همایون دارابی

گروه بورس- بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان تحت‌تاثیر افت قیمت جهانی فلزات و به ویژه تاثیر این مساله بر روی معاملات نماد ملی مس بود. تاثیر منفی افت قیمت سهام ملی مس دیروز نیز زمینه‌ساز افت ۲۰واحدی شاخص کل بود. معامله‌گران بازار دیروز در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که اعلام منتفی شدن کاهش سود تسهیلات بانکی این انتظار را در میان معامله‌گران ایجاد کرده بود که بازار با استقبال از این مساله شاهد شرایط بهتری باشد، اما چنین نشد و اکثر کارشناسان بازار ترجیح دادند برای اعلام رسمی این خبر از سوی یکی از مقامات عمده باقی بمانند.

تردید معامله‌گران همچنین موجب شد تا به‌رغم تشکیل صف خرید ۵میلیونی برای نماد بانک پارسیان، این صف با عرضه سهم به ویژه از سوی برخی معامله‌گران حقیقی در هم بشکند. این امر موجب شد تا به رغم پتانسیل به وجود آمده برای حرکت گروه بانکداری و لیزینگ این نمادها شرایط متعادلی را شاهد باشند. در کنار گروه بانکداری گروه ساختمان نیز دیروز تحت تاثیر افول اقبال سه نماد آبادگران، توس‌گستر و نوسازی ساختمان تهران از صدرنشینی بازار دور شود. با رخداد این شرایط معامله‌گران بدون وجود یک گروه مرجع در بازار بیش از پیش تک سهم‌های دارای پتانسیل را دنبال کنند.

در حاشیه بازار دیروز کارشناسان بازار روند تحولات همایش اصل ۴۴ را به ویژه در بعد سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگر مقامات مسوول دنبال کردند که مهم‌ترین تحول و خبر در حاشیه این همایش اعلام صدور رای به نفع سازمان خصوصی‌سازی در مورد طرح شکایت سرمایه‌گذاری بانک ملی مبنی بر فروش گران سهام صدرا بود.

دادگاه در رای خود سازمان خصوصی‌سازی را محق دریافت اقساط پرداخت نشده خرید صدرا دانسته و در این زمینه کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی سازی دیروز گفت که در صورت عدم پرداخت اقساط، سهام واگذار شده مجددا حراج خواهد شد. سرنوشت صدرا به عنوان مهم‌ترین خصوصی سازی دولت گذشته از اهمیت بالایی برخوردار است.

در گروه پتروشیمی تقسیم یک هزار و ۱۵۰ ریالی پتروشیمی اراک در حالی رقم خورد که انتظار کارشناسان بازار رقمی بیش از این بود که این امر بازگشایی این نماد را با مشکل مواجه خواهد کرد.

در مجموع بازار دیروز همچنان تحت تاثیر تحولات نماد ملی مس قرار داشت و با تاثیر منفی قابل ملاحظه این نماد، شاخص برای دومین روز پیاپی ۲۰ واحد افت کرد. حجم دادوستد سهام دیروز ۵/۱۴میلیارد تومان بود. از ۱۳۱ نماد مورد معامله ۴۴ نماد با رشد قیمت و ۷۳ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.