گروه بورس - شرکت «همراه اول» به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه اول با دارا بودن حدود 40 میلیون مشترک در بازار اول فرابورس پذیرفته شده و در هفته آینده سهام آن در این بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران از عرضه 5درصد سهام همراه اول به روش حراج در این بازار خبر داده و گفته است: در صورت به فروش نرسیدن بخشی از این سهام، شرکت تامین سرمایه امین که متعهد پذیره‌نویسی همراه اول است، این سهام را خریداری خواهد کرد.
تا قبل از عرضه همراه اول در فرابورس، عرضه مخابرات در بورس در ۱۹ مردادماه ۸۷، بزرگ‌ترین عرضه تاریخ بازار سرمایه محسوب می‌شد که در جریان آن، ۳/۲۳۰ میلیون سهم مخابرات به قیمت پایه هر سهم ۱۵۰ تومان به ارزش کل ۵/۳۳۴ میلیارد تومان معامله شد.
اما رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌و‌گو با «سنا» پیش‌بینی کرده است که عرضه همراه اول بزرگ‌ترین عرضه اولیه بازار خواهد بود.
با احتساب اینکه قرار است ۵ درصد سهام همراه اول معادل ۱۰۳ میلیون سهم آن عرضه شود، حداقل قیمت سهام این شرکت از سوی این مقام مسوول بیش از ۳۲۵۰ تومان پیش‌بینی شده است.
رییس «سازمان» گفته است: «با عرضه سهام این شرکت، بزرگ‌ترین عرضه خرد تاریخ بازار سرمایه رقم می‌خورد. همچنین 5 درصد دیگر سهام این شرکت نیز پس از کشف قیمت به صورت تدریجی واگذار خواهد شد.»
وی به سرمایه‌گذاران توصیه کرده که پس از مطالعه دقیق صورت‌های مالی، امیدنامه و اطلاعات شرکت، اقدام به خرید سهام کنند و تاکید کرده است: عرضه سهام این شرکت به اندازه کافی در بازار صورت می‌گیرد و به همین دلیل، سرمایه‌گذاران نباید رفتارهای هیجانی از خود نشان دهند.
به منظور اطلاع خوانندگان و سرمایه‌گذاران، سه تحلیل از وضعیت سهام همراه اول در ذیل آمده است.
ریسک‌های تجاری همراه اول
گروه تحلیل شرکت کارگزاری اندیشه برتر با ارائه مطالبی پیرامون صورت‌های مالی، درآمدها، هزینه‌ها، بازده سود و کشف قیمت سهام همراه اول، تحلیلی ارائه کرده است که از نظر می‌گذرد.
هر چند که شرکت ارتباطات سیار هم‌اکنون بخش عمده ای از سهم بازار تلفن همراه کشور را در اختیار دارد اما فعالیت آتی آن با ریسک‌هایی همراه است که در ادامه به دو مورد آن اشاره می‌شود.
ریسک اول ناشی از تغییر در مقررات فعالیت شرکت است.
طبق پروانه بهره‌برداری شرکت، محیط فعالیت شرکت تحت نظارت کامل دولت بوده و کلیه قوانین و مقررات موضوعه به خصوص در زمینه‌هایی نظیر تعرفه‌ها، انواع و چارچوب خدمات قابل ارائه و همچنین مبالغ پرداختی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با نظر نهایی دولت وضع می‌شود؛بنابراین هر گونه تغییر در سیاست‌های دولتی اعم از حق‌السهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (بهای تمام شده خدمات قابل ارائه شرکت) و قیمت‌گذاری خدمات قابل ارائه شرکت (درآمد شرکت) در این حوزه، اثر مستقیمی بر وضعیت فعالیت شرکت خواهد داشت و می‌تواند سودآوری شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهد.
ریسک تامین نرم‌افزار یا سخت‌افزار جدید نیز یکی دیگر از ریسک‌های همراه اول است. با توجه به اینکه تکنولوژی به کار رفته در شرکت ارتباطات سیار، جزء تکنولوژی‌های استراتژیک و پایه محسوب شده که تغییرات و رشد فناوری‌های جدید در آن بسیار زیاد است؛ بنابراین تعاملات بین‌المللی با کشور‌های صاحب تکنولوژی نقش حائز اهمیتی در ارتقای به موقع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این صنعت دارد. از همین منظر در صورت اعمال تحریم بر صنعت، کیفیت خدمات ارائه شده و محصولات شرکت در دراز مدت تحت‌تاثیر قرار گرفته و سودآوری آن را کاهش خواهد داد.
بررسی عملکرد مالی
عملکرد سود و زیانی شرکت طی سنوات اخیر
اطلاعات سود و زیانی شرکت طی سال‌های ۸۵ الی ۸۸ به همراه عملکرد شش ماهه اول ۸۹ به شرح جدول یک است.
نکات مربوط به عملکرد شرکت در شش ماهه اول سال 89
همانطور که ملاحظه می‌شود در شش ماهه اول سال ۱۳۸۹، نسبت سود ناخالص به درآمد ۲۶ درصد، سود عملیاتی به درآمد ۲۳ درصد و سود خالص به درآمد ۲۲ درصد است که در مقایسه با متوسط نسبت‌های مذکور طی چهار سال اخیر به‌ترتیب
45 درصد، 47 درصد و 33 درصد کاهش داشته است که ارقامی قابل‌توجه است. بررسی عملکرد 6 ماهه سال 89 نشانگر آن است که عمده این تغییرات به‌دلیل افزایش بهای تمام شده خدمات ارائه شده است. جهت توضیحات بیشتر در جدول 3 ریز اقلام بهای تمام شده 6 ماهه اول سال 1389 و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل آورده شده است.
به استناد یادداشت‌های همراه گزارش مالی حسابرسی شده شش ماهه منتهی به ۳۱/۶/۸۹، مبلغ پرداختی مربوط به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی براساس جزء‌های (الف)، (ب)، (ج) و (د) بند ۱-۱۱ و جزء (الف) بند ۲-۱۱ ماده (۱۱) موافقتنامه مذکور باید سالانه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پرداخت شود که مبلغ و درصد عمده افزایش بهای تمام شده دوره شش ماهه مذکور نسبت به اقلام مشابه دوره قبل ناشی از اجرای کامل مفاد پروانه بهره‌برداری صادره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
همانطور که ملاحظه می‌شود کاهش چشمگیر نسبت‌های سودآوری شرکت در دوره 6 ماهه اول 89 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و همچنین متوسط عملکرد 4 سال اخیر ناشی از اجرای کامل تعهدات مربوط به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است؛ در همین رابطه توجه به بند 6 گزارش حسابرس شرکت مخابرات (شرکت مادر) نسبت به صورت‌های مالی سال منتهی به 29/12/88 به شرح ذیل بسیار با اهمیت است، طبق یادداشت توضیحی 32 صورت‌های مالی، بابت هزینه‌های تعیین شده در موافقتنامه پروانه فعالیت صادره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جمعا مبلغ 6،945 میلیارد ریال (سال قبل 601 میلیارد ریال) بابت حق‌السهم سازمان مزبور از درآمدهای ارائه خدمات به مشترکان توسط شرکت‌های گروه، در صورت‌های مالی درج شده است. لیکن به موجب شواهد موجود، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این هزینه را به‌مبلغ 4،222 میلیارد ریال بیشتر از مبلغ شناسایی شده توسط شرکت‌های گروه مخابرات اعلام نموده است. تاریخ گزارش، شواهدی جهت برطرف کردن مغایرت یاد شده در اختیار این سازمان قرار نگرفته است. بنابراین تاثیر تعدیلات احتمالی مورد فوق بر صورت‌های مالی، برای سازمان مشخص نیست.

برآورد بودجه شرکت در سال 1389
با توجه به تداوم تعهدات مربوط به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سنوات آتی، به‌منظور برآورد عملکرد شرکت در سال ۱۳۸۹ نمی‌توان از متوسط نسبت‌های سودآوری چهار ساله ۸۵ الی ۸۸ (جدول شماره ۲) استفاده کرد. از این رو جهت برآورد بودجه عملکرد سال ۸۹ شرکت؛ مفروضاتی بشرح ذیل لحاظ شده است:
الف) جهت برآورد درآمد ارائه خدمات شرکت در سال 89، درآمد خدمات ارائه شرکت در سال 88 و همچنین شش ماهه اول سال 88 و تناسب بین دو مبلغ مذکور مبنای محاسبه قرار گرفته است. بنابراین با توجه به مبلغ درآمد ارائه خدمات در شش ماهه اول سال 89 به مبلغ 19،652 میلیارد ریال، درآمد ارائه خدمات سال 89 مبلغی در حدود 41 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
ب) مقایسه اجزای صورت سود و زیان شرکت در سال ۸۸ با شش ماهه اول سال مذکور، بیانگر آن است که نسبت‌های سودآوری شرکت (حاشیه سود ناویژه، عملیاتی و سود خالص) در سال ۸۸ نسبت به شش ماهه اول سال مذکور بهبود یافته است؛ به عبارتی دیگر حاشیه سود ناویژه، سود عملیاتی و سود خالص که در شش ماهه اول سال ۸۸ به‌ترتیب برابر ۳۳ درصد، ۲۹ درصد و ۲۵ درصد بوده، در عملکرد کل سال ۸۸ به‌ترتیب به ۳۸ درصد، ۳۵ درصد و ۳۰ درصد افزایش یافته که این موضوع بیانگر آن است که افزایش درآمدهای شرکت در شش ماهه دوم نسبت به افزایش هزینه‌های شرکت در مقطع مذکور با شیب تندتری صورت گرفته است.
به منظور برآورد سایر اجزای صورت سود و زیان شرکت در سال 89 نیز فرض شده است که نسبت‌های سودآوری در شش ماهه دوم سال89 رشدی متناسب با شش ماهه دوم سال 88 نسبت به شش ماهه اول سال مذکور داشته باشد؛ به بیان دیگر حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود عملیاتی که در شش ماهه اول سال 89 به‌ترتیب برابر 26 درصد و 23 درصد است، برای کل سال 89 به ترتیب برابر 30 درصد و 27 درصد برآورد شده است.
ج) در خصوص سرفصل خالص درآمدهای غیرعملیاتی شرکت نیز که بیشتر متاثر از سود سپرده‌های بانکی است، مقایسه عملکرد شش ماهه اول سال ۸۸ با عملکرد کل سال مذکور شرکت مبنای برآورد سرفصل مذکور در سال ۸۹ قرار گرفته است. بنابراین با توجه به مبلغ خالص درآمدهای غیر‌عملیاتی شرکت در سال ۸۹ به مبلغ ۹۲۲ میلیارد ریال، سرفصل مذکور برای کل سال ۸۹ مبلغ ۲،۳۶۲ میلیارد ریال برآورد می‌شود.
د) جهت برآورد مالیات عملکرد سال 89، با توجه به برآورد سود عملیاتی سال مذکور (بشرح بند ب) و نرخ مالیات شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس (5 درصد معافیت مالیاتی بر روی نرخ 25 درصدی مالیات) که برابر 75/23 درصد است، مبلغ مالیات در سال 89 برآورد شده است. با توجه به بندهای الف الی د فوق‌الذکر، بودجه برآوردی عملکرد شرکت در سال 89 به همراه عملکرد واقعی سال 88 در جدول 4 ارائه شده است.
گروه بورس - هدیه لطفی: در جلسه معارفه قبل از عرضه سیمان سبزوار که عصر روز یکشنبه برگزار شد تاریخچه‌ای از تاسیس این شرکت توسط رییس هیات‌مدیره مطرح و مدیر بازار فرابورس سه شرط و اقدامی که باید از سوی این شرکت برای بازگشایی نماد انجام شود را بیان کرد.
این جلسه معارفه با حضور مهندس کرابی مدیرعامل شرکت، محمدتبار به عنوان نماینده فرابورس، فیروزآبادی رییس هیات‌مدیره، مهندس خسروانی مدیر کارخانه و محمدی رییس امور مالی برگزار شد. در ابتدا محمد فیروز‌آبادی به تاریخچه شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت سیمان لار سبزوار در تاریخ 7 دی‌ماه سال 82 به ثبت رسید و موافقت برای اجرای طرح تولید سیمان با ظرفیت 3400 تن کلینکر توسط وزارت صنایع و معادن صادر شد. وی با اشاره به اینکه این شرکت از اول مهر سال 87 فعالیت اصلی خود را شروع کرد، افزود: مرکز اصلی شرکت در شهرستان سبزوار قرار داشته و محل احداث کارخانه نیز در 70 کیلومتری جنوب غربی
این شهرستان واقع شده است.
به گفته رییس هیات‌مدیره با ورود سیمان سبزوار به فرابورس، نگرانی سهامداران برطرف خواهد شد.
در ادامه جلسه مدیر بازار فرابورس شرایط بازگشایی نماد و عرضه اولیه سهام سیمان سبزوار را تشریح کرد و گفت: نحوه عرضه این شرکت ۴۵ هزار سهامداری با سایر عرضه‌ها متفاوت است و شکل عرضه ۵ درصدی و کشف قیمت نخواهد داشت.
حسن محمدتبار افزود: با توجه به کفایت سهام شناور سیمان سبزوار، عرضه اولیه آن به این شکل است که نماد آن باز شده و قیمت‌گذاری براساس حجم معینی از سهم که از سوی مسوولان شرکت در نظر گرفته شده، انجام می‌شود.


مدیر بازار فرابورس تاکید کرد: اگر در روز اول میزان سهمی که از سوی سیمان سبزوار در نظر گرفته شده فروش نرود، تمامی معاملاتی که در آن روز بر روی سهم این شرکت انجام شده، باطل و در یک روز دیگر نماد آن مجدد باز می‌شود. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اگر با توجه به یک ماه فرصتی که به شرکت داده شده تا حدود 20 تا 25 درصد سهام را سپرده کند، پس از آن نیز شرکت نزد سازمان بورس ثبت و EPS و پیش‌بینی‌های خود را به سازمان و اداره نظارت بر ناشران بورسی ارائه کنند، هیچ مشکلی از نظر بازگشایی نماد آن وجود ندارد.
تشریح وضعیت حال و برنامه‌های آینده شرکت
در ادامه این جلسه معارفه، مدیرعامل سیمان سبزوار به تشریح وضعیت شرکت پرداخت و مهم‌ترین ویژگی این شرکت را نسبت به سایر شرکت‌ها حجم انبوه سهامداران دانست و برنامه‌های آینده را اعلام کرد.سیداحمد کرابی با بیان این مطلب اظهار داشت: بزرگترین ویژگی سیمان سبزوار نسبت به اکثر شرکت‌های ایرانی حجم بیش از 40 هزار سهامدار است که این تعداد سهامدار دارای 440 تا 5/2 میلیون سهم هستند. وی افزود: مسوولان سیمان سبزوار برای حمایت از سرمایه سهامداران خود در سال‌های اولیه، شرکتی به نام سنجش سهام را تاسیس کردند تا از ارزش سهام سهامداران حمایت کند و در مدت فعالیت خود حدود 5/3 تا 4 میلیارد تومان خرید سهم انجام داد.مدیرعامل سیمان سبزوار در ادامه به موقعیت جهانی شرکت اشاره کرد و گفت: موقعیت ممتاز این شرکت در یکی دو ماهه اخیر باعث شده که از سوی یک شرکت اسپانیایی به عنوان شرکت برتر انتخاب شود؛ بنابراین مدعی هستیم سیمان سبزوار دارای یک موجودیت جهانی است.
وی با اشاره به آورده ۴۰۰ میلیارد ریالی سهامداران، اظهار داشت: سیمان سبزوار برای راه‌اندازی، ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که ۲۵ میلیون یوروی آن ارزی و مابقی آن ریالی است و ۱۴ ساله باید پرداخت شود.
وی با اشاره به ارتباط خوب سیمان سبزوار با شرکت‌های خارجی بیان کرد: در دوره یک ماهه فروش سیمان این شرکت 104 هزار تن بوده و حدود 5/1 میلیون تن نیز از ابتدای تاسیس خود تا کنون سیمان فروخته است.
مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار خاطرنشان کرد: از ابتدای راه‌اندازی سیمان سبزوار تاکنون ۸۱ درصد ظرفیت کارخانه کلینکر تولید شده و از سال ۸۹ نیز ۹۳ درصد ظرفیت کارخانه به تولید این محصول اختصاص یافته است. وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۸۰ درصد ظرفیت کارخانه محصول تولید و فروخته شده است، گفت: در سال جاری ۶۷۵ هزار و ۵۶۹ تن سیمان تا پایان آبان‌ماه فروخته شده است.
تولید انواع سیمان پوزولانی، آهکی و سایر سیمان‌ها و برنامه‌ریزی برای کسب استاندارد ISO برخی از برنامه‌های شرکت برای ارتقا است.‌
وی درباره مهم‌ترین مسائلی که سیمان سبزوار و هیات‌مدیره برای ارتقای شرکت در نظر گرفته‌اند، بیان کرد: احداث مخازن و ذخیره سوخت به ظرفیت حداکثر ۱۵ میلیون لیتر مازوت که نیاز ۵۰ روز شرکت را تامین می‌کند، انعقاد قرارداد با شرکت ملی گاز به میزان ۷/۱ میلیارد تومان به منظور احداث خط انتقال از روداب به طول ۲۲ کیلومتر و تثبیت کرایه حمل‌و‌نقل به مدت ۵/۱ سال از اواسط تابستان سال گذشته تاکنون از دیگر اقداماتی است که برای آینده شرکت در نظر گرفته شده است.
این مقام مسوول ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این شرکت سیمانی که در آستانه ورود به فرابورس است، ایجاد ناوگان اختصاصی حمل‌و‌نقل سیمان، احداث نیروگاه اختصاصی در کارخانه و اختصاص یک جاده برای حمل‌و‌نقل سیمان از این شهر به تهران است که در چشم‌انداز این شرکت دیده شده است.
راه‌اندازی فاز دوم کارخانه
کرابی با اشاره به اینکه امکان سنجی راه‌اندازی فاز دوم کارخانه با استفاده از افزایش سرمایه، وام بانکی یا مشارکت تصریح کرد: در بودجه تدوین شده شرکت برای سال مالی 89 - 88 با توجه به همه شرایط 17 ریال سود پیش‌بینی شده که در پایان سال 88 پس از حسابرسی مالی مشخص شد شرکت وضعیت بهتری دارد.
EPS؛ ۱۲۲ ریال
مدیرعامل سیمان سبزوار در ادامه به EPS شرکت اشاره و بیان کرد: براساس اطلاعات حسابرسی نشده EPS سال مالی قبل که هنوز مجمع آن برگزار نشده، 110 ریال و برای سال جاری نیز براساس بودجه‌ای که تدوین شده 122 ریال سود در نظر گرفته شده است.
تاثیر هدفمندی یارانه‌ها
وی با تاکید بر اینکه بودجه شرکت انقباضی بوده و تحت تاثیر هدفمندی یارانه‌ها است اظهار داشت: در دو سال آینده وضعیت شرکت به دلیل پرداخت تسهیلات دریافتی بهتر خواهد شد. همچنین، برای جبران بخشی از انتظارات به صورت نامحسوس در سه، چهار ماه اخیر در هر تن سیمان بهای آن هزار و 500 تومان افزایش یافته که البته باید گفت بالاتر از مصوبات دولت نیست.


سهامداران شرکت
کرابی با اشاره به اینکه تفاوت مالیات نقل و انتقال در فرابورس و خارج از آن ۵/۳ درصد است، گفت: سهامداران این شرکت که بیش از ۵/۲ میلیون سهم دارند، حدودا سه نفر بوده و بطور کلی می توان گفت افرادی که بیش از ۵۰۰ هزار سهم به بالا را در اختیار دارند، تقریبا ۱۴ درصد سهامداران هستند.
افزایش سرمایه نداریم
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت نیازی به افزایش سرمایه ندارد، افزود: میزان تولید سیمان در استان خراسان ۱۱ میلیون تن بوده که ۵/۵ میلیون تن آن مصرف داخل این استان است و برای مابقی آن شرکت، بازار هدف خود را تهران قرار داده، زیرا نسبت به سایر شرکت‌های استان خراسان نزدیک‌ترین شهر به تهران بوده و هزینه حمل‌و‌نقل آن نیز نسبت به سایر شرکت‌ها کمتر است.


جمع‌آوری صف فروش «پکویر»
اما در بازار فرابورس روز گذشته حدود چهار میلیون سهم به ارزش 20 میلیارد و 301 میلیون ریال، دادوستد شد و سرانجام صف فروش سهام کویرتایر جمع‌آوری شد.
در این بازار صف فروش «پکویر» که در دو روز گذشته پابرجا بود، سرانجام جمع شد و به دنبال آن هر سهم این شرکت با افت قیمتی معادل ۸۹/۴ درصد مواجه شد و به نرخ دو هزار و ۱۲۱ ریال رسید. همچنین در مجموع ۷۹۵ هزار و ۳۰۰ سهم «پکویر» ارزش معادل یک میلیارد و ۶۸۶ میلیون ریال کسب کرد.در این بازار شرکت‌های لیزینگ ایرانیان و گواهی تسهیلات مسکن مهر و آبان‌ماه نیز با افت قیمت به کار خود پایان دادند.
بر این اساس هر کدام از نمادهای یادشده به ترتیب شاهد کاهش قیمت 12 ریالی، 929 ریالی و 3 هزار و 338 ریالی هر سهم خود بودند.


در مقابل نمادهای بیمه دی، تجارت الکترونیک پارسیان و عمران و توسعه با افزایش نرخ مواجه شدند.این در حالی است که قیمت سهام و مرجان‌کار در این بازار نسبت به معاملات روز یکشنبه تغییری نکرد و در همان نرخ دو هزار و 976 ریال باقی ماند. در این روز نماد «ودی» با حجم معاملاتی دو میلیون و 239 هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد.همچنین نماد معاملاتی «رپارس» عنوان باارزش‌ترین سهم را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات نماد مزبور معادل 7 میلیارد و 748 میلیون ریال بود.
در ادامه نمادهای «ودی» با ارزش ۶/۴ میلیارد ریال، گواهی تسهیلات مسکن آبان‌ماه با سه میلیارد ریال و گواهی تسهیلات مسکن مهرماه با ۷/۲ میلیارد ریال، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
روز گذشته 100 درصد از سهام شرکت گسترش کارآفرینی ایران در بازار سوم فرابورس عرضه شد که به دلیل نبود خریدار معامله‌ای روی آن صورت نگرفت. یادآور می‌شود این عرضه بلوکی به صورت یکجا و نقد و به قیمت پایه هر سهم یک هزار و 997 ریال انجام شده بود.