مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: تا‌کنون پنج شرکت مجوز‌های لازم جهت ارائه سامانه‌‌های معاملات برخط خود را از سازمان بورس دریافت و پنج شرکت دیگر در حال گذراندن مراحل مختلف بررسی از جنبه‌های کسب و کاری و فنی هستند. به گزارش «سنا»، دکتر علی عبدالهی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: شرکت‌های IT متقاضی فعالیت در حوزه بازار سرمایه و ارائه خدمات نرم‌افزاری مانند معاملات برخط، مراکز تماس، نرم‌افزارهای صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری علاوه‌بر برخورداری نرم‌افزارهای آنها از شرایط فنی و عملیاتی لازم، داشتن رتبه شورای عالی انفورماتیک، باید از صلاحیت‌های تعیین شده توسط سازمان بورس برخوردار باشند.مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس ابراز کرد: علاوه‌بر شرایط فوق که موجب جلوگیری از ورود شرکت‌های ناتوان و رشد قارچی شرکت‌ها می‌شود، جلساتی با حضور مدیران عامل و اعضای هیات مدیره آنها به‌منظور نظارت، پیگیری فعالیت‌ها و آگاهی از طرح‌‌های آتی آنها برگزار می‌شود. همچنین جهت حفظ حقوق کارگزاری‌‌ها و سایر نهادهای مالی، شرکت‌های نرم‌افزاری ملزم به تهیه و امضای توافق‌نامه سطح خدمات با مشتریان خود شده‌اند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی مبتنی بر همین توافق‌نامه جبران خسارت کنند.وی خاطرنشان کرد: با این وجود از حضور شرکت‌های بدون پشتوانه فنی و اجرایی قوی جلوگیری کرده، زیرا معتقد است که این شرکت‌ها با به دوش گرفتن مسوولیت بخشی از فرآیند انجام معاملات نقشی استراتژیک در بازار سرمایه داشته و ناتوانی و ضعف آنها می‌تواند به صورت مستقیم روی کل فرآیندهای اصلی در این بازار تاثیر مستقیم بگذارد. به همین علت درخواست چند شرکت‌ که به‌منظور اخذ مجوز ارائه خدمات نرم‌افزاری به سازمان بورس مراجعه نموده‌اند ولی عدم توانایی آنها در پوشش انتظارات این سازمان محرز شده است، تایید نشده است. مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس افزود: از سوی دیگر یکی از دغدغه‌های مهم این سازمان رعایت بعد امنیت و محرمانگی داده‌ها توسط این شرکت‌ها بوده است که از کانال‌ها و حوزه‌های مختلف این موضوع همواره بررسی و پیگیری می‌شود.

فاز دوم پتروشیمی بوشهر به‌زودی

همچنین به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری ساتا در جریان مذاکرات اخیر میان مقامات شرکت چینی «Catic» با مدیران ارشد شرکت سرمایه‌گذاری ساتا و مجتمع پتروشیمی بوشهر که در شهر پکن انجام شد، چگونگی عملیاتی شدن این فاینانس و جزئیات آن موردمذاکره قرار گرفت. براساس این گزارش، میزان این فاینانس بالغ بر پانزده میلیارد یوآن چین (معادل دو میلیارد یورو) اعلام شده است و پیش‌بینی می‌شود با تزریق این مبلغ فاینانس عملیات فاز دو اجرای پروژه پتروشیمی بوشهر به‌زودی آغاز گردد.

این گزارش می‌افزاید: شرکت سرمایه‌گذاری ساتا به عنوان یکی از شرکت‌های تأثیر‌گذار در اقتصاد ملی ۶۰درصد سهام پتروشیمی بوشهر واقع در منطقه عسلویه را در اختیار دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پتروشیمی در حال احداث بوشهر در عسلویه، قرار داشتن آن درکنار سواحل خیلج فارس نزدیک‌ترین محل نسبت به محل تامین خوراک گاز است که مزیتی مهم به شمار می‌رود. ساختار اجرایی شرکت به نحوی طراحی شده است که قیمت تمام شده آن نسبت به واحدهای مشابه درحال اجرا به میزان قابل توجهی پایین‌تر خواهد شد.

در ادامه آمده است: واحدهای تولیدی شرکت پتروشیمی بوشهر متشکل از هشت واحد فرآیندی است که از مرحله اخذ گاز ترش و شیرین‌سازی تا مرحله تولید اتان و متانول به عنوان محصولات واسطه و سپس تولیدات گلایکل‌ها و پلی اتیلن، اسید استیک و وینیل استات منومر زنجیره تولید را در چهار مرحله طی می‌کند. لذا ارزش افزوده حداکثری را از خوراک تا محصول

قابل فروش نسبت به رقبا دارد. واحدهای این مجتمع پتروشیمی از خوراک گازی (متان و اتان) استفاده می‌کنند که نسبت به واحدهای با خوراک مایع سوددهی مناسبتری دارند.