فارس - نتایج نظرسنجی یک شرکت کارگزاری نشان می‌دهد فقط ۳/۷ درصد از سهامداران حقیقی از آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر شرکت‌های بورسی آگاهی کاملی دارند. قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مهم‌ترین مقوله اثرگذار بر جریان‌های اقتصادی کشور از جمله بورس است که با اجرایی شدن آن وضعیت هزینه و سودآوری شرکت‌های تولیدی بورسی تحت شعاع آن قرار خواهد گرفت.

براساس این گزارش، هر چند از سال گذشته به مرور بخشی از بازار سهام آثار اجرای این قانون را در کاهش قیمت هر سهم اغلب شرکت‌های تولیدی و انرژی بر لحاظ کرده، اما به دلیل روشن نبودن همه ابعاد این قانون، کمتر کارشناس و مدیری می‌تواند تحلیل درست و قابل‌اتکایی از آینده کوتاه و میان‌مدت شرکت‌های بورسی ارائه کند.

در این میان شرکت بورس گزارشی از وضعیت بازار سهام بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به مراجع مختلف مانند سازمان و شورای عالی بورس ارائه کرده که به دلیل محرمانه بودن این گزارش، جزئیات آن به جز ۱۱ پیشنهاد قابل‌انتشار نیست.

حال در این شرایط نتایج نظر سنجی واحد تحقیقات کارگزاری بانک صنعت و معدن از حدود دو هزار سهامدار حقیقی با آمار جالب توجهی همراه شده است.

براساس این نظرسنجی، مشخص شده ۱/۵۶ درصد از جامعه مورد بررسی از آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر شرکت‌های بورسی هیچ اطلاعی ندارند. ۵/۳۶ درصد از سرمایه‌گذاران هم در حالی از شرایط بازار و شرکت‌ها به نسبت مطلع هستند که در این میان فقط ۳/۷ درصد از سهامداران از آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر شرکت‌های بورسی آگاهی کاملی دارند.

این نظرسنجی حکایت از آن دارد در صورت عدم‌اطلاع‌رسانی و ارائه تحلیل‌های کارشناسی و همه جانبه از چند و چون و ابعاد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و آثار آن بر صنایع و گروه‌های مختلف حاضر در بورس، سرمایه‌گذاران با سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ها روبه‌رو خواهند شد. در نتیجه ممکن است در برابر بهبود شرایط برخی صنایع و شرکت‌ها که آن هم محدود خواهد بود، بیشتر شرکت‌ها با صف‌های فروش و ریزش قیمت سهام روبه‌رو شوند.

بنابراین دولتمردان و مجریان اصلی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید با توجه به پیشنهادهای مسوولان بورس، نسبت به شفاف‌سازی ابعاد این قانون اقدام کنند تا فضای بورس مبهم نبوده و با جو روانی همراه نباشد.

همچنین شرکت‌های بورسی با استفاده از اطلاعات موجود از طریق تشکل‌ها و انجمن‌هایی که دارند یا با استفاده از امکانات بورس، در خصوص آینده شرکت‌ها و صنایع بعد از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها تحلیل‌هایی برای همگان ارائه دهند.