شروع ضعیف بازار در اولین روزهفته

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو ضعیفی در شروع هفته کاری خود بود. دیروز شاخص کل بورس تحت تاثیر ضعف برخی از نمادهای عمده بازار با کاهش ۲۱۵واحدی معادل ۲۹/۰درصدی مواجه شد تا بازار همچنان شاهد وضعیت نامناسب خود باشد. این افت همچنان معامله‌گران را با جو ناامیدی مواجه کرد که مانع از خریدهای قابل ملاحظه سرمایه‌گذاران شد. در همین حال با افت هفته گذشته بازار سهام و جو نامناسب بازار دیروز تلاشی مجدد برای هماهنگ‌سازی حقوقی‌های بازار صورت گرفت که در جریان آن ارگان بنگاه‌های تامین اجتماعی دیروز با حضور علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت صندوق‌ها با محوریت حمایت از بازار به مذاکره پرداختند.

در تحولات مهم اقتصادی دیگر دیروز اعلام شد که وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی در بخش واگذاری به تفاهم کلی رسیدند.

در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات راه‌اندازی سه طرح جدید افزایش ظرفیت تولید بنزین، زمان توقف واردات بنزین را اعلام کرد و گفت: امسال ظرفیت تولید بنزین کشور از مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند.

عباس کاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در تشریح مهم‌ترین‌ طرح‌های آماده راه‌اندازی بنزین‌سازی در پالایشگاه‌های موجود نفت کشور، گفت: هم‌اکنون تمامی مراحل ساخت و نصب تجهیزات طرح عظیم بنزین‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان به پایان رسیده است.

در گروه مخابرات دیروز همچنان بحث در موردنسل سوم موبایل و عدم صدور مجوز برای همراه اول ادامه داشت؛ در این رابطه معاون شرکت مخابرات ایران گفت: مزیت همراه اول در شماره‌های دائمی و مزیت ایرانسل در شماره‌های اعتباری است جابه‌جا‌یی شماره موبایل بین اپراتور‌ها را به شرط حل ایرادات مصوبه ۱۸۶ (پیش شروط دریافت نسل ۳) قبول می‌کنیم.

در گروه بانکی دیروز ضعف بازار و گشایش نماد حق‌تقدم‌های بانک پاسارگاد به ضعف این نماد ارزنده بازار منجر شد. در هفته‌های اخیر تقریبا تمامی شرکت‌های درگیر با مساله افزایش سرمایه به دلیل کمبود نقدینگی در بازار با مشکلات قابل‌ملاحظه‌ای دست به گریبان بوده‌اند.

در گروه معدنی در حالی که قرار بود دولت از ابتدای سال جاری از صادرات سنگ‌آهن عوارض بگیرد، براساس تازه‌ترین اخبار منتشر شده این تصمیم فعلا منتفی شده و به این ترتیب سنگ‌آهن ایران دست کم تا پایان سال جاری می‌تواند بدون پرداخت عوارض از کشور صادر شود.

به گزارش «ایسنا» اخذ عوارض از صادرات سنگ‌آهن را می‌توان جنجالی‌ترین تصمیم دولت یازدهم در حوزه معدن و صنایع معدنی از ابتدای روی کار‌ آمدنش تاکنون دانست. تصمیمی که باعث شد اخبار و گزارش‌های زیادی درباره صنعت سنگ‌آهن که توانست در سال گذشته در صدر فهرست کالاهای صادرات غیرنفتی کشور قرار بگیرد منتشر شود.

دولت قصد داشت از ابتدای سال جاری از صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی کشور با هدف تشویق به فرآوری این محصول در داخل عوارض بگیرد. در ابتدا قرار بود از صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی عوارض ۲۰ درصدی اخذ شده و این رقم طی سال‌های آینده به‌صورت پلکانی افزایش یابد و از سوی دیگر عوارض صادرات گندله نیز کاهش یابد. با این حال بعدا وزیر صنعت طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار اعمال عوارض ۳۰ درصدی روی صادرات سنگ‌آهن خام شد.

اما در حالی که همه چیز برای اعمال عوارض روی صادرات سنگ‌آهن آماده شده بود و حتی فعالان صنعت سنگ‌آهن نیز تقریبا از به نتیجه رسیدن تلاش‌های خود برای تعویق انداختن تصمیم دولت ناامید شده بودند، ورق در شورای اقتصاد برگشت و درنهایت قرار شد اخذ عوارض از صادرات سنگ‌آهن دست کم تا پایان سال جاری به تعویق بیفتد.

آن‌طور که اعلام شده اصلی‌ترین دلیل به تعویق افتادن عوارض صادرات سنگ‌آهن رکود شدید در بازار جهانی سنگ‌آهن و افت شدید قیمت این محصول بوده است. قیمت جهانی سنگ‌آهن از چندین ماه گذشته تاکنون به‌شدت افت کرده و همین عامل باعث شده بسیاری از معادن سنگ‌آهن ایران به‌ویژه معادن بخش خصوصی در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

در گروه سیمانی رکود ساخت‌و‌ساز و مشکلات صادراتی به عراق موجب مشکلات شرکت‌های سیمانی شده است.

عرضه محصولات شرکت‌های سیمانی در بورس کالا، دپوی ۱۴ میلیون تن سیمان در انبارهای تولیدکنندگان این محصول و احتمال تعطیلی ۲۰ کارخانه تولیدی تا پایان امسال در کنار مشکلات به وجود آمده بر سر راه صادرات سیمان به کشور عراق از‌جمله مهم‌ترین مباحث و اخباری است که طی روزهای اخیر پیرامون این صنعت منتشر شده است.

در گروه کاشی شرکت کاشی و سرامیک سعدی با ۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان سرمایه در اطلاعیه‌ای خبر از فروش بخشی از زمین‌های مازاد خود داده است.

«کسعدی» مزایده‌ای درخصوص فروش حدود ۲۰ هکتار از زمین‌های مازاد خود واقع در انتهای اتوبان امام علی، اول جاده قدیم قم، خیابان انبار نفت، روبه‌رو‌ی نفت بهران برگزار کرده است.

این شرکت پیش از این برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳ مبلغ ۱۸۴ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده بود که در‌صورت انجام این مزایده تعدیل مثبت چشمگیری در انتظار سهامداران شرکت خواهد بود. در مجموع بازار دیروز، بازاری ضعیف بود که در آن شاخص با افت ۲۱۵واحدی به رقم ۷۴هزار و ۳۹۸واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۱۰۷میلیارد تومان بالغ شد.