معاون وزیر اقتصاد: واگذاری 120 هزار میلیارد تومانی در بورس42 میلیارد دلاری امکان ندارد

گروه بورس - مجید اسکندری: وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه برگزاری همایش اصل ۴۴ در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ گفت: طبق وعده‌های داده‌شده، پس از حدود پنج ماه بحث و بررسی بر سر لایحه مزبور، این لایحه هفته گذشته تقدیم مجلس شد. بر اساس این لایحه باید تغییر نگرش کلی در سیاست‌های دولت صورت گیرد و تصدیگری دولت باید به نظارت‌گری تبدیل شود. وی افزود: تغییر نقش دولت، تبیین بخش‌خصوصی و تعاون و در نهایت تبیین محدوده فعالیت‌های اجرایی نهادهای غیردولتی، همچنین تعیین سازوکارهایی برای افزایش رقابت و جلوگیری از انحصار و چگونگی مصرف درآمدهای حاصل از واگذاری پیش‌بینی شده است.دانش جعفری درباره تحقق اهداف اصل ۴۴ گفت: اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ با توجه به ابعاد مختلفی که دارد، به یک دهه زمان نیاز دارد و تنها مختص واگذاری شرکت‌ها نیست.

مقاومتی وجود ندارد

وی درباره واگذاری مجموعه شرکت‌های تابعه وزارت نفت در پاسخ به سوالی مبنی‌بر مقاومت این وزارتخانه در برابر واگذاری گفت: در حال حاضر تعداد ۱۱۸ شرکت زیرمجموعه این وزارتخانه در حال آماده‌سازی برای واگذاری است و هیچ گونه مقاومتی نیز وجود ندارد.

همچنین قرار است به زودی نشستی برای بررسی راه‌های واگذاری این شرکت‌ها بین دو وزارتخانه برگزار شود.

دانش جعفری درباره جایگاه بورس در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ گفت: ما برای پررنگ‌تر کردن نقش بخش‌های غیردولتی در اقتصاد کشور نیاز به منابع مالی داریم که به این منظور تلاش می‌کنیم تا این منابع مالی را از خارج تامین و از این راه بورس کشور را به یک بورس بین‌المللی تبدیل کنیم.

بنابراین بورس باید تقویت شود تا بتواند جایگاه واقعی خود را در اجرای این سیاست‌ها بیاید.

بازار بی‌اقبال

حسین خزلی خرازی، کارگزار بورس اوراق‌بهادار نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه عمق بورس کم و اقبال از بازار رفته است، همچنین رشد نقدینگی، کمبود زمینه سرمایه‌گذاری، عدم اعتماد عمومی به بورس و کوچک بودن شبکه کارگزاری باید بورس و بانک‌ها دست به دست هم دهند و برنامه توزیع عمومی سهام را اجرا کنند.

وی افزود: به عنوان مثال بانک کشاورزی به میزان ۲۲۰۰میلیارد تومان پول جمع‌آوری کرده که اگر وارد چرخه بورس شود، بسیار موثر خواهد بود. اگر از ۱۴هزار شبکه بانکی موجود و تجربه جمع‌آوری نقدینگی آنها استفاده شود و سازمان خصوصی‌سازی با بانک‌ها قرارداد ببندد، می‌توان سهام شرکت‌ها را از طریق بانک‌ها با قیمت پایه فروخت.

خزلی سپس گفت: اگرچه این قیمت صحیح نیست، اما چون از این طریق، دولت سهام خود را به عموم مردم واگذار می‌کند، هیچ رانتی ایجاد نشده است.

در این فرآیند پس از ده روز اطلاعات شرکت‌ها جمع‌آوری شده و نقل و انتقالات صورت می‌گیرد و از این طریق، طیف وسیعی از مردم در نقاط مختلف کشور، سهامدار خواهند شد و تعداد سهام شناور آزاد هم افزایش می‌یابد.

اصلاح قبل از واگذاری

غلامرضا حیدری کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره اصلاح ساختار شرکت‌های دولتی گفت: ما سعی می‌کنیم شرکت‌ها قبل از واگذاری اصلاح ساختار شده و ساختار غلط به بخش‌خصوصی منتقل نشود.

وی درباره مدیریت بعد از واگذاری و احتمال مقاومت مدیران گفت: با عزم موجود و همکاری سه قوه، هیچ مقاومتی نمی‌تواند در برابر اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور صورت بگیرد.

کرد زنگنه درباره تقاضاهای سرمایه‌گذاری خارجی گفت: تعداد زیادی تقاضا موجود بوده و اولین تفاهم‌ نامه با مالزی انجام شده است و در مهرماه نیز با بورس‌های کشورهای عضو اکو جلسه‌ای خواهیم داشت تا مقدمات همکاری فراهم شود.

در حال حاضر باید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان واگذاری انجام دهیم که با وجود بورس ۴۲میلیارد دلاری، این امکان وجود ندارد.