گروه بورس- بازار سرمایه در روز دوشنبه شاهد ورود چهارمین شرکت بیمه‌ای به بورس خواهد بود. پیش از این شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و دانا وارد بورس و بیمه دی وارد فرابورس شده بود. براساس آخرین اخبار اعلام شده، عرضه اولیه سهام بیمه پارسیان به فردا موکول شده است، در حالی که پیش از این امروز به‌عنوان زمان احتمالی عرضه تعیین شده بود اما این شرکت نتوانست مدارک خود را به سپرده‌گذاری مرکزی ارائه کند، بنابراین این شرکت دیروز آگهی شد تا مقدمات عرضه آن در روز دوشنبه فراهم شود.

در آستانه عرضه اولیه و ۵۵ میلیون سهم بیمه پارسیان که به عنوان سومین شرکت تازه وارد در بورس حاضر می‌شود، خبرگزاری فارس در گزارشی دیدگاه کارشناسان بازار سهام درخصوص چهارمین شرکت بیمه‌ای حاضر در بورس و قیمت مناسب هر سهم این شرکت را اعلام کردند. ۵ درصد از سهام بیمه پارسیان معادل ۵۵ میلیون سهم صبح فردا در بازار عرضه می‌شود تا این شرکت بعد از عرضه اولیه بیمه دانا در ۲۷ مرداد و پست بانک در سه شنبه گذشته، سومین و درعین حال اولین شرکت خصوصی حاضر در بورس طی سال‌جاری باشد که با عرضه اولیه سهام به جمع ۳۳۹ شرکت کنونی بورس بپیوندد.

* قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در رابطه با ارزش‌گذاری سهام بیمه پارسیان گفت: در تحلیل صنعت بیمه باید به این نکته توجه کرد که شرکت‌های این صنعت برخلاف بانک‌ها نمی‌توانند با اعمال افزایش سرمایه منابع مالی جدیدی را جذب کنند، از طرف دیگر صنعت بیمه و بیمه مواردی چون عمر در کشور هنوز جا نیفتاده است. وی ادامه داد: بنابراین با درنظر داشتن دو نکته فوق و وجود شرکت‌های متعدد بیمه‌ای و محدود بودن بازار بیمه، نمی‌توان به رشد آینده سهام شرکت‌های بیمه‌ای چشم داشت. علی‌اصغر مهری‌زاده مزیت بیمه پارسیان را حضور ایران خودرو در ترکیب سهامداری و بیمه خودروهای این شرکت توسط بیمه پارسیان اعلام کرد و گفت: ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های بیمه‌ای با نسبت قیمت به درآمد مناسب نخواهد بود، بنابراین با در نظر گرفتن همه موارد و شرایط بازار، بهترین محدوده قیمتی هر سهم بیمه پارسیان ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان است.

*مزایا و معایب بیمه پارسیان

کارگزار شرکت کارگزاری ساوآفرین به لزوم عرضه‌های سهام شرکت‌های جدید در نیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: با توجه به رفتار سنتی بازار سهام که معمولا در نیمه دوم سال، دیگر به روند صعودی نیمه اول سال ادامه نمی‌دهد، عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید در کنار حمایت دولت می‌تواند به جذب نقدینگی و جلوگیری از رشد بی‌رویه سهام برخی شرکت‌ها کمک کند. عظیم ثابت مزایا و معایب بیمه پارسیان را اعلام کرد و گفت: برخورداری از مدیریت منسجم، طرف قرارداد با ایران خودرو و بیمه خودروهای این شرکت، برخورداری از برند شناخته شده و بالاترین سود و حق جذب بیمه، برخورداری از سومین سهم بازار صنعت بیمه کشور بعد از دو بیمه ایران و آسیا و بزرگترین شرکت بیمه خصوصی، شناسایی سودهای جدید و اعمال آن در پیش‌بینی سود سال جاری و برخورداری از مجوز فعالیت در ۴ حوزه اموال، اشخاص، مهندسی و مسوولیت از جمله مزیت‌های بیمه پارسیان هستند. وی افزود: هرچند پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت برای سال‌های ۸۹ تا ۹۱ به ترتیب ۳۶۷، ۳۷۸ و ۴۰۲ ریال اعلام شده اما بین سودهای اعلامی سال‌های آینده چندان تفاوتی وجود ندارد. این کارگزار در ادامه به معایب صنعت بیمه و بیمه پارسیان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین معایب شرکت‌های بیمه‌ای حاضر در بورس بالا بودن نسبت قیمت به درآمد (P/E) این شرکت‌ها است، به‌طوری‌که در برابر متوسط P/E حدود ۶ بازار، شرکت‌های این صنعت دارای P/E حدود ۱۲ یعنی دو برابر P/E بازار هستند. ثابت ذهنیت منفی سهامداران از کشف قیمت بسیار گران بیمه دانا را یکی از عوامل منفی در عرضه اولیه بیمه پارسیان دانست و گفت: با آزاد شدن تعرفه بیمه در کشور، فضای رقابت و کسب مشتری بیشتر می‌شود و این اتفاق در مجموع به نفع شرکت‌های بیمه‌ای دولتی خواهد شد. از طرف دیگر صنعت بیمه جزو صنایع فعال و درجه اول کشور نیست و حتی برخی از شرکت‌های بیمه زیان‌ده هستند. وی افزود: با این اوصاف و با درنظر گرفتن همه موارد منفی و مثبت صنعت بیمه و بیمه پارسیان، قیمت مناسب برای کشف قیمت چهارمین شرکت بیمه‌ای حاضر در بازار سهام (بیمه‌های آسیا، البرز و دانا در بورس و بیمه دی در فرابورس) یعنی بیمه پارسیان ۳۰۰ تومان است تا با این کشف قیمت جا برای رشد سهام و شناخته شدن آن در بازار سهام فراهم شود.

*امکان عرضه‌های خرد و بلوک بعد از کشف قیمت

همچنین یک کارشناس کارگزار امین سهم در این باره گفت: بیمه پارسیان از محل سود سهام شرکت‌های غیربورسی خود در شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان ۱۴ میلیارد تومان سود برآورد کرده است که بنا به گفته مدیران شرکت در جلسه معارفه تمامی سود حاصل از این سرمایه گذاری در ۶ ماهه نخست امسال پوشش داده شده است. به گفته رضا ابراهیمی شرکت‌های سرمایه گذاری پارسیان و لیزینگ پارسیان در مراحل آماده‌سازی برای ورود به بورس هستند و این امر می‌تواند فرصتی بسیار مناسب برای شرکت بیمه پارسیان محسوب شود. همچنین عمده پرتفوی سرمایه‌گذاری پارسیان را شرکت‌های فعال در بورس تشکیل می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: هرچند طبق توافق انجام شده با سهامداران بزرگ شرکت در روز عرضه اولیه فقط ۵ درصد از سهام بیمه پارسیان در بورس عرضه می‌شود ولی با توجه به داشتن سهامداران خرد (حدود ۱۶ درصد)، امکان عرضه در روزهای بعد از عرضه اولیه وجود دارد. وی افزود: ازسوی دیگر بانک پارسیان هم به عنوان یکی از سهامداران عمده بیمه پارسیان در آینده قصد واگذاری دو شرکت دیگر را در بورس دارد و با توجه به عرضه مناسب شرکت تجارت الکترونیک پارسیان می‌توان انتظار عرضه اولیه مناسبی را در مورد بیمه پارسیان داشت. وی در خاتمه گفت: شایعاتی مبنی بر عرضه اولیه سهام بیمه پارسیان به قیمت هر سهم ۳۰۰ تومان وجود دارد ولی با توجه به P/E گروه بیمه، قیمت ۴۰۰ تومان برای این سهم مناسب است.