رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق‌ بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی با سود سالانه 23 درصد تاثیری بر بازار سرمایه ندارد، زیرا شرایط انتشار آن کوتاه مدت است و جذابیت آن بیشتر از اوراق فعلی موجود در بازار سرمایه نیست.
مهسا رادفر در گفت‌وگو با «سنا» با اشاره به اینکه سود روزشمار این اوراق ۲۰ درصد است و سود روزشمار اوراق موجود در بازار سرمایه نیز ۲۰ درصد است، تاکید کرد: بنابراین تفاوت چندانی بین سود موثری که در این اوراق دریافت می‌شود، وجود ندارد.
وی ادامه داد: مزیت این اوراق فقط برای کسانی است که طی ۶ ماه اوراق را نگهداری می‌کنند، زیرا پیش از آن نمی‌توانند سود اعلامی را دریافت کنند. این در حالی است که در اوراق موجود در بازار سرمایه نیز چنانچه سرمایه گذاران اوراق را بلندمدت نگه دارند، سودی بیشتر از ۲۰ درصد را به دلیل نگه داشتن اوراق، دریافت می‌کنند. رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق‌ بهادار بدهی سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تغییر نرخ سود این اوراق، این سازمان نیز نرخ اوراق بازار سرمایه را تغییر می‌دهد، ابراز کرد: سری قبل، شورای پول و اعتبار بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی را تغییر داد و نرخ کل اوراق مشارکت از ۱۷ به ۲۰ درصد افزایش یافت و به دنبال آن نرخ اوراق بازار سرمایه نیز افزایش پیدا کرد. وی با اشاره به اینکه با توجه به کلی و عمومی بودن آن برای همه اوراق منتشره، سازمان بورس و اوراق بهادار هم نرخ سود اوراق مرابحه را افزایش داد، تصریح کرد: در حال حاضر مجوز انتشار این اوراق فقط به بانک مرکزی داده شده است و این اوراق نیز برای شرکت‌های دولتی منتشر نشده‌اند و به سایر اوراق نیز تعمیم داده نشده است.