دبیر کانون سهامداران حقیقی: دولت پیش از خصوصی‌سازی باید شفاف‌سازی کند گروه بورس - نمایندگان کانون سهامداران حقیقی در دیدار با آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وضعیت جاری بازار سهام را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار ما، در این دیدار که مشکلات بازار سرمایه و راه‌های تحقق خصوصی‌سازی تشریح شد، برخی از اعضای هیات مدیره کانون سهامداران حقیقی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. در این ملاقات، ابوالفضل متین، دبیر کانون سهامداران حقیقی، در ابتدا تاریخچه‌ ای از تاسیس این نهاد حقوقی و ضرورت حمایت و مشکلات و موانع پیش روی آن عنوان کرد.

کنترل دستوری

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به کاهش ۳۳درصدی شاخص بازار سرمایه طی دو سال اخیر و زیان سهامداران حقیقی در این بازه زمانی از کنترل نظارتی - دستوری این دماسنج اقتصادی گلایه کرد. متین گفت: کنترل کردن شاخص به معنای کاهش فشار بر سهامدار حقیقی نیست و متاسفانه شاهدیم، بیشترین فشار را در یکی دو سال اخیر، سرمایه‌گذاران حقیقی و جزء بازار متقبل شده‌اند.او کاهش شدید میانگین حجم روزانه معاملات بازار سرمایه به ۵ تا ۶میلیارد تومان و حضور کم رنگ سهامداران جزء در بازار و معامله ۱۲۰ تا ۱۳۰ نماد از ۴۳۳ نماد پذیرش شده در بازار و توقف و قفل معاملاتی را گواهی بر این وضعیت دانست. وی با بیان نگرانی سهامداران جزء برای از دست دادن سرمایه خود، نظارت جدی‌تر بر بازار سرمایه و برخورد قاطع با متخلفان و افرادی که در قیمت‌ها دستکاری می‌کنند را از مهم‌ترین خواسته سهامداران حقیقی عنوان کرد. دبیر کانون سهامداران حقیقی با تشریح اوضاع کنونی بازار سرمایه، تاکید کرد: تصمیمات اقتصادی و سیاسی باید به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران اعم از خرد و کلان با احساس امنیت کامل و میل و رغبت به فعالیت در این بازار بپردازند و حاکم شدن احساس امنیت روانی بر فضای بازار سرمایه را منوط به سیاست‌گذاری‌های درست در بخش اقتصاد دانست.

عمومی‌سازی نه خصوصی‌سازی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از روش‌های موجود خصوصی‌سازی پرداخت و متذکر شد خصوصی‌سازی به ترتیب فعلی به مثابه پدید آوردن اقیانوسی به عمق یک سانتی‌متر است و بیشتر شبیه عمومی‌سازی است تا خصوصی‌سازی. دبیر کانون سهامداران حقیقی تاکید کرد که یکی از اهداف خصوصی‌سازی ایجاد تغییر در ساختار مدیریتی بنگاه‌های اقتصادی است که بعید است مسیر فعلی، ما را در نیل به این هدف رهنمون باشد. او، درباره وضعیت سهام عدالت افزود: امروز ما سهامی تحت عنوان سهام خوب و سودده به صندوق عدالت واگذار می‌کنیم و چنانچه در آینده، در سوبسید‌ها و یارانه‌های دولتی تغییری ایجاد شود، تغییرات جدی در سودآوری این شرکت‌ها ایجاد می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: برخی از بنگاه‌های اقتصادی واگذاری در حال و آینده، محصولات خود را در بازار‌های جهانی با نرخ آزاد به فروش می‌رسانند و از برق و سوخت دولتی و یارانه‌ای استفاده می‌کنند. اگر روزی دولت تصمیم بگیرد، تغییری در نرخ فروش انواع خدمات خود به این واحد‌های تولیدی ایجاد کند، خریداران این‌گونه سهام یا افرادی که تحت عنوان سهام عدالت، سهم به ایشان واگذار شده است، با وضعیت متفاوتی در سودآوری این شرکت‌ها مواجه خواهند شد که اگر این تغییرات پیش‌بینی نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.دبیر کانون سهامداران حقیقی، در قسمت دیگری از سخنانش گفت، دولت پیش از خصوصی‌سازی باید آزادسازی و شفاف‌سازی کند و سیاست‌های خود را در خدمات ارائه شده به بخش‌خصوصی معین و اعلام کند.

وی با ذکر مثالی اظهار کرد: در حال حاضر می‌خواهیم نیروگاه‌های تولید برق را در بورس واگذار کنیم. در همین حال، طیف وسیعی از واحد‌های تولیدی ما از برق استفاده می‌کنند، در حال حاضر برق با سوبسید دولتی به این واحد‌های تولیدی فروخته می‌شود، ولی سیاست دولت بعد از واگذاری نیروگاه‌ها چه خواهد بود؟

شاخص بدون اصل ۴۴

دبیر کانون سهامداران حقیقی در بخش پایانی سخنان خود اذعان کرد: متاسفانه حمایت‌های دولتی تنها از سهام واگذار شده اصل

چهل و چهار انجام می‌شود. او گفت اگر سهام اصل چهل و چهار و عملکردشان را از شاخص حذف کنیم، مشاهده می‌کنیم توجه کمتری به سایر صنایع مبذول شده است. متین، با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی از سال ۶۸ آغاز شده است، افزود: تقسیم بازار به دو بخش شرکت‌های قدیمی و جدید کار نادرستی است و باید به تمام شرکت‌ها با نگاه یکسانی توجه کرد و از همه شرکت‌ها به‌صورت یکسان حمایت نمود که متاسفانه حمایت دولت از شرکت‌های واگذار شده در قبل مناسب نبوده که نمونه‌های متعدد آن در بازار سرمایه قابل مثال است و در ادامه رییس هیات مدیره کانون نیز به بیان نقطه نظرات خود در باره اصل ۴۴ و لزوم سیاست‌گذاری قبل از واگذاری پرداخت.

مشکلات بازار

در ادامه این گفت‌وگو، کامیار فراهانی فرد، عضو هیات مدیره کانون سهامداران حقیقی، مشکلات بازار سرمایه را به چهار محور تقسیم کرد.نخستین محوری که فراهانی در این جلسه تبیین کرد، مشکلات سیاسی و سنگ‌اندازی دشمنان خارجی بود. او گفت شایعاتی نظیر مطرح شدن انواع تحریم‌ها بر فضای بازار سرمایه سایه می‌اندازند و نمی‌توان گفت اینها صرفا تهدید‌هایی روانی هستند، زیرا حتی اگر این تهدید‌ها روانی باشند، بازتاب روانی در بازار سرمایه دارند.

وی خاطر نشان کرد که اگر تنها ۵درصد از اهالی بازار سرمایه از اینگونه اخبار متاثر شوند، حجم وسیعی بر فروشندگان سهام افزوده می‌شود. او گفت در این بین وظیفه دولت است که هوشمندانه وارد صحنه شود و با حمایت‌های روانی و اجرایی خود از بازار سرمایه، اعتماد را به این عرصه بازگرداند.

ابهام در بازار

در ادامه این کارشناس بازار سرمایه، دومین محور مشکلات بورس را عدم شفافیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی عنوان کرد و گفت: امروز به هر صنعتی که نگاه کنیم با عدم شفافیت مواجه است. برای مثال در صنعت خودرو، بحث سهمیه‌بندی بنزین که از موثرترین عوامل بر عرضه و تقاضای این صنعت است، بلاتکلیف مانده است. در صنعت بانکداری و لیزینگ، بحث کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و سیاست‌های دولت در این حوزه مبهم به نظر می‌رسد. در صنعت سیمان، هنوز مشخص نیست که آیا افزایش نرخ به سیمان تعلق می‌گیرد یا خیر. در صنعت پتروشیمی نحوه آزادسازی محصولات و مواد اولیه مدتی است این عرصه را برای سرمایه‌گذاران تنگ کرده است. در صنعت معادن، مشخص نبودن سیاست‌های دولت در واگذاری معادن همچنین بحث در حذف معافیت مالیات صادرات محصولات این شرکت‌ها به بهانه حمایت از صنایع زیر دستی، بازار را در ابهام فرو برده است.

فراهانی با اظهار این نکته که این صنایع وزنی بیش از ۷۰درصد از کل بازار سرمایه را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: برای رونق مجدد بورس، نیاز به شفاف‌سازی در یکایک این عرصه‌ها داریم.

این تحلیلگر بازار سرمایه، سومین محور از مشکلات بازار سرمایه را مشکلات داخلی و مقرراتی بورسی دانست. او عدم وجود قانونی مشخص برای بازگشایی نماد‌ها، آیین‌نامه قفل نماد‌ها، برخورد سلیقه‌ای با شرکت‌ها، وجود ابزار کنترلی به نام حجم مبنا و دامنه نوسان همچنین عدم اجرای صحیح قانون جدید بازار سرمایه را عاملی برای کم رغبتی فعالان اقتصادی برای حضور فعال در بازار سرمایه عنوان کرد. این کارشناس بازار سرمایه در این بخش از صحبت‌هایش با انتقاد از سازمان بورس، خواستار توجه بیشتر مدیران این نهاد به خواسته‌های معامله گران و دلسوزان بازار سرمایه شد.

شیوه‌های واگذاری

کامیار فراهانی، در تبیین چهارمین محور از مشکلات بورس به شیوه غلط واگذاری‌ها اشاره کرد. او با بیان این مطلب که پیش از واگذاری باید ظرفیت‌های لازم ایجاد شود، اظهار داشت: امروز در حالی که متوسط معاملات بازار سرمایه رقمی در حدود ۱۰میلیارد تومان است، شاهدیم که دولت ۳۰۰میلیارد تومان واگذاری انجام می‌دهد.

او اذعان کرد: خروج این حجم از نقدینگی بازار، باعث بروز مشکلات جدی در سایر صنایع می‌شود. او گفت ما باید به موازات عرضه سهام اصل چهل و چهار، راهکاری برای افزایش ظرفیت‌های بازار سرمایه تعریف کنیم که تا کنون در این حوزه اقدامی که تاثیر محسوس بر فرآیند بازار ایجاد کند، رویت نشده است. در ادامه، محسن حاجی براتی، یکی دیگر از اعضای هیات مدیره کانون سهامداران حقیقی ضمن گلایه از کاستی‌ها، نگرانی موجود در بازار سرمایه و زیان سهامداران جزء، خواستار حضور پررنگ‌تر کمیسیون‌های نظارتی بر احوال بازار سرمایه شد.

در پایان این گفت‌وگو برخی دیگر از اعضای هیات مدیره کانون سهامداران حقیقی، نکاتی چند از مسائل و مشکلات بازار سرمایه را بیان کردند.