گروه بورس- پیام ناظر مبنی بر عرضه روز سه‌شنبه پتروشیمی جم مهم‌ترین اتفاق بازار دیروز فرابورس بود، به طوری که روند مثبت خرید در معاملات دیروز را به فشار فروش تبدیل کرد. به گزارش خبرنگار ما، ۲۱۸ میلیون سهم پتروشیمی جم در حالی فردا روی میز فروش بازار دوم فرابورس می‌رود که بازار برای تامین نقدینگی و خرید این سهم با فشار فروش مواجه شده است.

در بازار دیروز گروه‌های ساختمانی و دارویی از جمله نمادهای مورد توجه بودند. همچنین پالایش نفت لاوان با عرضه‌های قابل توجه معاملات سنگینی را رقم زد.

بر این اساس در معاملات دیروز ۵۲ میلیون سهم و اوراق به ارزش ۵/۶۸۸میلیارد ریال از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت همچنین شاخص فرابورس با رشد ۳۶/۰درصدی، ۳/۲ واحد افزایش یافت و به رقم ۳/۶۷۰ واحد رسید.

طبق این گزارش، در میان شرکت‌‌های فرابورسی، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۵/۸ میلیون سهم ذوب آهن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۹۹۴میلیون ریال اختصاص داشت. در عین حال کمترین حجم معاملات به مبادله هزار سهم بیمه کارآفرین در بازار پایه تعلق گرفت.

این در حالی است که شرکت‌‌های سیمان سبزوار، بیمه میهن و سبحان دارو بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در همین حال بیمه سامان و مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن نسبت به سایر شرکت‌‌ها بیشترین کاهش قیمت را داشتند.در همین حال تعداد ۴۶۶ سهم معادل ۶/۴۶ درصد ازسهام شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز که در ۲۲مرداد‌ماه به قیمت ۸۶ میلیون ریال و به ارزش ۴۰میلیارد ریال در بازار سوم عرضه شده بود پس از احراز شرایط معامله در ۲۰شهریور به قطعیت رسید.

بر پایه این گزارش، بازار امتیاز تسهیلات مسکن نیز نوسان قیمت داشت .این در حالی است که امتیاز تسهیلات مسکن آبان ۸۹ با ۴/۲درصد رشد به نرخ ۳۷۹ هزار و ۲۹ ریال و امتیاز تسهیلات مسکن دی ۸۹ با بیشترین کاهش قیمت به نرخ ۳۵۹ هزار و ۹۷۱ ریال رسید.از سوی دیگر در بازار ابزار‌‌های نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش ۷۵ هزار و ۹۰ برگه اجاره امید، ۴۵ هزار و ۶۷۰ برگه گواهی سپرده انصار و ۲۹ هزارو ۲۴۰برگه اجاره مپنا اختصاص داشت.

طبق پیام ناظر، نماد معاملاتی شرکت گروه فن آوا، با توجه به عرضه یکجای سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت فن آوا کارت در ۲۵شهریور، از طریق بازار سوم فرابورس ایران در پایان معاملات متوقف شد. در همین حال نماد معاملاتی اوراق مرابحه شرکت گروه صنعتی بوتان، به منظور پرداخت بهای اقساط سه ماهه اوراق در ۲۶شهریور، متوقف شد.

افزون بر این، نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت، پس از برگزاری جلسه هیات مدیره و عدم تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و همچنین به علت عدم پر شدن حجم مبنای بازگشایی قبلی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، معامله شد. در عین حال نماد معاملاتی شرکت سیمان لار سبزوار، پس از ارائه اطلاعات پیش بینی، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت (دامنه کاملا باز) و همچنین نماد معاملاتی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد معامله شدند. این در حالی است که سیمان لار سبزوار با رشد ۱۴۴ درصدی پس از توقف ۱۴ ماهه به تابلو بازگشت که جابه‌جایی ۷/۳ میلیون سهم از این شرکت را در پی داشت.

همچنین در نخستین روز پذیره‌نویسی واحد‌‌های صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما ۶/۳میلیون واحد به ارزش ۳۶میلیارد و ۳۱۸میلیون ریال پذیره‌نویسی و ادامه آن به امروز موکول شد. واحد‌‌های قابل پذیره‌نویسی ۴۹ میلیون واحد و به مبلغ اسمی هر واحد ۱۰هزار ریال است.

این گزارش می‌افزاید: خرید واحد‌‌های ETF مستلزم داشتن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است و خریداران می‌توانند حداقل ۱۰۰واحد و حداکثر ۲میلیون و ۵۰۰ واحد را پذیره‌نویسی کنند. همچنین خرید واحد‌‌های بیشتر ملزم به تایید مدیر صندوق و کارگزار عامل پذیره‌نویسی است.

پذیره‌نویسی واحد‌‌های صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما به مدت ۴روز کاری انجام می‌شود.

نگاه بازار به عرضه پتروشیمی جم