در نشست مشترک دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، راهکارهای ایفای نقش موثر بازار سرمایه در توسعه پایدار اقتصاد محیط زیست بررسی شد.
به گزارش «سنا»، در این نشست که روز یکشنبه هجدهم اسفند‌ماه در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، مواردی همچون راهکارهای انتشار و داد‌و‌ستد اوراق اعتبار آلایندگی (CDM) در بورس، راه‌‌اندازی تابلوی معاملات پسماندها در بورس‌های کالایی، تقویت برند شرکت‌های برخوردار از استانداردهای زیست محیطی ازطریق بازار سرمایه و تشویق شرکت‌های بورسی حامی محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست به موضوع اوراق اعتبار آلایندگی اشاره و عنوان شد که امروزه یکی از راهکارهای کنترل آلودگی هوا در کشورهای پیشرفته دنیا، انتشار اوراق اعتبار الایندگی (CDM) و داد و ستد این اوراق در بازار سرمایه است، به این صورت که در بسیاری از کشورها، کارخانه‌هایی که بیش از حد مجاز آلودگی تولید می‌کنند، باید نسبت به خرید اوراق CDM ازطریق بورس اقدام نمایند و در مقابل، کارخانه‌هایی که میزان آلایندگی آنها از حد مجاز کمتر است این اوراق را در بازار سرمایه عرضه کرده و به متقاضیان اوراق می‌فروشند، به این ترتیب، سطح کلی آلایندگی در کشور کنترل می‌شود. بر این اساس، مقرر شد با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بورس و اوراق بهادار، سازوکارهای لازم برای انتشار و معامله اوراق اعتبار آلایندگی در بازار سرمایه پیگیری شود.
در این نشست همچنین موضوع راه‌‌اندازی تابلوی معاملات پسماندها در بورس‌های کالایی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به اینکه در حال حاضر، بخش عمده پسماندهای تولید شده توسط کارخانجات که قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه تولید دارند، درصورت عدم استفاده صحیح به آلاینده‌های زیست محیطی تبدیل می‌شوند، اقدامات لازم برای راه‌‌اندازی تابلوی معاملات پسماند در بورس‌های کالایی با هدف ایجاد بازاری منسجم و شفاف برای معاملات پسماندها، با همکاری سازمان بورس و سازمان حفظ محیط زیست پیگیری شود.
همچنین با توجه به تاکید سازمان محیط زیست بر ایجاد مشوق‌هایی برای کالاها و محصولات پاک و برخوردار از استانداردهای زیست محیطی بالا، مقرر شد سازمان بورس و اوراق بهادار شرایط لازم برای تقویت برند این نوع کالاها ازطریق بورس‌های کالایی را فراهم کند.
در پایان این نشست مشترک نیز به موضوع گزارشگری شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه اشاره و با توجه به اینکه در حال حاضر، در گزارش‌های هیات‌ مدیره به مجامع، موضوع مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در بخش جداگانه‌ای مورد اشاره و تاکید قرار می‌گیرد، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام آمادگی کرد برای شرکت‌هایی که رویکرد مسوولانه در قبال محیط زیست انجام داده‌اند، مشوق‌هایی درنظر گیرد.
همچنین مقرر شد کارگروهی مشترک بین دو سازمان به‌منظور تدوین راهکارهای اجرایی این توافقات در قالب تفاهم‌نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل و روند اجرایی این توافقات در قالب کمیته مذکور پیگیری شود.
در نشست روز گذشته، علاوه بر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس انرژی و تعدادی از معاونان و مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز حضور داشتند.