دستورالعمل انضباطی کارگزاران ابلاغ شد

سنا - هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل انضباطی کارگزاران را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.

این دستورالعمل در اجرای بند (۲) ماده (۷) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴، تدوین و در ۲۲ ماده و ۷ تبصره به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید که از روز اول دی ماه امسال لازم‌الاجرا خواهد بود. در این دستورالعمل آمده است:‌ رسیدگی به تخلفات و نحوه صدور رای توسط مراجع رسیدگی به تخلفات، مطابق دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اشخاص موضوع ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۲۰/۱/۱۳۸۷ هیات‌مدیره سازمان و اصلاحات بعدی آن صورت می‌گیرد.

در صورتی که کارگزاران مرتکب تخلفی شوند که درسایر مقررات برای آن مجازاتی مقرر نشده است، مراجع رسیدگی باید نسبت به تعیین نوع تخلف و انطباق آن با یکی از مصادیق این دستورالعمل اقدام کنند. مراجع رسیدگی در هر صورت مجاز به استنکاف از رسیدگی نیستند.

بر اساس این دستورالعمل،‌ تذکر کتبی بدون درج در پرونده،‌ اخطار کتبی و درج آن در پرونده،‌ محدود کردن فعالیت مربوطه،‌ تعلیق مجوز فعالیت مربوطه،‌ تعلیق سایر مجوزهای فعالیت، علاوه بر فعالیت مربوطه،‌ لغو مجوز فعالیت مربوطه،‌ لغو سایر مجوزهای فعالیت، علاوه بر فعالیت مربوطه و لغو تمام مجوزهای فعالیت یا مجوز تاسیس، تنبیهات انضباطی کارگزاران است.

در این دستورالعمل تخلفاتی که موجب تذکر کتبی، اخطار کتبی،‌ محرومیت از انجام معاملات و تعلیق کارگزاران می‌شود، به تفصیل آمده است.

در عین حال، واحدهای گزارش‌‌کننده تخلفات پس از ثبت گزارش در دبیرخانه مراجع رسیدگی‌کننده، نمی‌توانند گزارش‌های خود را از جریان رسیدگی خارج کنند.

آرای بدوی و قطعی صادره توسط مراجع رسیدگی‌کننده، باید ظرف مدت سه روز کاری از تاریخ صدور، به متخلف ابلاغ شود. ابلاغ رای بر عهده مرجع صادرکننده رای بدوی و قطعی است.

تعدد تخلفات موضوع این دستورالعمل در صورتی که مجازات آنها از یک درجه باشند یا تکرار تخلفات بیش از دو بار در مدت یک سال پس از اجرای رای صادره به تشخیص مرجع رسیدگی، منجر به تشدید تنبیه انضباطی خواهد شد. مرجع رسیدگی می‌تواند در صورت تکرار یا تعدد تخلفات، تنبیه انضباطی را تا دو درجه شدیدتر کند.

همچنین مرجع رسیدگی می‌تواند در صورتی که تخلف موضوع گزارش، از حیث تعدد ارتکاب، حجم معاملاتی یا ارزش ریالی، وسعت تخلف یا دوره زمانی و استمرار آن با اهمیت باشد، نسبت به تشدید تنبیه انضباطی تا ۲ درجه اقدام کند.

مرجع رسیدگی می‌تواند نسبت به تعلیق تنبیه برای مدت معین یا تخفیف تنبیهات موضوع این دستورالعمل به یک درجه پایین‌تر اقدام کند در این صورت باید جهات تخفیف یا تعلیق را به صراحت در متن رای قید کند.

در عین حال، واحد نظارتی می‌تواند در صورتی که احراز کند، ادامه یا شروع فعالیت کارگزاری منجر به وقوع تخلفات دیگر یا افزایش دامنه آن می‌شود، فعالیت کارگزاری را حداکثر به مدت ۱۰ روز کاری متوقف کند و موضوع را با قید فوریت به مرجع رسیدگی ارسال کند. مرجع رسیدگی مکلف است خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و رای مقتضی را صادر کند.

مرجع رسیدگی، تمامی آرای صادره درخصوص کارگزار را همزمان برای هیات‌مدیره کارگزاری نیز ارسال می‌کند. هیات‌مدیره مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که کلیه قوانین و مقررات بورس در کارگزاری رعایت شود. در صورت تکرار یا تعدد تخلفات کارگزار، مرجع رسیدگی می‌تواند علاوه بر کارگزار اعضای هیات‌مدیره را نیز به تذکر یا اخطار کتبی با درج در پرونده محکوم کند.

در صورتی که مدیر عامل یا اعضای هیات‌مدیره کارگزاری، نهاد مالی یا عضو هیات‌مدیره بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس یا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه باشند، آرای انضباطی صادره توسط مرجع رسیدگی، به مرجع بررسی‌کننده تایید صلاحیت مدیران آنها اعلام خواهد شد.

همچنین در صورتی که موسسان یا مدیران شرکت‌های متقاضی اخذ مجوز کارگزاری در بورس‌ها و فرابورس، قبلا به موجب مفاد این دستورالعمل مشمول آرای انضباطی شده باشند، آرای یادشده در بررسی اعطای مجوز یاد شده لحاظ خواهد شد و حسب مورد، تا زمانی که نسبت به تغییر موسسان یا مدیران متخلف اقدام نشود، این مجوز اعطا نخواهد شد.

تنبیهات انضباطی یاد شده در این دستورالعمل، تنها از جنبه تخلفاتی بوده و در خصوص جنبه مجرمانه آنها، موضوع مطابق با فصل ۶ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌شود.

هیات‌مدیره سازمان می‌تواند براساس پیشنهاد مرجع رسیدگی و به استناد آرای انضباطی صادره، عدم‌صلاحیت حرفه‌ای هر یک از اشخاص متخلف را به صورت محرمانه یا حسب مورد غیرمحرمانه به مراجع ذیصلاح تصمیم‌گیری اعلام کند.

در عین حال،‌ از تاریخ اجرای این دستورالعمل کلیه مقررات مغایر با آن از جمله آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات کارگزاری مصوب ۴/۱۲/۱۳۸۲ ملغی اعلام می‌شود.

یادآور می‌شود؛ متن کامل این دستورالعمل در پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه آمده است.