گروه ترجمه: یک سال پس از آنکه گلدمن‌ساش در به‌روز‌رسانی یک نرم‌افزار دچار اشتباه شد و ده‌ها میلیون دلار در معاملات ناخواسته (تصادفی) ضرر کرد، ۱۲ بورس ایالات متحده قوانین جدیدی را برای مبادلات اشتباه تدوین کردند. به گزارش رویترز، بر اساس پیش‌نویس این مدارک که به رویت رویترز رسیده است، مطابق قوانین مطرح شده، معاملات ناخواسته که توسط دلالان حرفه‌ای انجام می‌شوند معمولا مطابق قیمت‌هایی نزدیک به قیمت‌های هفتگی ارزش‌گذاری می‌شوند اما معاملات غلطی که توسط مشتریان خرده پا انجام می‌شوند، عمدتا بی‌اثر خواهند شد. این خبر از پنج منبع مطلع به رویترز رسیده است.

این قوانین برای حمایت سرمایه‌گذاران در برابر الگوریتم‌های غلط و سایر آشفتگی‌های بازار مطرح شده است. قانون‌گذاران، فعالان معاملات در بازار دارایی‌ها و اوراق بهادار و کالا و سایر بازارها گام‌هایی را برای پیشگیری از معاملات اشتباه برداشته‌اند، معاملاتی که می‌توانند

منجر به فروپاشی شوند نگرانی روزافزونی را در پی اتوماسیون روزافزون معاملات ایجاد کرده‌اند. اندی نایبو، رئیس مرکز تحقیقات گروه تی ای بی بی، می‌گوید که وقتی قیمت‌ها در بازار

به شدت دستخوش نوسان می‌شود، اشتباهات فنی آشفتگی ایجاد می‌کنند. او می‌گوید: «دستیابی به یک راه‌حل جامع برای این صنعت حیاتی است تا پیش از آنکه اختلال تکنولوژیک دیگری پیش آید، اجرایی شود.»

در سایر بازارها، مشکلات فنی دردسرهای بزرگی برای معامله‌گران پدید آورده است. گروه نایت کپیتال که یک شرکت مبادله سهام است و اکنون به‌نام کی‌سی‌جی هلدینگ شناخته می‌شود، در ماه اوت سال ۲۰۱۲ به‌خاطر نرم‌افزار جدیدی که به‌طور غلط نصب شده بود، بالغ بر ۱/۴۶۱ میلیون دلار ضرر کرد. این خسارت، شرکت را مجبور کرد که

۴۰۰ میلیون دلار سرمایه را صرف نجات از این بحران کند و سرانجام سهام خود را به یک شرکت رقیب بفروشد. اما منتقدان می‌گویند قوانین جدید چندان کامل نیستند، چون معمولا افراد نمی‌دانند که آیا در حال معامله با یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای هستند یا یک سرمایه‌گذار خرده پا. اگر بازارها به‌طور غیرمنتظره دستخوش افزایش یا کاهش شوند، معامله‌گران هیچ راهی ندارند که بفهمند آیا موقعیت‌شان تغییر خواهد کرد یا تثبیت خواهد شد.

توماس پیترفی، رئیس اینتراکتیوبروکرز می‌گوید که این نبود اطمینان موجب می‌شود بسیاری از معامله‌گران از بازار پرتلاطم خارج شوند، آن هم درست زمانی که بیش از هر وقت دیگری به آنها نیاز است.

این قوانین به دستور رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، خانم مری جووایت تنظیم شد. وی در سپتامبر گذشته به روسای بورس‌ها دستور داده بود تا گام‌هایی مشخص برای سلامت بیشتر بازار سهام بردارند از جمله اینکه قانونی یکپارچه را برای اشتباهات واضح در معاملات بورس تنظیم کنند.

به دلیل آنکه جزئیات این طرح هنوز به اطلاع عموم رسانده نشده است، همه منابع خبری خواسته‌اند نام آنان در این رابطه ذکر نشود.

بسیاری از بورس‌ها از جمله بورس نیویورک، از ارائه هرگونه نظری در رابطه با این خبر خودداری کردند. شرکت میامی اینترنشنال هم به هیچ‌یک از درخواست‌های رویترز برای پاسخگویی واکنشی نشان نداد.