ارزش پرتفوی سرمایه‌گذاری دارویی تامین به 945میلیارد تومان رسید

علیرضا باغانی

گروه بورس - سهام شرکت‌های دارویی طی دو ماه اول سال‌جاری به‌رغم نوسانات شدید بورس کمترین آسیب را دیده و دچار افت قابل‌توجهی نشده است.

دکتر مهدی محمدزاده، مدیرعامل سرمایه‌گذاری دارویی تامین که همزمان با فصل برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی با خبرنگار دنیای‌اقتصاد سخن می‌گفت، ضمن بیان این مطلب افزود:‌ علت عدم افت قابل توجه سهم‌های دارویی در بورس این است که دارو یکی از باثبات‌ترین صنایع کشور بوده و متاثر از تحولات سیاسی نیست و همه دولت‌ها تامین دارو را در هر شرایطی وظیفه خود می‌دانند، به خصوص دولت نهم که عدالت‌محوری را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و تامین بهداشت، درمان و دارو یکی از ارکان مهم عدالت‌گستری است.

به گفته وی، ثبات موجود در صنعت دارو و نیاز روزافزون به این صنعت موجب شده تا نماد‌های دارویی در دو ماه اول سال‌جاری بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و تقاضای خرید این نوع سهم‌ها افزایش یابد.

دکتر محمدزاده با ضروری خواندن تغییر قیمت دارو در کشور گفت:‌ در حال حاضر قیمت عرضه دارو منطقی نیست و صنعت دارو به نوعی با ارزان‌فروشی مواجه است و به جهت قیمت‌گذاری سنتی از سوی وزارت بهداشت امکان فروش دارو به قیمت منطقی وجود ندارد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری دارویی تامین با بیان اینکه میانگین قیمت عرضه دارو در ایران یک‌دهم بهای عرضه دارو در سطح جهان است، افزود: این واقعیت یعنی ارزان‌فروشی دارو در ایران که آینده صنعت دارو را با خطراتی مواجه ساخته است مهم‌ترین این خطرات عدم امکان رقابت داروسازان داخلی با خارجی‌ها است.

وی گفت:‌ در کشورهای خارجی تحقیقات و بازاریابی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین قیمت دارو است که متاسفانه به این پارامترها در قیمت‌گذاری داروهای ایرانی توجه نمی‌شود.

دکتر محمدزاده در پاسخ به این پرسش که آیا شما موافق آزادسازی نرخ دارو هستید، گفت: مقصود ما از تغییر نرخ دارو، افزایش نرخ آن است نه آزادسازی آن و به اعتقاد ما قیمت دارو باید حتما کنترل شود، اما این کنترل باید منطقی باشد تا به اصل صنعت لطمه‌ای وارد نکند، البته خوشبختانه چون دولت مردم را تحت‌پوشش بیمه دارد، در صورت افزایش قیمت دارو فشاری به مردم وارد نمی‌شود و مصرف دارو نیز منطقی‌تر می‌شود.

وی گردش مالی مناسب صنایع دارویی را یادآور شد و گفت:‌ طبیعی است اگر قیمت‌ها تغییر نکند گردش مالی موجود در صنایع دارویی متاثر شده و تولید کالا در شرکت‌های دارویی نیز کاهش می‌یابد. بدان معنی که وجود نقدینگی در صنعت دارو امری بسیار مهم است. از سویی دیگر، شرکت‌های خارجی هر روز با داروهای جدیدی وارد بازار ایران می‌شوند و داروسازان داخلی به دلیل عدم تغییر نرخ نمی‌توانند این تولیدات جدید را داشته باشند و رقابت کنند، در حالی که توان علمی تولید بسیاری از داروهای جدیدی که خارجی‌ها در ایران عرضه می‌کنند را دارا هستند.

این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در ایران ۱۸درصد داروهایی که به دست بیماران می‌رسد، مصرف نمی‌شود، گفت: مصرف عددی دارو در ایران بسیار بالاتر از کشورهای خارجی است، در حالی که اگر قیمت دارو منطقی شود، مصرف دارو هم منطقی‌تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: با منطقی کردن قیمت دارو به داروسازان این امکان را می‌دهیم که با تبلیغات و تحقیقات گسترده به رقابت با داروسازان خارجی بپردازند، این در حالی است که سود داروسازان داخلی که اکنون در حداقل خود بوده بیشتر صرف استمرار حیات آنان شده تا مسائلی همچون تحقیقات و تبلیغات.

دکتر محمدزاده در پاسخ به سوالی دیگر که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران تاکنون چه تاثیراتی بر صنعت دارو داشته است، گفت: تحریم‌ها علیه ایران هر چه قدر هم شدیدتر باشد، نمی‌تواند صنعت دارو را متاثر کند و شاید بتوان گفت دارو آخرین کالایی است که از تحریم‌ها لطمه می‌بیند، چرا که یک کالای اساسی است و در هر زمان نیاز به مصرف دارو وجود دارد و تا به امروز تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تاثیر قابل توجهی بر صنعت دارو نداشته است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا این تحریم‌ها تامین مواد اولیه دارویی را تحت‌شعاع خود قرار نداده است، گفت: بیش از ۵۰درصد مواد اولیه دارو در کشور تولید می‌شود و در کل ۹۷درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود و تنها ۳درصد نیاز ما از خارج تامین می‌شود، پس با این تفاسیر نباید از اعمال این تحریم‌ها نگران باشیم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری دارویی تامین که با تولید نیمی از داروهای موردنیاز کشور بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی کشور محسوب می‌شود، در ادامه اظهاراتش از تولید چند داروی جدید در زیرمجموعه‌های این شرکت خبر داد و افزود: این شرکت سرمایه‌گذاری طی برگزاری نمایشگاهی در ۵روز آینده، خبر تولید یک داروی گیاهی جدید که از گیاهان بومی ایران تولید شده است را اعلام خواهد کرد که از سوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه انجام گرفته است.

وی گفت: از سال گذشته تاکنون شرکت‌های زیرمجموعه‌ ما چند قلم داروی جدید وارد بازار کره‌اند که از جمله آن می‌توان به ساخت داروی سیکلوسپورین برای بیماران پیوندی و سل سپت تحت لیسانس یک شرکت معتبر سوئیسی در شرکت داروسازی زهراوی اشاره کرد که ۲۰میلیارد تومان صرفه‌جویی یارانه‌ای به همراه داشته است.

همچنین انسولین تزریقی نیز از جمله داروهایی است که تاکنون وارداتی بوده اما در حال حاضر در شرکت داروسازی اکسیر تولید می‌شود.

وی از تولید قرص ضدبارداری مارولون که قابلیت مهار ۱۰۰درصد بارداری را دارد، به عنوان یکی از تولیدات پرطرفدار شرکت داروسازی ابوریحان یاد کرد که از سال گذشته وارد چرخه تولید شده است.

وی درباره تولید داروی ضدایدز نیز گفت: این دارو که از سوی دانشمندان مرکز فناوری ریاست‌جمهوری کشف شده است، در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری دارویی تامین تولید خواهد شد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری دارویی تامین درباره تاثیر خروج شماری از افاغنه از کشور بر صنعت دارو گفت: گرچه افاغنه یکی از مصرف‌کنندگان عمده دارو در کشور محسوب می‌شدند، اما به دلیل صادرات قابل توجه ما به کشورهای چین، روسیه، عربستان، عراق و کشورهای حاشیه خزر و خلیج‌فارس خروج افاغنه تاثیری بر صنعت دارویی ما نداشته است، کما اینکه خود کشور افغانستان از جمله کشورهایی است که از ما حجم قابل‌توجهی دارو می‌گیرد.

دکتر محمدزاده از احتمال عرضه سهام برخی از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری دارویی تامین در بازار خبر داد و گفت: به‌رغم اینکه ارزش سهام شرکت‌های زیرمجموعه ما کمتر از ارزش ذاتی آنها است و ما تمایلی به از دست دادن این سهم‌ها نداریم، اما پس از برگزاری فصل مجامع به صورت داوطلبانه و در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری، تاکیدات ریاست‌جمهوری و راهبردهای جدید سازمان تامین اجتماعی سهم شناور آزاد برخی از شرکت‌های زیرمجموعه خود را در بازار، با عرضه سهام افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه این هلدینگ سرمایه‌گذاری با دارا بودن ۲۸شرکت بورسی و غیربورسی در صدد افزایش پرتفوی خود است، گفت: شرکت‌های تحت پوشش سرمایه‌گذاری دارویی تامین از سال گذشته تاکنون افزایش ارزش افزوده اقتصادی حدود ۳۰۰میلیارد تومانی را تجربه کرده‌اند، یعنی ارزش این شرکت‌های زیرمجموعه از ۶۱۵میلیارد تومان به ۹۴۵میلیارد تومان افزایش یافته و جامعه سهامداران دارویی کشور، افزایش ۳۶درصدی ارزش سهام‌ زیرمجموعه این هلدینگ دارویی را شاهد هستند و سود سرمایه (Capital Gain) ایجاد شده در شرکت‌های زیرمجموعه ما بالاترین ارزش افزوده اقتصادی ایجاد شده در گروه‌های تخصصی بورس تهران را در یک سال گذشته داشته‌ است.