ایسنا - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برای اجرای صحیح اصل۴۴ و انجام خصوصی‌سازی در کشور دولت باید بین ثروت و سرمایه تفاوت قائل شود. بهروز شهدایی، روند خصوصی‌سازی در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: دولت حجم زیادی از دارایی در قالب شرکت دارد که باید آنها را واگذار کند و این شرکت‌ها برای دولت حکم ثروت دارند.

وی با بیان اینکه ثروت مولد نیست و ارزش ذاتی دارد، اما سرمایه آنی است، ادامه داد: باید ثروت طوری عرضه شود تا برای افراد مطلوبیت داشته باشد و دولت باید از منافع کوتاه‌مدت که در قالب قیمت متجلی می‌شود به امید کسب منافع بلند‌مدت بگذرد.

وی ادامه داد: این کار می‌تواند مشاغل جدیدی ایجاد کرده و هم باعث تولید ثروت در جامعه شود؛ بنابراین دولت برای انجام صحیح خصوصی‌سازی باید بین ثروت و سرمایه تعادل ایجاد کند.

وی به خصوصی‌سازی یک دلاری در اروپا و آمریکا اشاره کرد و گفت: در اروپا و آمریکا خصوصی‌سازی یک دلاری صورت می‌گیرد به طوری که ثروت‌های بسیار عظیم با یک دلار واگذار می‌شود به شرط اینکه آن شرکت‌ طی ۱۰ سال به میزان مشخصی از تولید برسد.

شهدایی ادامه داد: این در حالی است که در ایران تصور بر این است که اگر شرکتی ارزان واگذار شود، دارایی دولت به حراج گذاشته می‌شود، زیرا نگاه تبدیل ثروت به سرمایه وجود ندارد و نگاه همچنان دولتی است.

به گفته‌ این کارشناس بازار سرمایه، زمانی که قرار است خصوصی‌سازی انجام شود، عوامل خصوصی‌سازی نباید دولتی باشد، زیرا در غیر این صورت استراتژی که تدوین می‌شود، دولتی خواهد بود و مقبول بخش دولتی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: برای اجرای صحیح اصل ۴۴ و انجام خصوصی‌سازی در کشور باید فقط نگاه تغییر کند و مادامی که نگاه عوض نشود، نمی‌توان به یک فرآیند موفق رسید و اگر نگاه اصلاح نشود، پایان خصوصی‌سازی همین وضعی می‌شود که تاکنون آمدیم و انحراف و کندی در مسیر ایجاد می‌شود.