گروه بورس- روز گذشته در بازار فرابورس ایران 208میلیون و 713 هزار برگه اوراق بهادار به ارزش 4 هزار و 312 میلیارد و 656 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که سبب پیشی گرفتن ارزش بازار فرابورس از ارزش بورس اوراق بهادار شد. این امر در پی انجام معاملاتی صورت گرفت که در اوراق مشارکت شهرداری شیراز، اوراق مشارکت میدکو، اجاره رایتل و بانک ایران زمین انجام شد.
با این حال روز گذشته شرکت‌های پتروشیمی جم، زاگرس، مارون، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز و نفت پاسارگاد با معاملات خود آیفکس را 60/20 واحد افزایش دادند تا شاخص بازار فرابورس در اولین روز هفته کاری منتهی به دهم اردیبهشت رقم 70/796 واحدی را ثبت کند. در معاملات دیروز فرابورس اکثر شرکت‌های این بازار با رشد یک تا 5 درصدی قیمت مواجه بودند. بازار تسهیلات مسکن نیز بین یک تا 8/3 درصد قیمت رشد داشت و هر برگه اوراق تسهیلات مسکن شهریور ماه 90، 743 هزار ریال مبادله شد. همچنین در بازار ETF بیشترین حجم معاملات به صندوق سرمایه گذاری کاریس تعلق گرفت و 765 هزار و 442واحد آن توسط سهامداران مورد معامله قرار گرفت. در بازار اوراق با درآمد ثابت، مبادله 87 هزار و 335 برگه گواهی سپرده انصار بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.
معامله ۳ بلوک در فرابورس قطعی شد
طبق این گزارش، معامله ۹۵ درصدی سهام شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی که به قیمت هر سهم یک هزار و ۸۳۰ ریال در ۲۰فروردین ماه گذشته عرضه شده بود به قطعیت رسید. در این میان معامله ۱۰۰هزار ورقه (معادل ۰۷/۵ درصد) اوراق اجاره مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران که به قیمت یک میلیون و ۱۷۰هزار ریال سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه جاری عرضه شده بود، قطعی شد. از سوی دیگر بلوک ۹۵ درصدی سهام شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی به ارزش ۷/۳۶۶ میلیارد ریال که در ۲۸اسفند سال گذشته به مزایده رفته بود هم معامله آن به قطعیت رسید. اما روز گذشته رقابت در دقایق پایانی جلسه معاملاتی در نماد سکارآفرین تا قیمت ۴ هزار و ۷۰۰ ریال ریال به امروز موکول شد. نماد معاملاتی اوراق مرابحه شرکت واسط مالی خرداد یکم (با مسوولیت محدود)، به منظور تامین مالی شرکت گلوکزان (سهامی عام)، به منظور آغاز معاملات ثانویه و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا (سهامی خاص) به منظور تامین مالی پروژه میدان نفتی یاران شمالی، به منظور آغاز معاملات ثانویه، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش یافتند. از سوی دیگر نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام بانک انصار، به منظور پرداخت اصل مبلغ اوراق و پرداخت آخرین سود علی‌الحساب ماهانه اوراق روز سه‌شنبه نهم اردیبهشت‌ماه در پایان معاملات امروز یکشنبه متوقف می‌شود. نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان نیز، دیروز پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق، آماده انجام معامله شد.
واگذاری بلوک ۳۲/۵ درصدی پتروشیمی امیر‌کبیر
این گزارش می‌افزاید: سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان اعلام کردند در نظر دارند، ۳۲/۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر معادل ۱۹۱میلیون و ۵۴۱ هزار و ۱۹۲ سهم را به ارزش ۷/۱هزار میلیارد ریال چهارشنبه دهم اردیبهشت در بازار پایه به فروش برسانند.
این عرضه به صورت یکجا و نقد و به قیمت پایه هر سهم ۹ هزار و ۵۹ ریال توسط کارگزاری بانک صادرات به عنوان کارگزار عرضه‌کننده انجام می‌شود.