گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر ارزندگی قیمت سهام، کارآیی حضور صندوق توسعه و همچنین تغییرات در اقتصاد کلان هفته گذشته توانست 45/2 درصد از زیان سال جاری خود را جبران کند.
با بازدهی هفته گذشته کل زیان بورس در سال جاری به ۸/۳ درصد محدود شده است؛ امری که می‌تواند در چند هفته آینده جبران شده و امیدواری‌ها به بورس در سال جاری را افزایش دهد.
در هفته گذشته حضور صندوق توسعه بازار به افزایش انگیزه معامله‌گران کمک کرد؛ از دید اکثر کارشناسان ارزندگی قیمت‌ها موجب شده بود تا بازار در هفته گذشته در انتظار چرخش باشد، اما بازار با عدم انگیزه مواجه بود که اعلام حضور صندوق توسعه بازار موجب شد تا معامله‌گران از تصمیم دولت برای حمایت و حفظ بازار اطمینان حاصل کنند؛ امری که به بازگشت نقدینگی به بازار کمک کرده است؛ هر‌چند در این میان بازار نیازمند هماهنگی بیشتر میان معامله‌گران حقوقی است. در همین حال در هفته گذشته برخی تحولات در اقتصاد کلان نیز به کمک بازار سرمایه آمد.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه با توجه به تحولات رخ داده در اقتصاد کلان و همچنین حمایت صندوق توسعه بازار شرایط مثبتی را تجربه کرد. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد رشد ۲۴۵واحدی شاخص کل معادل ۳۲/۰ درصد بودند.
در بازار روز چهارشنبه در گروه پتروشیمی نگاه‌ها به سوی شایعات منتشره در مورد تملک ۵۱ درصد سهام هلدینگ پترول توسط هلدینگ خلیج‌فارس بود. براساس مطالب منتشره توافق پیشین برای تسویه بدهی بازرگانی پتروشیمی به هلدینگ خلیج‌فارس که در برگیرنده ۳۶درصد سهام پترول و ۶درصد سهام پتروشیمی جم بود به ۵۱درصد پترول تغییر یافته است. در صورت تملک این بلوک دو هلدینگ خلیج‌فارس و پترول در یکدیگر ادغام خواهند شد که این امر به معنای انتقال ۴ شرکت مهم پتروشیمی ایلام و طرح‌های لردگان، ممسنی و دهدشت به هلدینگ خلیج‌فارس است. این امر علاوه‌بر اهمیت آن برای هلدینگ خلیج‌فارس فرصت تکمیل طرح‌های یاد شده را برای پترول با اتکا به نقدینگی بالای هلدینگ خلیج‌فارس ایجاد می‌کند.در همین حال هلدینگ خلیج‌فارس نیز با اتکا به تملک آریا ساسول و پتروشیمی ایلام به یکی از قطب‌های تولید پلی اتیلن تبدیل می‌شود.
در گروه پتروشیمی اعلام زود هنگام اتمام مهلت حق‌های افزایش سرمایه پترول موجب ریزش صف این نماد شد.این امر که البته ساعاتی بعد با خبر تمدید مهلت حق‌تقدم‌ها مواجه شد، زمینه ابطال معاملات حق‌تقدم پترول را فراهم کرد. در همین حال بخشی از معاملات نماد دریایی سینا در روز سه‌شنبه نیز باطل شد؛ بازگشایی این نماد نیز در فرابورس شرایط عجیبی را تجربه کرده بود. در گروه پتروشیمی، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین هم بودجه سال مالی ۹۴ خود را با رشد یک درصدی در سطوح ۱۰۳۵ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است. تاپیکو برای اعلام این سود فروش قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌های زیر‌مجموعه خود را پیش‌بینی کرده است. در گروه غذایی، معامله عمده شرکت مارگارین چهارشنبه قطعی شد تا این شرکت در زیر‌مجموعه توسعه صنایع بهشهر قرار گیرد. با قطعی شدن این معامله نگاه‌ها به سوی توسعه صنایع بهشهر است که احتمالا با رشد ۱۰۰درصدی، سود خود را اعلام خواهد کرد.
در نماد مخابرات روابط عمومی وزارت ارتباطات به نقل از عباسی شاهکوه گزارش داد: سقف تعرفه مکالمات تلفن ثابت از ابتدای سال ۱۳۹۳ به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی ۳۰ ریال، هر دقیقه مکالمات ثابت به ثابت بین استانی ۳۳۰ ریال، هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار ۶۲۵ ریال و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سیار اپراتورهای تلفن همراه
۶۲۵ ریال تعیین شده است.
وی ادامه داد: اعمال این تعرفه‌ها صرفا پس از اجرای طرح یکسان سازی
کد در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور انجام می‌شود.
در گروه فولادی مبادلات بورس کالا در روز چهارشنبه به معاملات مناسبی در گروه فولادی منجر شد. با توجه به رشد قیمت‌ها و اتمام اجرای طرح هدفمندی انتظار می‌رود گروه فولادی نیز از زیر فشار روانی طرح هدفمندی خارج شود. در این گروه، فولاد خوزستان به‌دلیل خرید فولاد شادگان با ارزش نزدیک به یکصد میلیارد تومان مورد توجه است. این امر می‌تواند در یک‌سال آینده ۸۰۰هزار تن به تولید فولاد خوزستان اضافه کند. در گروه خودرویی اقدام برخی از شرکت‌های خودرویی در وثیقه کردن سهام بانک پارسیان برای دریافت وام شانس فروش این سهام را مجددا کاهش داده است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که با ثبت ۷۲۱میلیارد تومان معامله (بخشی مربوط به قطعی شدن بلوک مارگارین) ارزش کل معاملات هفته به هزار و ۷۲میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته قبل ۴/۱۹ درصد رشد کرد. شمار خریداران نیز ۸۰هزار و ۹۲۳نفر بود که ۴/۱۳ درصد نسبت به هفته ما قبل آن کاهش داشت.