در بورس و فرابورس بپذیریم، تاثیر شرکتی مثل مخابرات کمتر می‌شود. این در حالی است که امروز مردم مجبورند براساس مخابرات تصمیم‌ بگیرند که بازار مثبت است یا منفی.

سهام خود را حفظ کنید

در همین حال، مدیرعامل شرکت کارگزاری آبان به سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران توصیه کرد که به سادگی سهام خود را از دست ندهند.به گزارش سنا، «مصطفی حقیقی مهماندار»‌ با بیان اینکه بازار سرمایه تاثیرپذیر از عوامل مختلف است، افزود: همیشه نوسانات نرخ ارز،‌ طلا،‌ فلزات پایه و ... تاثیرات مقطعی بر بازار می‌گذارند که سرمایه‌گذاران نباید در این شرایط، تصمیمات آنی بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: افت و خیز و نوسانات شاخص در بورس امری طبیعی است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران نباید اسیر جو روانی بازار شوند. مدیرعامل کارگزاری آبان گفت: هم اکنون افرادی که دیدگاهی بلند مدت به بازار سرمایه دارند در حال خرید سهام هستند تا بتوانند در آینده به سودهای منطقی دست یابند.

مهماندار با بیان اینکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به بازار سرمایه کمک خواهد کرد،‌ اظهار کرد: این طرح در مجموع به سود بورس تمام خواهد شد.وی به بسته‌های حمایتی دولت برای برخی از صنایعی که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه با مشکل روبه‌رو می‌شوند،‌ اشاره کرد و افزود: بازار در شرایط خوبی است و به وضعیت مطلوب خود نزدیک می‌شود تا بار دیگر به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

از «تحول» نترسید

مدیرعامل کارگزاری سهام پژویان شایان نیز در همین باره گفت: در حال حاضر برخی مسائل سیاسی و اقتصادی دست در دست هم داده و بازار را به سمت پایین هدایت کرده است.

ابراهیم قربانی‌فرید با بیان اینکه کاهش در ذات بازار است، خاطرنشان کرد: از وضعیت کنونی بازار نباید نگران شد؛ زیرا بازار سرمایه همیشه نباید افزایش داشته باشد و کاهش در ذات بازار است. به اعتقاد این کارگزار در بورس تا یک ماه آینده که موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و مذاکرات ۱+۵ به نتیجه برسد، وضعیت بازار مجددا بهبود می‌یابد. وی با تاکید بر این که اتفاق نگران‌کننده‌ای در بازار رخ نداده است، اضافه کرد: عامل مهم در کاهش شاخص‌های بورس این است که این متغیر طی شش ماه حدود هفت هزار واحد افزایش یافته است و اکنون در حال متعادل شدن است. قربانی‌فرید اظهار داشت: مردم باید توجه داشته باشند که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای پنج سال بوده و طی این مدت قیمت‌ها افزایش می‌یابد؛ بنابراین نباید آثار آنی داشته باشد، زیرا طی پنج سال با افزایش قیمت‌ها سود شرکت‌ها متعادل می‌شود و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا در شش ماهه ابتدایی سال قیمت سهام شرکت‌ها غیرواقعی افزایش یافته است؟ گفت: افزایش قیمت‌ها و نیز افزایش شاخص در این مدت غیر واقعی نبود، زیرا افزایش نیمه اول سال با افزایش قیمت‌ها که در سال ۸۳ اتفاق افتاد بسیار متفاوت است. قربانی فرید اضافه کرد: در دوره قبل سهام چند شرکت مانند فولاد و مس بی نهایت افزایش یافت، ولی در این دوره قیمت سهام شرکت‌های زیادی در بازار افزایش یافت. در زمانی که قیمت سهام همه شرکت‌ها افزایش یافته، حباب قیمتی رخ نمی‌دهد؛ چراکه تمامی شرکت‌ها در افزایش شاخص موثر بودند؛ بنابراین شاخص‌های بورس در نیمه اول معقول و منطقی افزایش پیدا کرد.