اپراتور اول خاورمیانه 7 میلیارد دلار قیمت خورد
عکس: نگار متین‌نیا
ارزش بازار فرابورس ۱۰ برابر افزایش یافت

گروه بورس - هدیه لطفی: تنها 5 ثانیه زمان لازم بود تا تاریخی‌ترین عرضه اولیه بازار سرمایه با واگذاری 5/5 درصد سهام همراه اول در فرابورس رقم بخورد.
روز گذشته تعداد ۱۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سهم معادل ۴۸/۵ درصد از سهام شرکت همراه اول در بازار فرابورس عرضه شد که در ابتدا حدود ۱۰۹ میلیون سهم آن در عرض ۵ ثانیه به قیمت هر سهم ۳ هزار و ۴۹۵ تومان به فروش رفت و سپس باقیمانده سهام به همان قیمت مورد معامله قرار گرفت و بدین ترتیب تمام سهام این شرکت تازه‌وارد با استقبال فعالان بازار سرمایه خریداری شد.
به گزارش خبرنگار ما، اطلاعیه عرضه اولیه همراه اول در ساعت 9:14 به بازار آمد و رقابت برای خرید سهام مزبور از ساعت 10:05 در قیمت دو هزار و 500 تومان آغاز شد.
در ساعات ابتدایی این رقابت، قیمت سهم به کندی بالا می‌رفت، اما از حوالی ساعت ۱۰:۴۰، رشد قیمت سهام همراه اول آغاز شد و در زمان ۱۰:۴۷ به اوج خود رسید و در همین زمان عرضه در قیمت ۳۴ هزار و ۹۵۰ ریال صورت گرفت و در مجموع ۱۱۳میلیون و ۲۵۰ هزارسهم، معادل ۴۸/۵ درصد از سهام همراه اول در این عرضه اولیه جابه‌جا شد.
همچنین کل ارزش عرضه اولیه سهام یادشده 396میلیارد تومان بود که با احتساب قیمت سه هزار و 495 تومانی هر سهم، در مجموع ارزش بازار همراه اول 7 هزار و 217 میلیارد تومان معادل 7 میلیارد دلار شد و به این ترتیب شرکت همراه اول به عنوان هفتمین شرکت عرضه شده و نهمین شرکت درج شده در بازار فرابورس شناخته شد.
همچنین عرضه یادشده، عنوان بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بازار سرمایه و به ویژه بازار فرابورس را از آن خود کرد.
یادآور می‌شود تا قبل از ورود همراه اول به بازار، شرکت مخابرات این عنوان را به خود اختصاص داده بود.عرضه اولیه شرکت مخابرات در تاریخ 19 مردادماه سال 87 با جابه‌جایی 3/230 میلیون سهم این شرکت صورت گرفته بود.
در این عرضه هر سهم «اخابر» ۱۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد و ارزش کل عرضه یادشده معادل ۳۳۵ میلیارد تومان بود.
پیش‌بینی سودآوری
شرکت همراه اول پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی جاری مبلغ ۴ هزار و ۷۹ ریال اعلام کرده است که با توجه به قیمت عرضه اولیه دیروز، P/E آن معادل ۶/۸ مرتبه برآورد شده است.
این در حالی است که EPS شرکت مخابرات در حال حاضر 291 ریال و P/E آن 2/9 مرتبه است.
همچنین با توجه به عرضه اولیه روز گذشته، شرکت مخابرات با فروش سهام همراه اول، ۸ تومان سود به ازای هر سهم خود شناسایی کرد که با توجه به سود مزبور، EPS مخابرات به ۳۷۰ ریال افزایش می‌یابد که در این حالت P/E آن معادل ۲/۷ خواهد شد.
همزمان با عرضه اولیه دیروز، هر سهم نماد مخابرات افت قیمتی معادل 9/2 درصد را تجربه کرد و به نرخ دو هزار و 670 ریال رسید، همچنین سهام آن تا سطح تشکیل صف فروش هم پیش رفت.
از سوی دیگر، نماد «اخابر» تاثیر منفی ۷۶ واحدی بر شاخص کل بورس بر جای گذاشت.
رشد 1000 درصدی ارزش بازار فرابورس
بر اساس این گزارش تا قبل از ورود شرکت همراه اول به فرابورس، بیشترین ارزش بازار شرکت‌های فرابورسی در دست شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با ارزش ۲۱۸ میلیارد تومان بود.
همچنین شرکت لیزینگ ایرانیان با ارزش 167 میلیارد تومان، عمران و توسعه شاهد با ارزش 159 میلیارد تومان و بیمه دی با ارزش 112 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی جای داشتند. شرکت کویرتایر و مرجان‌کار نیز هر کدام به ترتیب با 40 میلیارد و 6 میلیارد تومان، کم‌ارزش‌ترین نمادهای بازار بودند که در مجموع ارزش کل بازار فرابورس معادل 702 میلیارد تومان بود که با عرضه سهام همراه اول، ارزش بازار فرابورس 3/10 برابر معادل 1000 درصد رشد را تجربه کرد و به رقم 7919 میلیارد تومان (معادل 5/7 میلیارد دلار) رسید. این در حالی است که تا قبل از عرضه مزبور ارزش این بازار 670 میلیون دلار بوده است.
بورس یا فرابورس
از نظر کارشناسان بازار در صورت عرضه سهام همراه اول در بورس، سهم صنعت مخابرات در این بازار به 21 درصد افزایش می‌یافت.
این در حالی است که مخابرات اکنون ۱۲ درصد از ارزش کل بورس را در دست دارد و اگر همراه اول نیز در این بازار عرضه می‌شد، سهم صنعت مخابرات به ۲۱ درصد افزایش می‌یافت و در نتیجه دو شرکت همراه اول و مخابرات به تنهایی یک پنجم از سهم کل بورس را در اختیار می‌گرفتند.
در این صورت بیشتر توجه بازار به این دو شرکت معطوف می شد و نوسانات آنها بر بازار و بالطبع تاثیر بر شاخص کل بسیار محسوس بود.
در نتیجه سیاست بر این بوده که شرکت همراه اول در بازار فرابورس عرضه شود تا ریسک نوسان شاخص تا حدی متعادل‌تر شود.
ارزش خرد و بلوک
براساس این گزارش، شرکت تامین سرمایه امین متعهد پذیره‌نویسی سهام همراه اول در این عرضه بود و فارغ از فروضی که در ارزشگذاری همراه اول لحاظ کرده، حداکثر ارزش این عرضه را مبلغ ۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان برآورد کرده است که با توجه به رقم مزبور قیمت هر سهم در این عرضه ۴ هزار و ۷۳۰ تومان در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که ارزشگذاری مزبور با فرض فروش بلوک‌های مدیریتی صورت گرفته است که با توجه به کشف قیمت دیروز، ارزش سهام خرد همراه اول، 26 درصد کمتر از بلوک مدیریتی کشف قیمت شد که در حال حاضر این اختلاف در بازار سهام برای اکثر شرکت‌ها بیش از این مقدار است.


بزرگ‌ترین عرضه تاریخی خرد سهام
اما در نشست پس از عرضه سهام، مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه عرضه سهام همراه اول، بزرگ‌ترین عرضه خرد سهام در تاریخ بازار سرمایه کشور بود، گفت: ارزش بازار فرابورس با ورود شرکت هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی همراه اول، به ۸ هزار میلیارد تومان رسید.
مصطفی امید قائمی در ادامه با بیان اینکه سهام شرکت همراه اول در کمتر از یک ماه در فرابورس پذیرش شد، گفت: کل سهام همراه اول دو میلیارد و 64 میلیون سهم بود که امروز 113 میلیون و 250 هزار سهم آن، در 736 نوبت در بازار اول فرابورس خریداری شد.
وی با اشاره به جذابیت سهام برای سرمایه‌گذاران، ابراز داشت: برای خرید سهام این شرکت سهمیه‌بندی‌هایی انجام شد تا از هیجان بی‌مورد جلوگیری شده و همه ایستگاه‌های معاملاتی امکان خرید داشته باشند.
امیدقائمی افزود: با سهمیه‌بندی، قیمت‌گذاری کنترل شد تا قیمت سهم به طور غیرمنطقی افزایش نیابد.
مدیرعامل فرابورس درباره میزان تاثیر ورود سهام همراه اول به فرابورس بر روی سهام مخابرات، گفت: شرکت مخابرات باید این تاثیر را بررسی کرده و به بازار منعکس کند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به خریدهای گروهی کارگزاران،‌ هنوز تعداد خریداران حقیقی و حقوقی مشخص نشده، اما بعدازظهر امروز و با ارسال اسامی خریداران به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، درصد مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی مشخص می‌شود.
امیدقائمی در پایان، از ورود شرکت بالاست به فرابورس در هفته آینده خبر داد.
اعتماد سرمایه‌گذاران
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران نیز در این نشست ارزش معامله امروز این شرکت را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: ارزش فرابورس با ورود سهام همراه اول،‌ ۱۰ برابر شد.
«وحید صدوقی» در این باره گفت:‌ خوشبختانه سرمایه‌گذاران با خرید سهام همراه اول در 5 ثانیه نشان دادند که به این شرکت اعتماد لازم را دارند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با بیان اینکه شرکت تامین سرمایه امین، متعهد پذیره‌نویسی سهام همراه اول در نخستین روز عرضه بود،‌ افزود: یک شرکت سرمایه‌گذاری بازارسازی سهام این شرکت را بر عهده خواهد گرفت تا سهام همراه اول به درستی در بازار مدیریت شود.
وی در مورد قیمت‌گذاری سهام همراه اول گفت:‌ با توجه به شرایط بازار، سهام این شرکت با قیمت مناسبی کشف شد و شرکت تامین سرمایه امین نیز با قیمتی نزدیک به آن سهام همراه اول را ارزشگذاری کرده بود.
صدوقی درباره سود شرکت مخابرات از عرضه سهام همراه اول در فرابورس اظهار داشت: این شرکت به زودی سود این عرضه را شناسایی و اعلام می‌کند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران درخصوص عرضه 5 درصد دیگر سهام این شرکت گفت:‌ حداکثر ظرف یک سال آینده، این مقدار سهام در فرابورس عرضه می‌شود.
وی در مورد ودایع مشتریان همراه اول نزد شرکت مخابرات افزود:‌ قراردادی از سال ۱۳۷۲ میان این شرکت و مشتریان منعقد شده که این ودایع به عنوان «وثیقه» یا «عاریه» نزد شرکت مخابرات در امانت است.
صدوقی با بیان اینکه شرکت مخابرات 16 میلیون مشترک سیم‌کارت دائمی دارد، خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون چهار هزار میلیارد تومان از ودایع مشتریان نزد این شرکت در امانت است که مشتریان با ارائه سیم‌کارت خود می‌توانند ودایع خود را دریافت کنند.
وی درباره کناره گیری شرکت ارتباطات سیار ایران از مناقصه سوریه گفت:‌ مسوولان سوری، فعالیت حداقل در دو کشور دیگر را از شروط ورود به این مناقصه اعلام کرده‌اند که همین امر باعث شد تا این شرکت نتواند در این مناقصه حضور یابد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران تصریح کرد: این شرکت علاقه‌مند به ورود در بازارهای منطقه است تا بتواند فعالیت‌های خود را گسترش دهد. وی با اشاره به اینکه شرکت همراه اول در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد، گفت: تقاضاهای زیادی برای خرید بلوکی سهام این شرکت در هفته‌های اخیر وجود داشت، اما برنامه این شرکت عرضه سهام همراه اول از طریق فرابورس بود تا مردم، سهامدار این شرکت شوند.
ورود نقدینگی جدید به بازار
کارگزار عرضه‌کننده سهام همراه اول نیز درباره این عرضه گفت: کشف قیمت هر سهم این شرکت مناسب بود و نقدینگی جدیدی وارد بازارشد.
سعید شیرزادی در رابطه با کشف قیمت سه هزار و ۴۹۵ تومانی هر سهم همراه اول اظهار داشت: این عرضه موفق و قیمت‌گذاری هر سهم این شرکت مناسب بود، بطوری که ۹۰ درصد از ۱۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سهم قابل عرضه این شرکت در ۵ ثانیه به فروش رسید. همچنین اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به محکمتر شدن پایه‌های همراه اول در بازار سهام کمک کرد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به نیاز 400 میلیارد تومانی بازار برای خرید سهام این شرکت و کمبود نقدینگی بازار، منابع مالی جدیدی هم وارد بازار شد که امید است این منابع جدید در بازار پایدار باشد.