سنا - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از عضویت نهاد ناظر بازار سرمایه ایران در سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی (AAOIFI) و هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) خبر داد. دکتر «علی صالح‌آبادی» با بیان مطلب فوق افزود: درخواست عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در نشست اخیر AAOIFI که در منامه بحرین برگزار شد، بررسی و مورد تایید قرار گرفت.

وی سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی را یک بدنه مشارکتی غیر‌انتفاعی مستقل بین‌المللی اسلامی اعلام کرد و گفت: این سازمان استانداردهای حسابداری، حسابرسی، شرکتی، اخلاقی و شریعت را برای نهادها و صنعت مالی اسلامی مهیا می‌کند.سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: AAOIFI در راستای ارتقای ساختار شرکتی و مبنای منابع انسانی صنعت حسابداری و حسابرسی، برنامه‌های حرفه ای را به اعضا ارائه می‌دهد.

دکتر صالح‌آبادی توسعه اندیشه‌های حسابداری و حسابرسی مرتبط با نهادهای مالی اسلامی، بسط اندیشه‌های حسابداری و حسابرسی مرتبط با نهادهای مالی اسلامی از طریق آموزش، سمینار، انتشارات خبرنامه‌های ادواری و انجام تحقیقات و آماده کردن، ‌ترویج و تفسیر استانداردهای حسابداری و حسابرسی برای نهادهای مالی اسلامی از مهم‌ترین اهداف تشکیل AAOIFI است.

وی با بیان اینکه ‌سازمان بورس و اوراق بهادار ایران هفته گذشته نیز عضو اصلی هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) شد، اظهار داشت: IFSB سازمانی است که مطابق با استانداردهای بین‌المللی، ثبات و هماهنگی صنعت خدمات مالی را ارتقا می‌دهد.

دبیر شورای‌عالی بورس گفت: انتشار استانداردهای جهانی و اجرای این اصول در صنایع مختلف (بانک‌ها، بازار سرمایه و بیمه) از وظایف اصلی هیات خدمات مالی اسلامی است.

دکتر صالح‌آبادی افزود: IFSB تاکنون ۱۲ استاندارد، اصول راهنما و یادداشت تکنیکال برای صنعت خدمات مالی اسلامی برای اعضای خود ارائه کرده است.

وی مدیریت ریسک، کفایت سرمایه، حاکمیت شرکتی، اصول بازار و شفافیت، فرآیند بازبینی نظارتی، رتبه‌بندی ابزارهای مالی منطبق بر شریعت، توسعه بازارهای پولی اسلامی، حاکمیت صندوق‌های سرمایه گذاری جمعی، موارد خاص کفایت سرمایه، راهنمای کسب‌و‌کار نهادهایی که خدمات مالی اسلامی ارائه می‌کنند، اصول حاکمیت بیمه اسلامی (تکافل) و اصول راهنما برای سیستم حاکمیت شریعت را ۱۲ استاندارد ارسالی برای اعضا IFSB اعلام کرد.

یادآور می‌شود، AAOIFI سال ۱۹۹۱ میلادی فعالیت خود را در بحرین آغاز کرد که هم‌اکنون ۲۰۰ بانک، نهادهای مالی اسلامی و سایر کاربران صنعت مالی از ۴۵ کشور عضو آن هستند.

همچنین IFSB در سال ۲۰۰۲ میلادی در کوالالامپور مالزی افتتاح شد که تعداد اعضای این هیات ۱۹۱ نهاد است.