گروه بورس: روز گذشته در بازار فرابورس ایران ۱۰۴ میلیون و ۶۹هزار سهم به ارزش ۴۱۰ میلیارد و ۴۹۷ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفته است. این معاملات در ۱۳ هزار و ۲۳۵ دفعه معاملاتی، منجر به رشد ۴/۰ واحدی شاخص این بازار شد. آیفکس پس از تاثیرپذیری از معاملات مثبت تولید و برق عسلویه مپنا، ذوب آهن اصفهان و کشتیرانی دریای خزر ومعاملات منفی پتروشیمی خراسان، نفت پاسارگاد، فولاد ارفع و نفت ایرانول به ۷۹۱ واحد رسید. همچنین در بازار اوراق با درآمد ثابت، ۳۰ هزار و ۱۶۰ اوراق اجاره رایتل خرید و فروش شد و بیشترین حجم را نسبت به دیگر اوراق به خود اختصاص داد. افزون بر این در بازار ETF، خرید و فروش ۱۱۸ هزار و ۴۰۲ واحد صندوق سرمایه‌گذاری اطلس از بیشترین حجم معاملات برخوردار بود. بازار امتیاز تسهیلات مسکن نیز با کاهش قیمت یک درصدی مواجه بود و نرخ هر ورقه امتیاز تسهیلات مسکن مرداد ۹۱ با ۷/۱ درصد افت به ۸۸۵ هزار و ۱۳۷ ریال رسید. آمد و شد نمادهای معاملاتی

نمادهای معاملاتی بانک ایران زمین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، جوش و اکسیژن ایران (فجوش۱) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، سرمایه گذاری اقتصاد نوین (سنوین۱)، پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، بازگشایی شد. همچنین معامله در نمادهای تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده پس از برگزاری مجامع عمومی فوق العاده و عادی سالانه صاحبان سهام، شرکت بورس اوراق بهادار تهران (بورس۱، بورس۲ و بورس۳)، پس از برگزاری مجامع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه و عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و اعمال تصمیمات مجامع مذکور در سامانه معاملات بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) در سامانه معاملات توافقی امکان‌پذیر شد.

عرضه‌های خصوصی‌سازی

این گزارش می‌افزاید: سازمان خصوصی‌سازی ۱۰۱ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۲۲۱ سهم (معادل ۵۱ درصد) از سهام کنترلی شرکت آلومینای ایران (سهامی خاص) را واگذار می‌کند.

این سهام به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تعلق دارد که قرار است به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۳۰ درصد نقد، مابقی اقساط ۳ ساله با نرخ ۱۵ درصد) عرضه شود. قیمت پایه کل این بلوک بیش از ۶ هزار و ۹۸ میلیارد و ۷۹ میلیون ریال تعیین شده است که قرار است روز چهارشنبه بیست و دوم مرداد‌ماه در بازار سوم فرابورس عرضه شود. همچنین بلوک ۲۲۸ میلیون و ۶۲۲ هزار سهمی (معددل ۲۰ درصد) سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از دیگر عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی است. این بلوک به وزارت جهاد کشاورزی تعلق دارد که قرار است سازمان خصوصی‌سازی آن را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۱۵درصد نقد، مابقی اقساط ۸ ساله با نرخ ۱۵ درصد) عرضه کند. قیمت پایه کل این بلوک بیش از ۲۳ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال تعیین شده است که بیستم مردادماه عرضه می‌شود. بلوک ۱۹۴ میلیون و ۷۱۴ هزار سهمی (معادل ۱۰۰ درصد) از سهام شرکت کنترلی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه عرضه سازمان خصوصی‌سازی است که روز بیست و یکم مردادماه انجام خواهد شد. این بلوک که به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعلق دارد قرار است به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۱۵ درصد نقد، مابقی اقساط ۶ ساله با نرخ ۱۵ درصد) عرضه شود. این بلوک بیش از یک هزار و ۵۸۹ میلیارد و ۸۶۸ میلیون ریال ارزش‌گذاری شده است.