خبرگزاری‌ها - این نگرانی وجود دارد که بحث تابلوی چهارم که تصمیم ‌بسیار خوبی است، با رعایت نکردن برخی از مواضع منجر به نتیجه بدی شود. محمدعلی شهدایی می‌گوید: سهامدار جزء حق خرید از این تابلو ندارد و تنها فروشنده است، اما سهامداران عمده بالای پنج درصد به خرید خواهند پرداخت که خود این امر معضلی را به وجود خواهد آورد که باید دید راهکار این کار دیده شده است یا خیر؟ این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «ایسنا» ادامه داد: تا به حال تجربه‌ای وجود نداشته که مدیران شرکت با حساب‌سازی، افزایش سرمایه و کاهش سرمایه‌های متوالی، اقدام به این کار کنند و سهامداران جزء از بازی خارج شوند و با اصلاح ساختار مالی و ارائه شفاف صورت‌های مالی شرکت را به وضعیت بهینه برسانند. این کارشناس بازار سرمایه، تصمیم سازمان بورس را در مسیر حمایت از سهامداران جزء عنوان کرد و افزود: اما به طور یقین این قانون یکسری ایرادات دارد که باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

شهدایی در ادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به سوء استفاده مدیران شرکت از خرید سهام در تابلوی چهارم خاطرنشان کرد: این مشکل وجود دارد که این قضیه ابزاری برای مدیران سودجوی شرکت‌ها ‌شود که به این ترتیب سهام ارزان را از دست سهامداران جزء خارج کنند، در حالی که این سهم ذاتا ارزشمند است و با اصلاح ساختار کوچک باز خواهد گشت. وی با اشاره به این که در این ۱۰۰ شرکت نیز یکسری شرکت‌ها هستند که دارای شرایط خوبی هستند، گفت: مشکل این است که سهامدار عمده سهم عرضه نمی‌کند و کسی هم فروشنده نیست و سهم معامله نمی‌شود.

به گفته او طرح استفاده از تابلوی چهارم خوب است، اما به نظر می‌رسد این طرح می‌تواند به نتایج بد برسد و باید از امروز به ساز و کار قضیه پرداخته شود، باید شفاف به بازار اعلام کنند شاید یکسری به دنبال به دست آوردن رانت‌ باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به این که شرکت‌ها ۶ ماه فرصت دارند که ایرادهای خود را برطرف کنند، گفت: با راه‌اندازی تابلوی چهارم از زمانی که در این تابلو قرار گرفتند، ۶ ماه به آنها فرصت داده می‌شود که وضعیت خود را درست کنند در غیراین صورت اسم آنها از فهرست شرکت‌های بورسی حذف خواهد شد. وی حذف سیستم کاغذ از معاملات بورس را منجر به انقلاب در معاملات بازار سهام قلمداد کرد و گفت: هر سال وعده پایان سال برای نصب نرم‌افزار جدید داده می‌شود، اما ظاهرا موانعی وجود دارد که نمی‌توان آن را عملی کرد، حال باید دید با توجه به مسائلی که در بازار وجود دارد، این کار شدنی است یا خیر؟

شهدایی با اشاره به این که نحوه پرداخت نیز باید الکترونیکی باشد، خاطرنشان کرد: ما هنوز از نظر امنیت سیستم و مشکلات اینترنتی دارای موانع هستیم، همچنین امکان قطع سیستم نیز وجود دارد که طبیعتا همین امر مشکل برای مجموعه معاملات الکترونیکی به وجود خواهد آورد. او الکترونیکی شدن معاملات را در رفع بسیاری از موانع اثرگذار دانست و گفت: حرکت بسیار خوب است، ولو این که اجرایی شدن کامل آن دو سال دیگر انجام شود.

در همین حال کارگزار بانک اقتصاد نوین با اشاره به اینکه سهامداران برخی شرکت‌ها‌ نمی‌توانند سهام خود را نقد کنند، گفت: هدف از راه‌اندازی تابلوی چهارم بورس کمک به سهامداران است.

نصر‌ا... برزنی به مهر گفت: وضعیت و عملکرد برخی شرکت‌ها‌ موجب شد تا بورس طبقه‌بندی‌ جدیدی را برای خروج از این شرایط ایجاد کند تا مشکل نقدشوندگی تعدادی از شرکت‌ها‌ حل شود.

وی گفت: شرکت‌ها‌یی در بورس حضور دارند که از ابتدا فقط چند دوره اطلاعات لازم را به بازار داده‌اند و بسیاری از این شرکت‌ها‌ زیان انباشته قابل توجه داشته و به اصطلاح زیان آنها آنقدر زیاد است که سرمایه شرکت را خورده است.

کارگزار بانک اقتصاد نوین ادامه داد: مشکل اساسی این است که تعدادی از سهامداران، سهام این شرکت‌ها‌ را خریده‌اند و بعد از مدت‌ها امکان فروش سهام خود را ندارند که بورس برای حل این مساله‌ به دنبال راه حل بود.

وی گفت: برای حل مشکل این شرکت‌ها‌ دو راه حل وجود داشت، یکی اینکه چون این شرکت‌ها‌ مقررات و ضوابط بورس را رعایت نمی‌کنند، بورس آنها را از تابلو حذف کند که این مساله‌ موجب می شود سهامداران جزء این شرکت‌ها‌ با مشکل مواجه شده و دست آنها به جایی نرسد.

برزنی ادامه داد: راه دوم این بود که شرایطی فراهم شود تا فرصتی به سهامداران جزء این شرکت‌ها‌ داده شود و آنها بتوانند سهام خود را نقد کنند که در نتیجه راه‌اندازی تابلوی چهارم مطرح شد و راه‌اندازی این تابلو فرصتی را به شرکت‌ها‌ و سهامداران آنها می‌دهد تا تکلیف خود را مشخص کنند.

وی در پایان گفت: راه‌اندازی تابلوی چهارم قدم بسیار بزرگی برای اعتمادسازی است و دستور‌العمل تدوین شده برای این تابلو کاملا کارشناسی بوده و همه جوانب در نظر گرفته شده است و در واقع هدف اصلی از راه‌اندازی این تابلو کمک به سهامداران جزء و رهایی آنها از شرایط فعلی است.