ارائه گزارش کنترل‌های داخلی در مجامع الزامی شد

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس از الزام موسسه‌های حسابرسی معتمد برای اظهارنظر نسبت به کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارش‌گری مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس خبر داد. امیرحمزه مالمیر گفت: در اجرای دستورالعمل کنترل‌های داخلی، اعضای هیات‌مدیره کلیه ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مکلف هستند، در مجامعی که از این پس برگزار می‌شود «گزارش کنترل‌های داخلی» ارائه کنند.

وی با بیان اینکه فرمت گزارش کنترل‌های داخلی اواخر سال گذشته به شرکت‌ها ابلاغ شده است، افزود: در گزارش کنترل‌های داخلی، نتایج ارزیابی مدیریت از سیستم کنترل‌های داخلی شرکت با توجه به معیارها و چارچوب کنترل‌های داخلی ذکر شده در فصل دوم دستورالعمل کنترل‌های داخلی افشا می‌شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس همچنین خاطرنشان کرد: موسسه‌های حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار نیز باید در حسابرسی شرکت‌های بورسی و فرابورسی، چک لیست رعایت مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با کنترل‌های داخلی را که اسفند ۱۳۹۱ ابلاغ شده است، تکمیل و موارد عدم رعایت را در گزارش خود اعلام کنند.

وی افزود: حسابرسان شرکت‌ها باید همانگونه که درخصوص کیفیت رعایت سایر مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار ازسوی شرکت اظهارنظر می‌کنند، درخصوص کیفیت رعایت الزامات کنترل‌های‌ داخلی حاکم بر گزارشگری مالی از سوی شرکت نیز براساس چک‌لیست ارائه شده اظهارنظر کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حسابرسان می توانند از رهنمودهای مندرج در تارنمای seo.ir، استفاده کنند، همچنین کلیه شرکت‌های بورسی و فرابورسی نیز می‌توانند در ارزیابی‌های سال جاری خود نسبت به اثربخشی کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی از چک‌لیست‌های مزبور استفاده کنند.