ایسنا: معاون واگذاری در امور سهام سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به واگذاری و توزیع سهام عدالت طی ۱۸ مرحله در سال‌های گذشته گفت: نظارت و اعمال مدیریت بر تشکیل سهام عدالت خارج از وظایف قانونی دولت است.

حسن محمد‌تبار در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت شرکت‌های استانی گفت: مجلس شورای اسلامی در فصل ششم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی وظیفه واگذاری سهام عدالت و ایجاد تشکیلات مربوطه همانند شرکت‌های تعاونی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و... را به دولت محول کرده، با این حال در آخرین ماده فصل یادشده تکلیف کرده که سهام مزبور به گونه‌ای واگذار شود که موجبات تداوم مالکیت و مدیریت دولت را فراهم نکند و به صراحت نیز قید کرده است که دولت مجاز به اخذ وکالت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به‌منظور انتخاب مدیران شرکت‌های سرمایه‌پذیر نیست. وی در ادامه گفت: قانون‌گذار به صراحت موضوع مدیریت و نظارت سهام عدالت را از موضوع واگذاری سهام عدالت جداکرده و بخش واگذاری را برعهده دولت قرار داده است.

عضو هیات عامل و معاون واگذاری و امور سهام سازمان افزود: سازمان خصوصی‌سازی در راستای اجرای این وظیفه قانونی با توزیع سهام عدالت طی ۱۸ مرحله موضوع واگذاری سهام عدالت را به نحو مطلوب به پایان رسانده است، اما نظارت و اعمال مدیریت بر تشکیلات سهام عدالت اعم از شرکت‌های سرمایه پذیر، سرمایه‌گذاری استانی، تعاونی‌های شهرستانی و...، با توجه به ماهیت خصوصی آنها از عهده دولت خارج است و قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت این شرکت‌ها، حتی دولت را از جهت اعمال نظارت و دخالت بر فعالیت آنها منع

کرده است.