گروه بورس - مجید اسکندری: مشاور وزیر صنایع می‌گوید: افرادی که سهام شرکت‌هایی که مشمول اصل ۴۴ یا سهام عدالت می‌خرند، از حداقل ۸۰درصد سود سهام سالانه شرکت‌ها برخوردار می‌شوند. دکتر ایرج اکبریه در نشست معارفه سهام ایرالکو یادآور شد که ایمیدرو به عنوان سهامدار عمده تصمیم دارد، حداکثر سود شرکت‌ها را به سهامداران بپردازند.

وی اظهار داشت: سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن (ایمیدرو) با واگذاری شرکت‌های وزارت صنایع در اجرای بندهای الف، ب و ج اصل ۴۴ قانون اساسی پیش‌قدم بوده و در عرضه ۸۰‌درصدی شرکت‌های دولتی اقدامات لازم مانند اصلاح ساختار مالی و شفاف‌سازی را به عمل آورده است.

وی ضمن اشاره به واگذاری سهام دو شرکت ملی مس و فولاد مبارکه در اواخر سال گذشته خاطرنشان کرد: با عرضه‌های اولیه شرکت‌های مطلوب دولتی سعی شده تا اعتماد عموم جلب شود و از طرف دیگر دولت نشان داد که در اجرای سیاست‌های ابلاغی جدی است.

اکبریه ادامه داد: از پنج شرکت مشمول اصل صدر ۴۴ قانون اساسی که باید توسط وزارت صنایع واگذار می‌شد، ایرالکو و فولاد خوزستان به عنوان سومین و چهارمین زیر مجموعه این وزارتخانه واگذار می‌شوند و سهام ذوب‌آهن نیز بعد از اصلاح ساختار و بهره‌برداری از پروژه‌ها سال آینده واگذار خواهد شد.

مشاور وزیر صنایع ضمن بیان این مطلب که ۷۰‌درصد از وجوه حاصل از سرمایه‌گذاری در اختیار شرکت‌های مادر تخصصی قرار می‌گیرد و ۳۰‌درصد به دولت اختصاص می‌یابد گفت: ایمیدرو وجوه حاصل از سرمایه‌گذاری را برای اصلاح ساختاری شرکت‌های زیر مجموعه هزینه می‌کند تا سود مناسب شرکت‌‌ها محقق شود.

اکبریه افزود: با توجه به اینکه کمتر از یک‌درصد سهام ایرالکو دولتی است، دارایی‌‌های این شرکت به قیمت دفتری‌ بوده و به تجدید ارزیابی نیاز نداشته که این مساله از جمله دلایل پایین بودن سرمایه این شرکت (۵/۱۶‌میلیارد تومان) است.

وی ادامه داد: ‌با تشکیل مجمع و بررسی سود، زیان ۶ ماهه در سال گذشته سود سهام سال ۸۵ را ۱۰‌میلیارد کاهش دادیم تا برای سال جدید نیازی به اندوخته نباشد.

مشاور وزیر صنایع در رابطه با طلب ۵۶‌میلیارد تومانی ایرالکو از شرکت المهدی خاطرنشان کرد: ایرالکو بابت مقداری فلزی که به شرکت المهدی داده بود، باید به قیمت روز ۵۶‌میلیارد تومان دریافت می‌کرد که این مبلغ را ایمیدرو به عنوان هلدینگ تقبل کرد و سال گذشته و امسال این مبلغ به ایرالکو پرداخت شد.

اکبریه افزود: با احتساب ۲۰‌میلیارد تومان مالیات باز هم ایرالکو ۳۰‌میلیارد تومان اندوخته آزاد دارد.

از دیدگاه اکبریه برنامه‌های طرح و توسعه، مبلغ اندوخته، حجم سرمایه مناسب و توزیع ۸۰‌درصد سود سهام از جمله مزیت‌های ایرالکو به شمار می‌رود.

اکبریه در رابطه با دلیل کاهش ۱۰۰ تومانی سود سهام و اعلام سود ۳۰۰ تومانی سهام ایرالکو گفت: با اینکه می‌توانستیم سود ۴۰۰ تومانی را برای سال ۸۶ به دست آوریم ولی ترجیح دادیم به علت جلب اعتماد عمومی سود محافظه‌کارانه اعلام کنیم.

وی در خصوص زمان عرضه ۵‌درصد از سهام ایرالکو اظهار داشت: به دلیل تعطیلی دو روز در هفته آینده عرضه سهام این شرکت به روز دوشنبه ۲۱ خردادماه موکول شد تا به مانند دو شرکت ملی مس و فولاد مبارکه قیمت منصفانه‌ای داشته باشد.

اکبریه افزود: بعد از عرضه ۵‌درصد از سهام ایرالکو و کشف قیمت آن ۳۰‌درصد از سهام این شرکت به کارگزاری سهام عدالت واگذار خواهد شد.

طرف عرضه سهام همواره وجود دارد و در صورت وجود تقاضا از سوی بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی روند واگذاری شرکت‌ها تسریع خواهد شد.

ایرالکو از دیدگاه کارگزار معرف

افزون بر این، مدیر‌عامل شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن در رابطه با وضعیت سومین شرکت مشمول صدر اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: با توجه به شرایط تولید و فروش و سهم ۵۴‌درصدی شرکت ایرالکو از تولید آلومینیوم در کشور پیش‌بینی می‌شود سهام این شرکت از سود قابل قبولی در بازار سرمایه برخوردار باشد.

رسول اسکندری، با اشاره به این مطلب که با عرضه ۵‌درصد از سهام ایرالکو به عنوان سومین شرکت مشمول صدر اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی سازی در سال جدید در بورس شروع می شود گفت: شرکت ایرالکو با سرمایه ۱۶۵‌میلیارد ریالی با مزیت‌هایی چون حجم مبنای اندک در بازار سهام، امکان افزایش سرمایه از محل اندوخته و سود انباشته، در دست داشتن ۵۴‌درصد از تولید آلومینیوم کشور، حاشیه سود مطلوب و در نتیجه انتظار بازدهی مناسب وارد بورس خواهد شد.

وی افزود: هر چند سرمایه ایرالکو ۱۶۵‌میلیارد ریال است اما این شرکت در سال گذشته ۳ هزار و ۳۷۰‌میلیارد ریال فروش محصول داشته و برآورد سود شرکت در سال جاری ۵۰۰‌میلیارد ریال است.

وی افزود: در ترازنامه سال مالی ۸۵ ایرالکو حدود ۷۰۰‌میلیارد ریال ذخیره و اندوخته قانونی وجود دارد، بنابراین این امکان وجود دارد که شرکت از این محل افزایش سرمایه داده و در واقع سهام جایزه پرداخت کند.

کارگزار معرف و عرضه‌کننده سهام ایرالکو خاطر نشان کرد: حجم مبنای ۱۳۲‌هزار سهمی این شرکت منجر به روان شدن حرکت قیمتی سهم می‌شود که این نکته از جمله مزایای ایرالکو در بازار سهام به شمار می‌رود.

اسکندری ضمن بیان این مطلب که ۶۰‌درصد از مواد اولیه ایرالکو وارد و ۲۰‌درصد از تولیدات صادر می‌شود ابراز داشت: در بودجه شرکت ایرالکو حجم کل واردات مبلغ ۹۸۶‌میلیارد ریال برآورد شده و در مقابل مبلغ ۶۵۳‌میلیارد ریالی صادرات وجود دارد.

وی افزود: این تناسب باعث کاهش ریسک تسعیر ارز شده و موجب می‌شود نوسانات مثبت و منفی نرخ ارز به طور مستقیم حاشیه سود شرکت را تحت تاثیر قرار ندهد.

مدیر‌عامل کارگزاری بانک صنعت و معدن در رابطه با دیگر مزایای اولین شرکت قابل کارگزاری مشمول اصل ۴۴ در سال ۸۶ گفت: مطابق برآوردهای شرکت ایرالکو و بر اساس طرح‌های توسعه جدید ۲۰‌درصد به ظرفیت سالانه آن افزوده شده و به ۱۲۰‌هزار تن در سال می‌رسد.

اسکندری ادامه داد: با توجه به مصرف داخلی سالانه ۲۸۰‌هزار تن شمش آلومینیوم، ایرالکو ۵۴‌درصد از کل تولید و ۴۳‌درصد از مصرف داخلی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که ایرالکو در سال جاری قصد دارد از تولید شمش خالص کاسته و به محصولات آلیاژی خود بیافزاید که این وضعیت می‌تواند در حاشیه سود شرکت تاثیر مثبتی داشته باشد.

اسکندری در خاتمه ابراز داشت: ایرالکو اولین شرکت تولید کننده شمش آلومینیوم است که در بورس حضور می‌یابد و تاکنون مشابه این شرکت در بازار سهام وجود نداشته است.