راهکارهای افزایش تامین مالی شرکت‌ها

معاون سازمان بورس با تاکید بر اینکه به دنبال تامین مالی بازار اولیه هستیم، گفت: قبض انبار، سلف موازی، فروش اوراق به کسر و راه‌اندازی صندوق‌های پروژه می‌تواند عاملی برای رونق دوباره بازار و افزایش تامین مالی شرکت‌ها باشد. به گزارش «سنا»، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: بازار سرمایه برای گروه‌های مختلف ابزاری دارد و با بهبود اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور‌، رونق دوباره به بازار سهام بازمی‌گردد. دکتر محمدرضا عربی خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌های بورسی این روزها با وجود پتانسیل‌هایی که دارند، در کف قیمتی هستند. در عین حال، تحلیلگران هم معتقدند این روزها قیمت سهام شرکت‌های بورسی ارزنده است. وی تصریح کرد: هر کسی با دیدگاه و بر اساس تحلیل و برداشت خود نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می‌کند. فکر می‌کنم اطلاعات موجود در بازار شفاف باشد. به علاوه، این روزها شرکت‌ها درحال انتشار صورت‌های مالی خود هستند و سرمایه‌گذاران بر اساس پیش‌بینی‌های آینده شرکت‌ها نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنند. معاون نظارت بر بورس‌‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه به‌طور قطع دولت از بورس حمایت می‌کند، ابراز کرد: دولت می‌داند بورس بهترین محل برای سرمایه‌گذاری و بهترین جا است برای اینکه مردم پول‌های خود را بیاورند. در این رابطه، دولت در چند حوزه می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند. عربی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون دولت در دو حوزه پیگیر امور است، ابراز کرد: یکی از این موارد توسعه تامین مالی است. همچنین لایحه‌ای برای حمایت از تولید و شرکت‌ها در دست تدوین است که سازمان بورس و اوراق بهادار هم پیگیر آن است. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف نمادهای بورسی و فرابورسی تصریح کرد: به‌طور معمول توقف نمادهای بورسی و فرابورسی کوتاه‌مدت بوده و آن هم به حداقل رسیده است.

اما در مجموع سعی بر این است که توقف نمادها به حداقل برسد. این در حالی است که توقف‌های طولانی به‌دلیل اطلاع‌رسانی‌های اشتباه یا عدم اطلاع‌رسانی متوقف شده است. عربی خاطرنشان کرد: مقرر شده از این پس دلایل توقف‌های طولانی‌مدت نماد شرکت‌ها چهارشنبه هر هفته روی سایت کدال قرار بگیرد تا دلایل توقف برای سرمایه‌گذاران و سهامداران روشن شود. وی با اشاره به دستورالعمل حاکمیت شرکتی ادامه داد: دستورالعمل حاکمیت شرکتی همزمان در سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس در حال پیگیری است. عربی با تاکید بر اینکه دستورالعمل حاکمیت شرکتی هنوز مصوبه رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار نیست، افزود: روی این موضوع کار می‌شود و انتظار می‌رود با توجه به اینکه در دستورالعمل هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد، به‌زودی دستورالعمل حاکمیت شرکتی به شرکت‌ها ابلاغ شود. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص هدف کلی حاکمیت شرکتی تصریح کرد: با اجرایی شدن این دستورالعمل، شرکت‌ها از بابت نظارتی که روی آنها می‌شود و شفافیت اطلاعاتی اوضاع بهتری خواهند داشت. این در حالی است که یکسری الزامات و مکانیزم‌هایی در حاکمیت شرکتی تعریف می‌شود که در مجموع به نفع بازار سرمایه است. وی در خصوص کلیت موضوع اظهار کرد: حاکمیت شرکتی از منافع سهامداران جزء حمایت می‌کند و سهامدار عمده یا شرکت نمی‌تواند حقوق سهامدار جزء را تضییع کند. پیش‌نویس این دستورالعمل به هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده و در سازمان به دنبال تصویب آن هستیم.

صندوق‌ها و ابزارها در بورس

عربی در خصوص ابزارهای جدید تامین مالی گفت: تعداد ابزارهای مالی در بازار سرمایه مناسب ارزیابی می‌شود، برای مثال هم‌اکنون ابزار اوراق اجاره، مرابحه، مشارکت و ... وجود دارد. این در حالی است که سال گذشته اوراق استصناع (سفارش ساخت)، در هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید و هم‌اکنون در انتظار اجرا است. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه مقررات صندوق پروژه در هیات‌مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: این اوراق بازار جدیدی را ایجاد می‌کنند. در این زمینه با شرکت‌های پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای راه‌اندازی صندوق پروژه در حال مذاکره هستیم. وی ادامه داد: یکی دیگر از صندوق‌های پروژه، صندوق‌های زمین و ساختمان هستند که سازمان از مدت‌ها پیش، مقررات آن را به تصویب رسانده است. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بنابراین، مقررات و زیرساخت‌های آن موجود است و در صورتی که کسی مایل باشد، درخواستش در سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح می‌شود. وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در سال گذشته اجازه انتشار اوراق به کسر بود، گفت: در این نوع اوراق، نرخ سود اوراق ثابت در نظر گرفته نمی‌شود. در این صورت اوراق یک میلیون تومانی را می‌توانند ۹۴۰ هزار تومان بفروشند و مابه‌التفاوتی که با ارزش اسمی‌اش دارد، سود مازاد بر سود علی الحساب است و این امر استقبال خوبی از اوراق مشارکت و اوراق بدهی به همراه دارد.