گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با ثبت بازدهی ۲/۶۲ درصدی نیمه نخست سال ۹۲ را به پایان رساند تا یکی از طلایی‌ترین نیم سال‌های خود را پشت سر بگذارد. در بازار سهام روز گذشته معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بازار به دلیل آخرین روز سال مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین تلاش کارگزاران دارای سال مالی منتهی به پایان شهریور‌ماه برای تسویه بدهکاران با مازاد عرضه مواجه بود. در همین حال رکورد‌شکنی شاخص بورس در روز شنبه و رسیدن آن به مرز ۶۲هزار واحد موجب شد تا بازار دوباره با سطوح مقاومت قیمتی بیشتر سهم‌ها روبه‌رو‌ شود که همین امر به عرضه‌های سنگین منجر شد. اکثر کارشناسان تکنیکی بازار معتقدند عبور بازار از سطوح کنونی شاخص و قیمت‌ها ضمن نیاز به گزارش‌های مناسب شش ماهه نیازمند حجم قابل توجه معاملات است که بازار روزهای شنبه و یکشنبه به همین دلیل با رشد بی‌سابقه حجم معاملات مواجه شد. امری که موجب شد داد‌و‌ستد‌ها در بورس و فرابورس برای دومین روز پیاپی به بیش از ۴۰۰میلیارد تومان برسد.

در بازار دیروز در تحولات سیاسی اعلام شد وزیر امور خارجه ایران و مسوول‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه در نیویورک با هم دیدار می‌کنند و وزرای امور خارجه ۱+۵ نیز قرار است چهارشنبه در نیویورک گردهم بیایند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون مسوول‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۹ صبح امروز (دوشنبه) اول مهر ماه به وقت نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

انتظار می‌رود این نشست به گشایشی در مذاکرات متوقف تهران و گروه ۱+۵ منجر شود.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از دو ماه توقف شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت نفت و گاز پارسیان بودند؛ «پارسیان» که در شرایط بد بازار بازگشایی شده بود زیر مرز ۱۰هزار ریال و با نوسان ۴درصدی بازگشایی شد. این در حالی است که شرکت سود قابل ملاحظه‌ای را از محل معامله پتروشیمی شیراز و شرکت‌های زیر مجموعه شناسایی کرده است.

نماد این شرکت که در روز ۳۰ تیر ماه با قیمت ۸۹۶ تومان متوقف شده بود در معاملات دیروز با قیمت ۹۳۲ تومان بازگشایی شد.

در گروه پتروشیمی دیروز همچنین اعلام شد با توافق جدید وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت، صادرات اکثر محصولات پتروشیمی تا اطلاع ثانوی و به صورت مشروط آزاد شده، ضمن آنکه برای تمامی مجتمع‌های پتروشیمی یک سهمیه به‌منظور صادرات پتروشیمی تعریف و مصوب شده است.

با این وجود پس‌از گذشت چند هفته از این تصمیم دولت، مذاکرات متعددی بین وزرای وقت نفت، صنعت، معدن و تجارت برای خروج تعدادی از محصولات پتروشیمی از لیست ممنوعه‌ها انجام شد که در نخستین توافق، صادرات ۷ محصول پتروشیمی سودکاستیک، بنزن، استایرن منومر، گریدهای PVC، کریستال ملامین، LAB و پلی اتیلن آزاد شد.

این خبر برای شرکت‌های پتروشیمی از جمله پتروشیمی آبادان،بیستون و صنایع شیمیایی ایران و شرکت‌های بندرامام، مارون، شازند، امیرکبیر و جم به همراه پتروشیمی خراسان خبر مناسبی است. در گروه دارویی دیروز عرضه اولیه شرکت تولید دارو در نرخ ۹هزار و ۹۹۰ریال انجام شد که این عرضه برای سرمایه‌گذاری البرز فرصت رشد سود را فراهم کرده است.

بهای تمام‌شده هر سهم تولید دارو برای «والبر» مبلغ ۱۵۰ تومان درج شده است که با عرضه در قیمت ۹۹۹ تومان تقریبا ۵/۸ میلیارد تومان از این فروش به سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌هایش اضافه خواهد کرد که تقریبا ۶ تومان بر سود هر سهم شرکت تاثیر مثبت خواهد داشت. سود هر سهم فعلی والبر ۶۲۴ ریال است. در گروه پالایشگاهی دیروز این گروه همچنان با استراحت قیمتی همراه بودند که موجب کاهش قیمت اکثر نمادهای این گروه شد.

در این گروه دیروز اعلام شد طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس به پیشرفت ۸۲ درصدی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجری طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس گفت: اگر مشکلات مالی طرح رفع و اعتبار آن تامین شود، شمار زیادی از واحدهای این طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

در گروه واسطه‌گری دیروز شرکت سرمایه‌گذاران تدبیرگران فارس و خوزستان در مورد روند قیمتی اخیر این شرکت شفاف‌سازی کرد. این شرکت که در بازار پایه فرابورس قرار دارد دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای گفت: با توجه به تغییرات با اهمیت قیمت سهام این شرکت (از مبلغ ۲۴۰۰ریال به ۳۱۲۰ریال معادل۳۰ درصد) اعلام می‌دارد، طی این مدت هیچ گونه رویداد قابل توجه و با اهمیت در شرکت، اتفاق نیفتاده و روند عملیاتی شرکت به صورت طبیعی در جریان است. این در حالی است که شرکت، سرمایه‌گذاری بوده و ممکن است سود تحقق یافته ۶ ماه نخست سال قابلیت تسری به کل سال را نداشته باشد.

در گروه شیمیایی، نماد کربن برای لحاظ تعدیل دوده صنعتی متوقف شد. شرکت دوده صنعتی پارس با سرمایه‌ای معادل ۶ میلیارد تومان، برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۲ براساس عملکرد واقعی دوره ۳ ماهه مبلغ ۲۰۰۲ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی (مبلغ ۱۵۹۸ ریال) ۲۵ درصد تعدیل مثبت داشته است.

این شرکت در خصوص دلایل تعدیل پیش‌بینی اعلام کرده است که با توجه به عملکرد واقعی ۵ ماهه اول سال ۱۳۹۲و به دلیل عدم افزایش قیمت مواد اولیه به میزان پیش‌بینی شده قبلی و همچنین عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کاهش هزینه‌های سربار، قیمت تمام شده برآوردی کاهش یافته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری پر از عرضه توام با کاهش شاخص بود که در آن شاخص کل با ۳۴۶واحد افت به ۶۱هزار و ۷۰۷واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۳۴۲میلیارد تومان رسید که ۳/۸ درصد آن را معاملات مپنا تشکیل داد. از ۲۸۱نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۳۳نماد با کاهش قیمت و ۱۴۴نماد با رشد ارزش نرخ شدند و مابقی نیز بدون تغییر قیمت بودند.