گروه بورس - علیرضا باغانی: بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه روز گذشته در جمع خبرنگاران رسانه‌ها حاضر شد تا در واپسین روزهای سال ۸۹، آخرین تحولات رخ داده در بورس تهران را به اطلاع سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار برساند. حسن قالیباف در نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران، ضمن تشریح عملکرد بورس اوراق بهادار تهران در ۱۱ ماه و اندی گذشته، نظر خود درباره چشم‌انداز بورس در سال آینده را عنوان کرد.

این مقام مسوول با پیش‌بینی رشد ارزش معاملات و ارزش بازار سرمایه در سال آینده گفت: با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته شده و روند صعودی بازار سرمایه به نظر می‌رسد سال خوبی در انتظار بورس و سرمایه‌گذاران آن باشد.

بورس مهم‌ترین مرکز تامین مالی

وی با اشاره به برنامه دولت و مجموعه نظام برای توسعه بازار سرمایه گفت: خوشبختانه طبق برنامه‌ای که وزارت اقتصاد دارد، بخش قابل‌توجهی از تامین مالی به بورس واگذار خواهد شد و در عمل سپردن این بخش به بورس توسعه روزافزون و بزرگ شدن بازار سرمایه و ورود شرکت‌های جدید به بورس تهران را سبب خواهد شد، بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که با توجه به جایگاه ویژه بورس در نظام تامین مالی، بازار سرمایه کشور در سال آینده و همچنین در سال‌های دیگر با تحولات مثبت و بزرگی مواجه شود.

معاملات بر خط، بورس را پررونق کرد

سخنگوی بورس به برنامه دولت برای واگذاری بنگاه‌های جدید دولتی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در بند ۹۹ برنامه پنجم توسعه، بر لزوم ثبت شرکت‌های سهامی عام نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و انجام معاملات این شرکت‌ها در بورس و فرابورس ایران تاکید شده است، از این رو به نظر می‌رسد بازار سرمایه در آینده‌ای نزدیک و در سال ۹۰ شاهد ورود شرکت‌های جدید و عرضه‌های اولیه بیشتری باشد.

قالیباف اصل با اشاره به ایجاد قابلیت انجام معاملات بر خط در بورس تهران گفت: دسترسی مستقیم معامله‌گران به سامانه معاملاتی بورس، اشتیاق هر چه بیشتر سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس را سبب شده و جذابیت معاملات آنلاین در مجموع به نفع بازار سرمایه تمام شده تا جایی که طی دو ماه گذشته استقبال از معاملات بر خط در کارگزاری‌های متصل به این سیستم بسیار قابل‌توجه بوده است.

بورس پس از هدفمندی یارانه‌ها

وی در برابر این سوال خبرنگار دنیای اقتصاد که به‌رغم تاثیرگذاری هدفمندی یارانه‌ها بر حاشیه سود شرکت‌ها، آیا باز هم پیش‌بینی شما از سال آینده، رونق بازار سهام است؟ گفت: همان‌طور که در چند ماه گذشته شاهد بودیم هدفمندی یارانه‌ها نه تنها بر بازار سرمایه اثر منفی نگذاشت، بلکه رونق و فزونی حجم معاملات را در پی داشت؛ چراکه در مجموع فعالان بازار سرمایه به این نتیجه رسیدند که هدفمندی یارانه‌ها اقتصاد کشور را شفاف می‌کند و شفافیت اقتصاد هم به نفع کشور و مقوله سرمایه‌گذاری است. از سویی دیگر دولت نیز با مدیریت مناسب اجرای طرح تحول اقتصادی و بسته‌های حمایتی صنایع موجب شد تا افزایش نرخ‌های انرژی تاثیر منفی قابل‌توجهی بر صنایع نداشته باشد، از این رو شرکت‌های بورسی هم گزارش‌های بدبینانه‌ای ارائه نکردند و در سال آینده نیز حتی شرکت‌های انرژی‌بری مثل فولاد، پیش‌بینی‌های بودجه‌ای خوبی داشته‌اند. اما با این حال معتقدم که برای مشخص شدن آثار هدفمندی یارانه‌ها بر شرکت‌های بورسی باید منتظر اعلام گزارش‌های ۳ ماهه شرکت‌ها بود.وی افزود: در هدفمندی یارانه‌ها ضمن تجربه اقتصاد شفاف، مدیریت شرکت‌ها هم حساس شده و تقویت می‌شوند و هم عملکرد مدیریت شرکت‌ها نیز بهتر ارزیابی می‌شود.وی با اشاره به تهیه گزارش آثار هدفمندی یارانه‌ها بر شرکت‌های بورسی از سوی بورس اوراق بهادار تهران گفت: این گزارش از سوی بورس تهران به وزارت اقتصاد و بورس ارائه شد که تاثیرات خوب و قابل‌ملاحظه‌ای هم در تصمیم‌گیری‌های تصمیم‌سازان اقتصاد کشور داشت.وی معافیت مالیاتی برای جذاب‌سازی بازار سرمایه را به عنوان دیگر برنامه در نظر گرفته شده برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بورس عنوان کرد و افزود: در سال‌جاری شاهد رشد یک درصدی سهم شناور آزاد شرکت‌های بورسی بودیم که همه این اتفاقات از افزایش تعداد سرمایه‌گذاران به بازار سهام حکایت دارد.

در انتظار بورس ۵۰۰ میلیارد دلاری

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی‌بر اینکه پیش‌بینی شما از چشم‌انداز ارزش بورس تهران در سال آینده چیست؟ گفت: اعتقاد من این است که ارزش بورس باید در سطح GDP (تولید ناخالص ملی) باشد که با توجه به GDP ۵۰۰ میلیارد دلاری کنونی به نظر می‌رسد که ارزش بورس و بازار سرمایه ایران می‌تواند به این سطوح برسد و اساسا بازار سرمایه کشور دارای چنین پتانسیلی هست و تا پایان برنامه پنجم توسعه تصور می‌شود که ارزش بازار سرمایه کشور افزایش قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. این مقام مسوول در عین حال پیش‌بینی کرد که ارزش بورس تهران در سال ۹۰ به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۴۰ میلیارد دلار برسد، تا جایی که با ورود ۱۵ شرکت جدید، افزایش سرمایه شرکت‌ها و رشد قیمت‌ها، ارزش بورس تهران می‌تواند رشدی ۴۰ درصدی را نسبت به سال‌جاری تجربه کند.

برنامه‌های آینده بورس

وی درباره برنامه‌های سال آینده بورس تهران گفت: ۷۷ پروژه توسعه ای در قالب ۶ برنامه اصلی تدوین شده که افزایش سلامت و شفافیت بازار با ارتقای راهکارهای نظارت بر معاملات و توسعه سامانه‌های نظارتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت برای سال ۹۰ است. افزون‌بر این، شرکت بورس مطالعاتی را درخصوص نظارت بر معاملات انجام داده است تا شفافیت و سلامت در بازار افزایش یابد. وی افزود: آیین‌نامه راهبری شرکتی به سازمان بورس ارسال شده است که پس از تصویب، از سال آینده در بازار اجرا می‌شود. مدیرعامل شرکت بورس گفت: در همین زمینه، شاخص راهبری شرکت راه‌اندازی خواهد شد که شرکت‌ها بر اساس میزان راهبری شرکتی، رتبه‌بندی می‌شوند.مدیرعامل بورس تهران یکی از برنامه‌های سال آینده این شرکت را راه‌اندازی بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت ذکر کرد و گفت: این بازار می‌تواند توسعه نظام تامین مالی از طریق بازار سرمایه را افزایش دهد. وی اضافه کرد: کار پذیرش ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت آبفای خوزستان مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد تا این اوراق در بورس عرضه شود.

افزایش سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی بورسی‌ها

قالیباف اصل با بیان اینکه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در سال ۸۹ تقریبا دو هزار میلیارد تومان بود، افزود: کارگروهی در وزارت اقتصاد برای تامین مالی شرکت‌ها تاسیس شده که هدف آن ارتقای نظام تامین مالی در کشور است که امیدوارم مجموع فعالیت‌های فوق، نقش بورس در تامین مالی شرکت‌ها را افزایش دهد. وی به ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده، تمامی شرکت‌های سهامی عام باید نزد سازمان بورس به ثبت برسند که این امر می‌تواند نقش بازار سرمایه در نظام تامین مالی را پررنگ‌تر کند.

دلایل رکود در بازار آتی

قالیباف در برابر این سوال خبرنگار ما که پرسید، چرا با وجود گذشت ۷ ماه از راه‌اندازی بازار آتی سهام، چرا معاملات این بازار با رکود مواجه شده است؟ گفت: به نظر می‌رسد رکودی در این بازار نباشد و فقط حجم معاملات این بازار کم باشد که دلیل آن هم‌ آشنا نبودن فعالان بازار و معامله‌گران با فیوچرز سهام است که با برنامه‌های اندیشیده‌شده و فرهنگ‌سازی پیش‌بینی می‌شود، فیوچرز سهام هم در سال آتی وضعیت بهتری داشته باشد. مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه هم اکنون معاملات آتی سهام روی ۱۲ شرکت انجام می‌شود، گفت: با همکاری مدیریت فناوری قصد داریم تا معاملات آتی سهام روی سیستم معاملات قرار گیرد تا دسترسی به این معاملات در بازار سرمایه افزایش یابد. وی بیان کرد: مقررات معاملات آپشن (اختیار معامله) نهایی و برای تصویب به هیات‌مدیره سازمان بورس ارسال شده است که امیدواریم این ابزار مالی سال آینده در بازار سرمایه راه‌اندازی شود.

بورس، ۲۸ اسفند باز است

مدیرعامل شرکت بورس از راه‌اندازی شاخص صندوق‌های قابل معامله در بورس خبر داد و گفت: این شاخص جدید نیز سال آینده تاسیس خواهد شد که در مجموع، فعالیت‌های فوق باعث می‌شود تا بازار ابزار مشتقه در بازار سرمایه توسعه یابد. مدیرعامل شرکت بورس در پایان گفت: بازار سهام کشور در روز شنبه ۲۸ اسفند ماه به دلیل فعالیت بانک‌ها قطعا باز و فعال خواهد بود.