دولت مدیریت «هما» را واگذار می‌کند

معصومه طاهرخانی

جدول واگذاری‌های سال ۹۰ اوایل خردادماه منتشر می‌شود

معاون سازمان خصوصی سازی از عرضه بلوک مدیریتی ۵۰ درصد به اضافه یک سهم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در فرابورس خبر داد. «سیدمهدی عقدایی» گفت: دولت در نظر دارد برای افزایش جذابیت خرید سهام این شرکت، بلوک مدیریتی بیش از ۵۰ درصدی «هما» را عرضه کند.

وی افزود: تاکنون ۳۰ درصد سهام این شرکت به صورت قطعی به پرتفوی سهام عدالت اختصاص یافته و واگذاری ۵ درصد سهام ترجیحی «هما» به کارکنان نیز در دست بررسی است.

وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به ترکیب واگذاری سهام«هما» به نظر می‌رسد که دولت تمایلی به حفظ سهم ۲۰ درصدی خود در این شرکت ندارد. آیا برنامه مشخصی برای واگذاری مابقی سهام این شرکت وجود دارد؟» گفت: با وجود اینکه «هما» جزو شرکت‌های صدر اصل۴۴ محسوب می‌شود و طبق قانون ۲۰ درصد سهام این شرکت می‌تواند دولتی بماند، اما نظر دولت بر واگذاری ۱۰۰ درصدی سهام این شرکت است. تصمیم‌گیری در مورد نحوه واگذاری درصدهای بعدی هم بستگی به شرایط بازار و میزان استقبال از بلوک مدیریتی دارد.

وی در مورد زمان عرضه بلوک مدیریتی «هما» گفت: فرآیند آماده سازی و قیمت‌گذاری این بلوک برای عرضه در فرابورس در شرف نهایی شدن است، ولی برآورد ما این است که تا قبل از پایان شهریورماه این عرضه انجام شود.

«عقدایی» در مورد واگذاری شرکت«هتل‌های هما» که در بودجه امسال نیز در بند جداگانه مورد تاکید قرار گرفته، گفت: منتظر ابلاغ نهایی بودجه از سوی دولت هستیم تا مقدمات واگذاری سهام این شرکت را نیز فراهم کنیم.

خردادماه منتظر جدول واگذاری‌های ۹۰ باشید

معاون سازمان خصوصی سازی در مورد زمان نهایی انتشار جدول واگذاری‌های سال ۹۰ گفت: جدول شرکت‌های گروه یک و دو در جداول پیوست بودجه سال ۹۰ دولت قرار دارد و همراه با بودجه امسال به سازمان ابلاغ می‌شود. برآورد ما هم این است که این جدول حداکثر تا اوایل خردادماه امسال قابلیت انتشار داشته باشد.

وی در مورد بودجه امسال این سازمان گفت: هنوز بودجه مصوب مجلس از سوی دولت به ما ابلاغ نشده، ولی مجموع بودجه امسال ما قریب ۳۶۰ هزار میلیارد ریال است که سهم واگذاری شرکت‌های دولتی از طریق بازار سرمایه ۴۵ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی عمده بودجه امسال این سازمان به مبلغ ۳۲۰ هزار میلیارد ریال را مربوط به بخش رددیون اعلام کرد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی سال گذشته و امسال موظف شده که به منظور اجرای برنامه‌های دولت برای تقویت بخش‌های غیردولتی و تعاونی، به نهادهایی که در بودجه کل کشور ردیف مشخص دارند، سهام واگذار کند.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه سال ۸۸ شورای عالی اصل ۴۴ هم واگذاری سهام به نهادهای مطرح شده در قانون بودجه و قانون اصل ۴۴ تنها از طریق سازمان خصوصی سازی و در قالب رددیون انجام می‌شود.

وی توضیح داد: رویه واگذاری هم به این صورت است که بعد از تصویب شرکت‌ها از سوی هیات واگذاری، سازمان خصوصی سازی تا نوبت فروش، سهام را آگهی می‌کند و در صورت فروش، وجوه حاصل از واگذاری را به نهاد مربوطه پرداخت می‌کند. در صورت فروش نرفتن شرکت هم سازمان موظف است مالکیت سهام را به نهاد مربوطه منتقل کند.

نظارت بر شرکت‌های واگذار شده شدت می‌گیرد

«عقدایی» در پاسخ به این سوال که «مجلس در بند ۴۰ الحاقی بودجه امسال، سازمان خصوصی‌سازی را ملزم به نظارت بر شرکت‌های واگذار شده کرده، آیا این الزام قانونی در سال‌های گذشته هم وجود داشت یا خیر؟» گفت: خیر، برای اولین بار است که سازمان خصوصی‌سازی ملزم به این کار می‌شود، کما اینکه قبل از این بند قانونی مجلس، سازمان، نظارت‌های دوره‌ای را بر روند فعالیت شرکت‌های واگذار شده انجام می‌داد.

وی افزود: مطابق مصوبه مجلس «سازمان خصوصی‌سازی مکلف است بر عملیات خرید و فروش دارایی‌های غیرجاری و اخذ تسهیلات بنگاه‌های واگذار شده که بخشی از سهام آنها در وثیقه دولت است، کنترل‌های لازم را اعمال نماید.»

وی در مورد اینکه «آیا سازمان خصوصی‌سازی نظارت و کنترل‌های خود بر فعالیت شرکت‌های واگذار شده را به طور عموم منتشر خواهد کرد یا خیر»؟ نیز گفت: قانون الزامی برای این کار تعیین نکرده و هدف بیشتر از هر چیز نظارت بر اجرای صحیح اصل ۴۴ از سوی خریداران است.

وی در پاسخ به اینکه «آیا نظارت سازمان بر شرکت‌هایی که به صورت نقد فروش رفته‌اند، هم انجام می‌شود یا اینکه نظارت تنها محدود به واگذاری‌های اقساطی است؟» «عقدایی» در پاسخ گفت: مصوبه مجلس به صراحت مشخص کرده که نظارت مشمول «کلیه فروش‌های نقدی و اقساطی و کلیه روش‌های واگذاری از قبیل بورس، مزایده و مذاکره گردد و دربرگیرنده واگذاری‌های قبلی نیز می‌شود.»

مجلس شبه دولتی‌ها را ملزم به گزارش‌دهی کرد

«عقدایی» درباره اینکه «امسال نمایندگان مجلس سازمان خصوصی سازی را ملزم کرده‌اند که تمهیدات لازم را برای افزایش نیافتن سهم نهادهای عمومی غیردولتی در واگذاری‌ها به عمل آورد. آیا سازمان برنامه ای برای این تمهیدات دارد؟»، گفت: مخاطب اصلی مصوبه وزارت اقتصاد است و در متن مصوبه هم آمده که نهادهای عمومی غیردولتی موظفند سهام مالکیتی خود و شرکت‌های تابعه در سایر شرکت‌ها را در مقاطع شش ماهه به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کنند. سازمان خصوصی سازی مکلف است در جهت اجرای حکم این بند تمهیدات لازم را اعمال و در صورت افزایش سهم نهادهای عمومی غیردولتی بیش از سقف مجاز از واگذاری سهام جدید به این نهادها ممانعت به عمل آورد.

هنوز جدول رددیون ۸۹ نهایی نشده

عضو هیات عامل سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود گذشت دو ماه از سال ۸۹ ،هنوز سازمان سهمی را بابت رددیون به نهدهای طلبکار دولت واگذار نکرده؟» گفت: اسفند ماه سال گذشته مصوبه واگذاری‌های رددیون را به هیات وزیران فرستادیم. این هیات طی روزهای اخیر رقم ۵۰ هزار میلیارد ریالی واگذاری‌ها را تصویب کرده، ولی جدول تعداد شرکت‌ها و درصد واگذاری هنوز نهایی نشده است.

وی در مورد تعداد شرکت‌های مشمول واگذاری رددیون گفت: ما فهرستی از قریب ۴۰ شرکت را آماده کردیم که به صورت رددیون به نهادهای طلبکار دولت واگذار کنیم. البته مجوز واگذاری سهام برخی شرکت‌ها (از جمله بلوک ۵۰ درصد به اضافه یک سهم حفاری شمال) را گرفته‌ایم ولی امیدواریم طی روزهای آینده فهرست قطعی مشخص شود.