دنیای اقتصاد- امروز ۵ درصد سهام پست بانک عرضه می‌شود تا به این ترتیب آخرین بانک دولتی نیز پسوند خصوصی را از این پس یدک بکشد. این عرضه در حالی صورت می‌گیرد که این شرکت برای فعالان بازار سرمایه معارفه نشده و حتی طبق قانون بازار اوراق بهادار، صورت‌های مالی ۳ و ۶ ماهه را نیز ارائه نکرده است.براساس این گزارش،‌ پنج درصد معادل ۱۵۰ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۸ سهم شرکت پست بانک متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران امروز برای نخستین بار پس از پذیرش و درج در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای کشف قیمت به عموم عرضه می‌شود. امروز اتفاق می‌افتد

عرضه آخرین بانک دولتی در بورس

براساس اخبار تایید نشده، پست‌بانک در شش‌ماهه ۵۰درصد سود خود را پوشش داده ‌است

گروه بورس- امروز ۵ درصد از سهام پست بانک عرضه می‌شود تا به این ترتیب آخرین بانک دولتی نیز پسوند خصوصی را از این پس یدک بکشد.

براساس اعلام مسوولان بورس تهران ۵ درصد از سهام پست بانک از سوی سازمان خصوصی‌سازی امروز در بازار عرضه می‌شود، حال آنکه این شرکت برخلاف عرف رایج بازار برای فعالان بازار سرمایه معارفه نشده و حتی طبق قانون بازار اوراق بهادار، صورت‌های مالی ۳ و ۶ ماهه را نیز ارائه نکرده است.

عرضه پست بانک یادآور عرضه عجولانه مخابرات ایران است. «اخابر» که هم‌اکنون عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس با ارزش بازار ۱۰ هزار میلیارد تومانی را دارد، نیز در زمان عرضه در سال ۸۷ صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای خود را به طور کامل به بازار اعلام نکرد. حال پس از گذشت ۲ سال پست بانک دولتی نیز که زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، بدون اعلام صورت‌های میان‌دوره‌ای قدم به بورس تهران می‌گذارد تا تجربه یک عرضه دولتی عجولانه را تکرار نماید.

بند ۲ ماده ۴۵ قانون اوراق بهادار در این زمینه تاکید می‌کند: «هر ناشری که مجوز انتشار اوراق بهادار خود را از سازمان بورس دریافت کرده است، مکلف است حداقل موارد زیر را طبق دستورالعمل اجرایی که توسط سازمان تعیین خواهد شد به سازمان بورس ارائه نماید:

۱- صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده

۲- صورت‌های مالی میان دوره‌ای شامل صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده و صورت‌های مالی ۳ ماهه

۳- گزارش هیات‌مدیره به مجامع و اظهارنظر حسابرس

۴- اطلاعاتی که اثر بااهمیتی بر قیمت اوراق‌بهادار و تصمیم سرمایه‌گذاران دارد.

اما در حالی که قانون بازار اوراق بهادار به صراحت بر ارائه صورت‌های مالی ناشران بورس تاکید می‌کند که پست بانک در سال جاری صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۶ ماهه ۸۹ را به‌رغم گذشت ۱۰ روز از پایان مهلت اعلام نکرده است.(تا ساعت ۱۸ روز دوشنبه)

یادآور می‌شود که شرکت‌های بورسی ۶۰ روز پس از پایان دوره ۶ ماهه فرصت دارند که گزارش حسابرسی شده و ۳۰ روز پس از پایان دوره مزبور مهلت دارند که گزارش حسابرسی نشده را به بازار اعلام کند و این شرایط برای گزارش ۳ ماهه و ۹ ماهه هم صدق می‌کند. در همین شرایط خبرنگار دنیای اقتصاد در آخرین ساعات کاری روز گذشته مطلع شد: پست بانک گزارش شش‌ماهه خود را به بورس اعلام کرده و ۵۰درصد EPS خود را در مدت ذکر شده محقق کرده‌است.

با این شرایط پایگاه اینترنتی سنا اعلام کرده که عرضه اولیه سهام پست بانک روز سه شنبه در تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران انجام خواهد شد، آن هم در شرایطی که وزارت ارتباطات که شرکت مادرتخصصی پست بانک محسوب می‌شود، هم با عرضه اولیه این بانک دولتی چندان موافق نبود. درست مثل اتفاقی که برای پالایشگاه اصفهان رخ داد و سهام این شرکت به‌رغم مخالفت سهامدار عمده با قیمت ۵۸۰ تومان عرضه شد که نتیجه آن این شد که سهام این شرکت پس از افت مداوم سود طی سال‌های گذشته هم‌اکنون ۱۳۰ تومان پایین از نرخ IPO در بازار معامله ‌شود.

براساس این گزارش،‌ پنج درصد معادل ۱۵۰ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۸ سهم شرکت پست بانک متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران امروز برای نخستین بار پس از پذیرش و درج در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای کشف قیمت به عموم عرضه می‌شود.

این شرکت هفته گذشته به عنوان چهارصد و پنجاه و هفتمین شرکت در بخش واسطه‌گری‌های مالی، گروه واسطه‌گری‌های پولی و طبقه سایر واسطه‌گری‌های پولی با کد ۰۹-۱۹-۶۵ و با نماد «وپست (Vapost)» در تابلوی فرعی بازار اول بورس تهران درج شد.

معاون شرکت بورس نیز درباره این عرضه به فارس گفت: عرضه ۵ درصدی سهام پست بانک در معاملات امروز بدون تعهد پذیره‌نویسی کشف قیمت می‌شود.

محمدرضا رستمی با اشاره به هماهنگی‌های به عمل آمده بورس و سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه سهام پست بانک، اظهار داشت: فردا ۵ درصد سهام این شرکت با سرمایه ۵۶ میلیارد تومانی معادل ۲۸ میلیون و ۵۷ هزار و ۱۵۰ سهم در بازار اول معاملات عرضه می‌شود و ‌این عرضه بدون تعهد پذیره‌نویسی خواهد بود.

وی مشاور پذیرش و کارگزار عرضه‌کننده سهام این شرکت را کارگزاری مفید و درج آن را در تابلوی فرعی بازار اول و صنعت آن واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری و طبقه بانکداری اعلام کرد و در رابطه با مشخصات آن توضیح داد: سرمایه فعلی پست بانک در حالی ۵۶ میلیارد تومان است که پیش‌بینی سود هر سهم آن در سال جاری ۳۳۰ ریال اعلام شده است.

وی با اشاره به لزوم افزایش سرمایه بعد از حضور در بورس این شرکت جهت تطبیق با شرایط بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در حالی مانده تسهیلات و مطالبات پست بانک تا پایان سال گذشته ۵۴۷ میلیارد تومان و سپرده‌های سال گذشته آن هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام شده که نسبت کفایت سرمایه آن ۸ است.

رستمی گفت: شرکت پست بانک با برخورداری از۲۵۰۰ نیروی انسانی دارای ۳۷۶ شعبه و ۸ هزار باجه خدمات روستایی است.

بر اساس این گزارش ،پیش از این هم حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس درباره برگزاری جلسه معارفه پست بانک گفته بود: برگزاری جلسه معارفه شرکت‌ها قبل عرضه سهام در دستورالعمل پذیرش نیامده و بورس همواره شرکت‌ها را به برگزاری چنین جلساتی تشویق می‌کرد، بنابراین به دلیل اعلام وضعیت شرکت در امیدنامه فرض براین است که همه اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاران ارائه شده است.

همچنین گروه تحلیلی بورس ۲۴ در تحلیل پست بانک نوشته است: نسبت کفایت سرمایه پست بانک در سال ۸۶ معادل ۹۲/۱۰ درصد، در سال ۸۷ معادل ۶۶/۱۱ درصد و در سال ۸۸ معادل ۰۶/۸ درصد برآورد شد، همچنین رشد تسهیلات اعطایی این شرکت در سال ۸۶ معادل ۹۲ درصد در سال ۸۷ معادل ۴۶ درصد و در سال ۸۸ معادل ۴۱ درصد است و رشد سپرده های مالی در سال ۸۶ معادل ۲/۱۳۴ درصد در سال ۸۷ معادل پنج درصد و در سال ۸۸ معادل ۴۶ درصد است. بر این اساس، بازده دارایی‌های پست بانک در سال ۸۶ معادل یک صدم درصد، در سال ۸۷ معادل هشت درصد و در سال ۸۸ معادل نه درصد اعلام شده است. بازده حقوق صاحبان سهام «وپست» هم در سال ۸۶ معادل سه دهم درصد، در سال ۸۷ معادل ۳/۱۱ درصد و در سال ۸۸ معادل ۸/۱۷ درصد برآورد شد. افزون بر این سود خالص هر سهم پست بانک درسال ۸۶ معادل دو ریال، در سال ۸۷ معادل ۱۲۶ ریال و در سال ۸۸ معادل ۲۲ ریال تعیین شد. همچنین ارزش دفتری هر سهم «وپست» در سال ۸۶ معادل ۸۸۶ ریال در سال ۸۷ معادل ۱۱۱۲ ریال و در سال ۸۸ معادل ۱۲۴۵ ریال رقم خورد.