ایسنا- دبیر کل کانون کارگزاران بورس از آغاز عملیات رتبه بندی کارگزاری‌ها تا دو ماه آینده خبر داد.

روح‌الله میرصانعی گفت: طی آخرین توافق انجام شده با سازمان بورس، دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار و کارگزاران بورس کالایی تا یک ماه آینده به تصویب سازمان بورس خواهد رسید و عملیات رتبه بندی تمامی کارگزاری‌ها تا دو ماه آینده آغاز می‌شود. وی تصریح کرد: مباحث جدید در خصوص رتبه‌بندی کارگزاران معاملات بر خط (آنلاین)، در این دوره رتبه بندی لحاظ نخواهد شد و از دوره‌های آتی انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه درصدد هستیم راهی ایجاد کنیم که سهم صنعت کارگزاری در بورس‌های کالا، اوراق بهادار و فرابورس بیشتر شود، تصریح کرد: در بورس کالا سهم بسیار اندکی داریم و با سازمان بورس مذاکراتی در حال انجام است که کارگزاران بتوانند از دسته‌های دیگر سهام در بورس کالا خریداری کنند و درصد سهم کارگزاران از بورس کالا افزایش یابد.

میرصانعی درباره تغییر کارگروه‌ها گفت: بسته به نیاز صنعت کارگزاری تغییراتی در کارگروه‌ها به وجود آمده است به طوری که در حال حاضر کارگروه جدیدی تحت عنوان اشخاص وابسته ایجاد شده تا بتواند امور مربوط به اشخاص این را ساماندهی کند.

وی اظهار کرد: امسال در نظر داریم که اشخاص وابسته‌ به کانون را عضوگیری و ساماندهی کنیم.

میرصانعی در پاسخ به این که با توجه به این که اکثر اعضا جدید هیات مدیره بورس اوراق بهادار تهران را کارگزاران تشکیل می‌دهند، آیا تغییری در مدیرعاملی شرکت بورس ایجاد می‌شود یا خیر؟ گفت: هیات‌مدیره باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند؛ بنابراین در خصوص مدیرعامل اظهارنظر نمی‌کنم و قطعا ترکیب جدید هیات‌مدیره، ابقای جدید مدیرعامل فعلی یا تغییر را بررسی خواهند کرد.

افزایش سوددهی شرکت‌ها

وی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با ایسنا گفت: از آنجا که قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بتدریج و با رعایت همه جوانب اجرایی خواهد شد شرکت‌ها با صرفه‌ جویی و کاهش در مصرف انرژی می‌توانند به سوددهی بیشتری دست یابند.

میرصانعی درباره هدفمندسازی یارانه‌ها و فعالیت شرکت‌های تولیدی، گفت: دیدگاه وزارت صنایع و معادن برای شرکت‌های تولیدی در اعمال قانون هدفمندی این نیست که اقدامی ناگهانی صورت گیرد.

در خصوص آزمون‌‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: آزمون‌ها را سازمان بورس برگزار می‌کند ولی کلاس‌های آموزشی به عهده کانون کارگزاران است.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اظهار داشت: علاوه بر آموزش و بازآموزی اشخاص و پرسنل این حوزه علاقه‌مندان به بازار سرمایه نیز می‌توانند در دوره‌های مختلف که چهار دوره را شامل می‌شود حضور یابند.

به گفته میرصانعی سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار برای افراد حقیقی سودآور است و باید رسانه‌ها و ارباب جراید،‌ بازار سرمایه، ماهیت، چگونگی فعالیت و سرمایه‌گذاری در بورس را برای افکار عمومی تشریح کنند. به همین منظور کانون کارگزاران دوره‌های آموزش در سطوح مختلف را در دستور کار خود دارد.

وی گفت: این دوره‌ها با حضور کارگزاران بورس، مدیران شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری و صندوق‌های مشترک و کارشناسان بازار سرمایه تشکیل خواهد شد تا زمینه حضور علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران حقیقی در بازارهای مالی که درصدد به‌دست آوردن ابزارهای مناسب برای افزایش سود هستند، فراهم شود.

میرصانعی افزود: قراردادهای آتی بورس کالا در طول دوره با حضور کارشناسان بازار سرمایه بررسی خواهد شد که بر جذابیت‌های دوره خواهد افزود و سرمایه‌گذاری ایمن و مطلوب در شرایط کنونی بازار را نوید می‌دهد.