گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از دو روز افت بیش از نیم درصدی رو به تعادل گذاشت تا شاخص در نهایت با ۱۴/۰ درصد رشد به کار خود پایان دهد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که نگرانی رخ داده در مورد گروه پتروشیمی مبنی بر محافظه‌کاری قابل ملاحظه در اعلام سود هلدینگ خلیج فارس جای خود را به اعلام تصمیمات مثبت در این هلدینگ داد. نگرانی از پایین بودن سود اعلامی هلدینگ خلیج فارس روز دوشنبه این نماد و سرمایه‌گذاری غدیر و هلدینگ نفت و گاز پارسیان را که اخیرا ۲۰درصد سهام پتروشیمی پارس را دریافت کرده و بازار حساب جداگانه‌ای را به روی سود این شرکت کرده است متاثر کرد که به افت شاخص منجر شد. در بازار دیروز همچنین در تحولات سیاسی معامله‌گران شاهد اعلام نظر رئیس‌جمهوری در مورد ادامه مذاکرات هسته‌ای تا نیل به توافقی همه‌جانبه بودند. دیروز رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرده که مذاکرات ایران با ۶ قدرت جهانی بر سر پرونده هسته‌ای کشورمان نتیجه‌بخش خواهد بود. حسن روحانی گفته «به این دلیل که مصلحت همگان در توافق و بازی برد- برد است، ان‌شاءالله مذاکرات در نهایت به توافق خواهد رسید.» این در حالی است که چهارمین دور از مذاکرات ایران و «۱+۵» بنا به گفته عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران رو به پیشرفت است. محمدجواد ظریف هم دوروز پیش در صفحه توییتر خود هشدار داد که نباید فرصت این دور از مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع همانند سال ۲۰۰۵ از دست برود. در بازار دیروز در شروع معاملات گروه حمل و نقل با صف خرید توکا ریل و توقف نماد خدمات بندری سینا مورد توجه بازار بود. «حسینا» که شگفتی ساز بهار امسال بوده است دیروز در حالی متوقف شد که تحولات در بندر شهید رجایی و حضور این شرکت به جای تایدواتر خاورمیانه مورد توجه معامله‌گران است. در گروه حمل‌ونقل‌ کشتیرانی دریای خزر نیز با صف خرید همراه شد. حخزر می‌تواند سود مناسبی را از محل قرارداد احتمالی ایران و روسیه شاهد باشد. در گروه فلزی دیروز، شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌ای بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۱۲ماه منتهی به۲۹ اسفند ۹۲ را منتشر کرده است. «فولاد» در حالی برای هر سهم در سال مالی ۹۲ مبلغ ۸۶۳ ریال سود خالص محقق کرده که در مقایسه با آخرین پیش‌بینی‌ (مبلغ ۸۰۴ریال) بیش از ۷ درصد افزایش داشته است.

عملکرد این شرکت بزرگ فولادی در سال مالی ۹۲ نسبت به سال قبل با رشد ۳۸ درصدی فروش، ۳۰ درصدی بهای تمام شده، ۵۰ درصدی سود ناخالص و عملیاتی و ۵۵ درصدی سود خالص هر سهم همراه بوده است. در گروه فولادی دیروز فولاد خوزستان در اطلاعیه‌ای رسمی خرید ۵/۲۸ درصد سهام سنگ‌آهن مرکزی را اعلام کرد تا عملا این شرکت به نقطه امنی در تامین مواد اولیه خود برسد. فخوز دیروز پس از تقسیم سود ۱۶۵تومانی با ۲درصد رشد نسبت به قیمت تعادلی باز شد. دیروز در گروه فولادی ارفع نیز برای تغییر با اهمیت در سود پیش‌بینی شده شرکت متوقف شد. در گروه انفورماتیک دیروز اعلام برقراری هزینه روی مانده گیری صاحبان کارت‌های بانکی به صف خرید برخی از نمادهای فعال در این بخش منجر شد. در گروه خودرویی دیروز تب و تاب خبرها به تعادل نسبی گروه انجامید. در ابتدای وقت معاملاتی دیروز نماد رادیاتور ایران متوقف شد.در گروه خودرویی آمار فروش فوری دو خودرو ساز عمده در چند روز گذشته مورد توجه بود. خودروسازان از زمان آغاز عرضه خودرو بعد از رفع مشکل شماره‌گذاری، یعنی ۱۲ روز قبل، هر روز حداکثر تا سقف ۷ هزار دستگاه خودرو را به دست مشتریان رسانده‌اند.در گروه خودرویی دیروز توافق‌نامه همکاری بین دو گروه سایپا و چانگان با موضوع سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال دانش فنی و تولید مشترک خودرو، در حضور مهندس غلامرضا شافعی رئیس هیات عامل ایدرو بین مدیران ارشد دو گروه امضا و مبادله شد. در گروه پتروشیمی دیروز معامله‌گران شاهد صف خرید پترول بودند شرکتی که با معاملات اخیر در زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس قرار گرفته است. در گروه شیمیایی شرکت ۳ میلیارد تومانی پارس پامچال نیز برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ مبلغ ۲۴۸۱ ریال سود خالص محقق کرده که نسبت به گزارش قبلی (مبلغ ۳۰۷۱ ریال) بیش از ۱۹ درصد کاهش داشته است.

«شپمچا» در گزارش اخیر خود نسبت به آخرین پیش‌بینی با کاهش ۲ درصدی فروش، افزایش ۸ درصدی بهای تمام شده، کاهش ۳۰ درصدی سود ناخالص و ۲۱ درصدی سود عملیاتی روبه‌رو بوده است.در گروه شوینده‌ها گزارش بین المللی محصولات پارس دیروز به افت ۵۰درصدی این نماد در بازگشایی منجر شد. در گروه دارویی، جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت داروسازی ابوریحان دیروز با حضور بیش از ۹۴ درصد سهامداران برگزار و مجمع تقسیم ۲۵۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم را به تصویب رساند. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص با رشد ۱۰۵واحدی به ۷۶هزار و ۶۳۳واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس به ۱۹۶میلیارد تومان بالغ شد.