«رییس‌‌جمهوری چندین بار به سازمان بورس توصیه کرده است که بورس نفت را تشکیل دهد، اما «سازمان» توصیه‌های رییس‌جمهوری را نپذیرفت.» این خبری بود که دیروز «علی صالح‌آبادی» از جلسه مشترک خود با وزیر اقتصاد و رییس‌جمهوری در میان خبرنگاران اعلام کرد. رییس سازمان بورس: برای تشکیل بورس نفت

«سازمان» توصیه رییس‌جمهور را نپذیرفت

آیین‌نامه معاملات آتی، منطبق با استفتائات شرعی تدوین شده است

گروه بورس- «رییس‌‌جمهوری چندین بار به سازمان بورس توصیه کرده است که بورس نفت را تشکیل دهد، اما «سازمان» توصیه‌های رییس‌جمهوری را نپذیرفت.» این خبری بود که دیروز «علی صالح‌آبادی» از جلسه مشترک خود با وزیر اقتصاد و رییس‌جمهوری در میان خبرنگاران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری «مهر» وی در ادامه توضیح داد: از آنجا که سازمان بورس وظیفه خود در راه‌اندازی بورس نفت یعنی اعطای مجوز را انجام داده، این توصیه رییس‌جمهوری را نپذیرفت.

وی افزود: همان شرکت بورس کالای نفتی که در کیش به ثبت رسیده از دید سازمان بورس صلاحیت تبدیل به بورس نفت را دارد و شورای بورس مجوز تاسیس آن را سال گذشته صادر کرده است.

سخنگوی بورس ادامه داد: شرکت بورس بین‌المللی نفتی که ۸۰درصد سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی نفت، ۱۰درصد متعلق به مناطق آزاد و ۱۰درصد متعلق به بنیاد مستضعفان است، مسوول راه‌اندازی بورس نفت است و علت عدم‌تحقق این مساله را باید از محمودزاده مدیرعامل این شرکت جویا شد.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه با وجودی که سازمان بورس صریحا در جلسه با رییس‌جمهوری پیشنهاد عهده‌دار شدن راه‌اندازی بورس نفت را نپذیرفت، اما وزارت نفت همچنان سازمان بورس را مسوول این کار می‌داند که صحیح و منطقی نیست و وزارت نفت مسوول راه‌اندازی بورس است و شاید به علت عظیم بودن این پروژه در اجرای آن اکراه دارند.

وی در ادامه این کنفرانس خبری تاریخ جدیدی برای نصب قطعی و آغاز به کار نرم‌افزار جدید را اعلام کرد و گفت که کار پروژه نرم‌افزار معاملاتی تمام شده است.

«اتوس» در حال نصب است

وی اضافه کرد: شرکت «اتوس» فرانسه در حال نصب این نرم‌افزار است. تا پایان هفته آینده نصب این نرم‌افزار تمام می‌شود. پس از یک دوره آزمایشی طی سه تا چهار ماه آینده از نرم‌افزار جدید استفاده می‌شود.

جابه‌جایی‌ها به زودی آغاز می‌شود

علی صالح‌آبادی در ادامه اعلام کرد: با موافقت‌نامه امضاشده میان بورس‌های تهران و مالزی، امکان عرضه سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و صنایع مس در بورس مالزی فراهم شده است.

علی صالح‌آبادی گفت: از اول دی‌ماه ۸۵، پذیرش شرکت‌ها به شرکت بورس واگذار شد و سپس در اول بهمن‌ماه نیز بورس‌های مناطق و تالارهای منطقه‌ای تماما در اختیار شرکت بورس قرار گرفت.

وی ادامه داد: از اول اسفندماه نیز بازار به طور کلی به شرکت بورس محول شده و از آن پس سازمان بورس فقط نقش نظارتی دارد و به تدوین مقررات می‌پردازد.

رییس سازمان بورس افزود: سازمان بورس تا آخر مردادماه از تالار حافظ به ساختمانی در میدان ونک منتقل خواهد شد و شرکت بورس در ساختمان حافظ مستقر خواهد شد.

به گفته وی، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار (سی.دی.اس) نیز به ساختمانی در حافظ، کانون کارگزاران به تالار سعدی و شرکت خدمات بورس نیز به خیابان قائم مقام فراهانی منتقل خواهد شد.

وی همچنین از ابلاغ دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس فلزات خبر داد و گفت:‌ بر اساس این دستورالعمل،‌ از این پس خریدار باید حتما قبل از خرید کالا در بورس فلزات، مبلغ را به حساب کارگزار واریز کند.

فعالیت پژوهشی در بورس

به گفته سخنگوی بورس، مطالعات بر روی مبادلات اوراق مشتقه و «فیوچر» در کمیته‌های پژوهشی سازمان بورس همچنان ادامه دارد و سیستم معاملات «فیوچر» در بورس نهایی شده و آیین‌نامه معاملات آتی (فیوچر) نیز با تطبیق با بحث‌ها و استفتائات شرعی، آماده شده است.

ابزارهای مالزیایی

وی به تفاهمنامه اخیر سازمان بورس ایران با سازمان بورس مالزی اشاره کرد و گفت: درصورت رفع مشکل آیین‌نامه‌ای در خرید سهام شرکت‌های ایرانی توسط شرکت‌های خارجی (که باید از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی مجوز بگیرند) امکان عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس مالزی فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: البته شرایط پذیرش در بورس مالزی دشوار است ولی طی یکی دو هفته آینده سهام شرکت‌های مس و فولاد مبارکه را برای عرضه در این بورس، معرفی می‌کنیم تا پس از طی مراحل اداری، بخشی از سهام آنها در بورس مالزی عرضه شود.

وی درباره ابزار مالی صکوک نیز توضیح داد: آیین‌نامه ابزار صکوک که منشأ مالزیایی دارد، در حال بررسی است و از ۶ نوع صکوک پیشنهادی انتشار ۵ نوع صکوک در کمیته فنی شورای بورس به تصویب رسیده است.

اسامی شرکت‌های تامین سرمایه اعلام شد

صالح‌آبادی از درخواست سه شرکت برای ایجاد شرکت‌های تامین سرمایه با سرمایه اولیه ۱۰۰‌میلیارد تومان خبر داد و گفت: این سه‌ شرکت عبارتند از شرکت تامین سرمایه فردوسی با مشارکت بانک اقتصاد نوین و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و سرمایه‌گذاری فرهنگیان، شرکت تامین سرمایه پاسارگاد با محوریت بانک پاسارگاد و شرکت تامین سرمایه بانک پارسیان.

وی درباره نحوه عملکرد این شرکت‌ها گفت:‌ قصد داریم در لایحه اصل ۴۴ که اکنون در مجلس در حال بررسی است، تبصره‌ای بگنجانیم که سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه سهام شرکت‌های دولتی از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه استفاده کند.

سخنگوی سازمان بورس از تصویب ضرورت بازار خارج از بورس OTC خبر داد و گفت: کارمزدهای جدید شرکت بورس از ۳/۰‌درصد به ۱۵/۰‌درصد و سقف کارمزدها نیز از ۵۰‌میلیون تومان به ۲۰‌میلیون تومان کاهش یافت.

کد معاملاتی جدید برای بورس فلزات

صالح‌آبادی در رابطه با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (CDS) اظهار داشت: این شرکت با هدف ارائه خدمات امور سهام سهامداران به زودی تاسیس و راه‌اندازی خواهد شد.

وی به لزوم دریافت کد معاملاتی توسط فعالان بورس فلزات اشاره کرد و گفت: دستورالعملی تهیه و ابلاغ شده تا به منظور جلوگیری از تقاضاهای کاذب محصولات، متقاضیان خرید قبل از انجام معامله نسبت به واریز مبلغ به حساب کارگزاران اقدام کنند و از طرف دیگر شرکت‌های تولید کننده محصولات موظف به عرضه انبوه در بورس فلزات شدند.

خاتمه بررسی ۶۹ پرونده

وی ادامه داد: تاکنون نیز ۷ مجوز کارگزار معرف و ۸ مجوز کارگزار سبد گردان نیز صادر شده است.

صالح‌آبادی افزود: از طرف دیگر ۳۶ مجوز در بازار اولیه، ۱۷ مجوز افزایش سرمایه شرکت های بورسی، ۱۳ مجوز افزایش سرمایه شرکت‌های غیر بورسی صادر شد که مجموع این افزایش سرمایه‌ها ۵۰۴‌میلیارد تومان است و در این مدت نیز سه‌ شرکت سهامی عام با مجوز سازمان تاسیس شده است.

ر‌ییس سازمان بورس در رابطه با وضعیت تخلفات گفت: ۶۹ پرونده تخلف در سال ۸۵ مطرح و خاتمه یافته است.

تمدید فعالیت تابلوی چهارم

صالح‌آبادی در رابطه با تابلوی چهارم ابراز داشت: امروز موضوع تمدید فعالیت ۶ ماهه دیگر این تابلو در شورای عالی بورس مطرح خواهد شد که در صورت تصویب آن به شرکت‌های این تابلو افزوده خواهد شد.

وی در خصوص دارایی های سازمان کارگزاران گفت: بعد از حسابرسی و دریافت نظر حسابرس، کمیته ویژه ماده ۵۷ نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.