گروه بورس- مجید اسکندری: روز گذشته رییس‌جمهور در خانه ملت حضور یافت و لایحه بودجه ۹۳ را تقدیم نمایندگان مردم کرد. وی در سخنان خود در نهاد قانون‌گذاری کشور بیش از هر چیز بر گسترش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشور تاکید کرد. از دیدگاه حسن روحانی بودجه ۹۳ به گونه‌ای تنظیم شده که نقدینگی موجود از بازارهای غیرمولد به بازار سرمایه سوق یابد.

این در حالی است که این روزها بورس در صدر اخبار اقتصادی کشور قرار دارد و این نهاد فعال می‌رود تا کم‌کم جایگاه واقعی خود در اقتصاد را بیابد.

به عقیده کارشناسان بخش اعظمی از این موفقیت در سایه توجه دولت تدبیر و امید به دست آمده است. این گفتار رییس‌جمهوری که «مردم، درست به بورس آمده‌اند» پیش از هر چیز حکایت از این توجه دارد.

همچنین نشست اعضای هیات دولت با مدیران بازار سرمایه کشور در رونق این بازار تاثیر بسزایی گذاشته است.

در این بین در شرایطی که نمایندگان مجلس موضوع آزادسازی سهام عدالت و امکان نقدشوندگی آن را بررسی می‌کنند روز گذشته رییس‌جمهوری نیز از قرار گرفتن موضوع «تحول در سازوکار سهام عدالت» در دستور کار دولت خبر داد و تصریح کرد که تاکنون جمعیت ۴۲ میلیونی مالک این سهام که مجموعه سهام ۶۲ شرکت سودآور است، سود چندانی از آن نبرده‌اند.

تاکید روحانی به طی فرآیند خصوصی‌سازی از مسیر بورس نیز حکایت از اهمیت جایگاه بازار سرمایه در نظر دولت دارد.

وی اعتقاد دارد که تاکنون واگذاری‌ها به شبه‌دولتی‌ها از جمله تامین اجتماعی بوده که منجر به بنگاه‌داری این مجموعه‌ها شده است.

انتشار این اخبار در بازار سرمایه کافی بود تا دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۹۲ واحدی از مرز ۸۵هزار واحد بگذرد و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۷ واحدی به رقم ۸۶۱ واحد رسید.

حضور یک عضو شورای عالی بورس در قوه مقننه و توجه ویژه قوه مجریه به بازار سرمایه نوید رشد روزافزون این بازار را به سرمایه‌گذاران می‌دهد و توسعه این بازار رشد واقعی اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.