مثلث بورس تکمیل می‌شود

بورس کیش با واحد پول بین‌المللی راه‌‌اندازی می‌شود

گروه بورس - معصومه طاهرخانی: عضو شورای عالی بورس از راه‌اندازی سومین بورس اوراق بهادار کشور تا پایان سال‌جاری در کیش خبر داد. «محمدرضا پورابراهیمی» گفت: سازمان بورس مطالعات راه‌اندازی این بورس را در دست دارد و برآوردها این است که بتوانیم شاهد راه‌اندازی این بورس تا پایان سال باشیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که پرسید: «اصولا انگیزه راه‌اندازی این بورس چیست؟ مگر «بورس اوراق بهادار تهران» و «فرابورس» جوابگوی نیاز بازار سرمایه نیستند که شورا به دنبال راه‌اندازی سومین بورس کشور است؟» گفت:‌ شورا به دنبال متنوع کردن فضای کلی بازار سرمایه برای جذب فعالان اقتصادی و شرکت‌های بزرگ است، راه‌اندازی این بورس هم در این راستا انجام می‌شود.

وی افزود: سازوکار طراحی شده برای این بورس از پذیرش شرکت‌ها گرفته تا نحوه انجام معاملات روزانه و محاسبه شاخص کاملا متفاوت با بورس اوراق بهادار تهران است. هر چند ممکن است در پاره‌ای موارد قوانین بورس تهران نیز در بورس کیش عملیاتی شود، ولی ماهیت فعالیت، تفاوت اساسی دارد.

چه شرکت‌هایی به کیش می‌روند؟

وی در پاسخ به این سوال که «پذیرش شرکت‌ها در بورس کیش چه ساختاری دارد و قرار است سهام چه شرکت‌هایی در این بورس مورد دادوستد قرار گیرد؟» گفت: ورود شرکت‌ها به این بازار محدودیت خاصی ندارد و تمام شرکت‌های فعال در اقتصاد ایران اعم از «مشمول واگذاری براساس اصل ۴۴»، «پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس» و حتی «شرکت‌های دولتی» می‌توانند در تابلوی بورس کیش پذیرش شوند.

وی تصریح کرد: بورس کیش قرار نیست در قالب راه‌اندازی یک تابلوی معاملات باشد، چون در این حالت کارکرد یک تالار منطقه‌ای را پیدا می‌‌کند. هدف اصلی ما راه‌اندازی بورسی متفاوت با ساختار بورس‌های فعال فعلی در بازار سرمایه کشور است.

خبرنگار ما از «پورابراهیمی» پرسید: «پذیرش شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس، قرار است چگونه در تابلوی بورس کیش درج شوند؟ چراکه بسیاری از این شرکت‌ها از جمله شرکت‌های اصل چهل و چهاری اصولا سهامی برای عرضه اولیه در بورس کیش ندارند و تکلیف سهامداران حقوقی و حقیقی آنها کاملا روشن است»، اما عضو شورای عالی بورس در پاسخ، بار دیگر به منحصر به فرد بودن بورس کیش اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل، ضوابط و شروطی در پذیرش شرکت‌های علاقه‌مند برای ورود به بورس کیش تعریف کرده‌ایم، از جمله اینکه سهامداران عمده این قبیل شرکت‌ها متعهد به آزادسازی و عرضه بخشی از سهام خود می‌شوند.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه معتقدیم اگر شرایط پذیرش در بورس کیش برای شرکتی جذاب باشد، قطعا مقدمات آن را فراهم می‌کند و بخشی از سهام خود را برای عرضه به این بازار می‌فرستد.

خارجی‌ها هم می‌آیند

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما که پرسید: «سقف مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در بورس کیش تا چند درصد سهام شرکت‌ها و سهام صنایع فعال در این بازار است؟»گفت: بخشی از ضوابط همان چیزی است که در آیین‌نامه ورود سرمایه‌گذار خارجی در بورس آمده، ولی با توجه به خاص بودن سازوکار معاملاتی این بازار قطعا تغییراتی در نحوه مشارکت خارجی‌ها پیش‌بینی می‌شود تا جذابیت حضور آنها در بورس کیش بیشتر شود.

وی ادامه داد: جذب سرمایه سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور جزو اهداف اصلی راه‌اندازی بورس کیش است، بنابراین تلاش داریم تا با دید همه‌جانبه، سطح مشارکت آنها را در این بازار بالا ببریم.

«پورابراهیمی» در پاسخ به این سوال که «آیا محدودیت‌هایی که در درصد سهامداری «بورس» و «فرابورس» وجود دارد، در درصد سهامداری بورس کیش هم اعمال می‌شود یا خیر؟» گفت: قطعا محدودیت‌هایی برای این امر در نظر گرفته می‌شود تا تمام فعالان فعلی بازار سرمایه و دیگر فعالان اقتصاد کشور بتوانند سهمی از این بازار داشته باشند.

بورس کیش ریالی نیست

وی در مورد اینکه «آیا برنامه‌ای برای پذیرش سهام شرکت‌های خارجی در این بورس دیده شده یا خیر؟» گفت: این مساله نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد و لازم است قبل از اظهارنظر، منتظر تکمیل شدن طرح توجیهی سازمان بورس باشیم.خبرنگار ما پرسید: «اگر قرار به پذیرش سهام شرکت‌های خارجی باشد، بورس کیش نیاز به واحد پولی بین‌المللی برای معاملات خود دارد. آیا بورس کیش چند ارزی خواهد بود؟» عضو شورای عالی بورس در پاسخ گفت: اتفاقا تعریف یک ارز بین‌المللی معتبر برای معاملات این بازار در دست بررسی است و به احتمال زیاد، روند به سمتی خواهد رفت که واحد پولی این بازار یک ارز بین‌المللی به جای «ریال» باشد.وی تصریح کرد: شورای بورس منتظر تکمیل مطالعات سازمان بورس و ارائه آن به شورا برای بررسی‌های بیشتر طی هفته‌های آینده است.