گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته در آغاز آخرین هفته کاری شهریورماه با ثبت ۳/۴۶واحد رشد شاخص، آغازی توفانی را رقم زد. آرامش حاکم بر پرونده هسته‌ای کشورمان که علاوه بر بهبود وضعیت معاملات بورس اوراق بهادار کشورمان، سبب آرامش در بازارهای جهانی نفت و طلا و رشد بازار‌های بین‌المللی سهام نیز شده است، نقش چتر حمایتی را بر روند حرکت بازار داشت. با توجه به این وضعیت، معامله‌گران همچنان معطوف به تحولات درون بازار سهام بودند. در این بخش نزدیکی پایان سال‌ مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجب بروز تحرک در فعالیت‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله افزایش عرضه سهام جهت شناسایی سود در پایان سال مالی و رشد ارزش پرتفوی این گروه‌ از شرکت‌ها شده است. سرمایه‌گذاری‌هایی نظیر بوعلی، بهمن، بیمه، پتروشیمی، ساختمان سپه و صنعت و معدن از جمله شرکت‌هایی هستند که در آخرین هفته سال مالی خویش بر تحرک پرتفوهای خویش افزوده‌اند. این مساله به ویژه دیروز در نماد صنایع شیمیایی ایران رقم خورد که زیرمجموعه سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به شمار رفته و پس از مدت‌ها معاملات ضعیف، با صف خرید مواجه شد.

انتظار می‌رود پس از تشکیل صف خرید کنونی - ناشی از پارامترهای افزایش قیمت فروش LAB و بهره‌گیری از ظرفیت کامل طرح افزایش تولید شرکت- با عرضه‌های سنگین در چند روز آینده مواجه شود.

در معاملات دیروز، معامله‌گران گروه خودرویی را مورد توجه جدی‌تر قرار دادند. این توجه ناشی از P/Eهای بسیار اندک این گروه و احتمال خرید سهام- در بازاری که اکثر نمادها با صف خرید سنگین مواجه هستند- است.

در این گروه، ایران خودرو پس از مدت‌ها با عرضه‌های مناسب بالغ بر ۲/۷میلیون سهم، در آستانه توقف نماد و تعدیل EPS، به دلیل معامله سهام بانک پارسیان مواجه شد. انتظار می‌رود با رقم خوردن معامله بانک پارسیان نمادهای باز این گروه شامل مهرکام پارس،

محور خودرو و ایران‌خودرو برای انتشار گزارش EPS متوقف شوند.

در معاملات دیروز در گروه ساختمانی سرمایه‌گذاری مسکن تحت تاثیر احتمال ورود برخی از زیرمجموعه‌‌های شرکت به بورس همچنین ارزشی بالای دارایی‌ها معاملات پرحجمی را شاهد بود.

در گروه انفورماتیکی، داده‌پردازی ایران تحت‌تاثیر ورود برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به ترکیب سهامداری شرکت و جو مناسب گروه انفورماتیکی با معاملات پرحجمی مواجه شد.

در گروه تصفیه نفت، نفت بهران با معاملات پرحجمی مواجه است که ناشی از تغییر در ترکیب سهامداری این شرکت ارزیابی می‌شود. در گروه واسطه‌گری مالی توقف عرضه‌های سنگین در نماد سرمایه‌گذاری ملی این شرکت را به صف خرید کشاند.

در گروه فلزی، شایعات اولیه حکایت از احتمال بازگشایی نمادهای شرکت‌های تولیدکننده روی پس از انتظار گزارش‌های ۶ماهه در دو هفته آتی دارد.

در مجموع بازار دیروز بازار مناسبی بود که توجه معامله‌گران به نمادهای خودرویی رشد ۳/۴۶واحدی شاخص را رقم زد.

از ۱۵۷ نماد مورد معامله در بازار دیروز نیز ۱۱۲نماد با رشد قیمت و ۳۱نماد با افت ارزش دادوستد شدند.

حجم معاملات دیروز نیز بالغ‌بر ۲۲/۳۳میلیارد تومان بود.