مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با تاکید بر این نکته که بعد از گذشت ۸ ماه از روند کاهش قیمت‌ها، هم‌اکنون بسیاری از سهام شرکت‌ها زیر ارزش ذاتی معامله می‌شوند به سهامداران قدیمی که در این مدت دست به پرتفوی خود نزده‌اند توصیه کرد از این فرصت برای کاهش میانگین قیمت خرید و چابک کردن پرتفوی‌شان بهره بگیرند. نوسانات بازار طی ۸ ماه گذشته به حدی بوده که بسیاری از سهم‌ها به زیر قیمت ارزش ذاتی درحال معامله هستند، بنابراین این بازار نه تنها هیچ توجیهی برای فروش ندارد، بلکه فرصتی است که سرمایه‌گذاران باید از آن بهره بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با بیان مطلب فوق درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: اگر مسائل حاشیه‌ای و بیرونی بازار سرمایه رفع شود با اطمینان بسیار می‌توان به بازگشت بازار سرمایه به روند رو به رشد امیدوار بود.

سید محمد بهشتیان عوامل بیرونی را بیش از عوامل بنیادی شرکت‌ها در روند کاهشی قیمت‌ها متاثر دانست و گفت: اکثر سهام شرکت‌ها نه تنها هیچ مشکل بنیادی ندارند، بلکه در این روزها که به‌طور دائم صحبت از رکود می‌شود خبرهای خوبی در بسیاری از شرکت‌ها اتفاق می‌افتد که بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران به دلایل عوامل بیرونی به آنها بی‌توجه هستند.

وی با اشاره به اصلاح بازار طی ۸ ماهه گذشته تصریح کرد: در شرایط فعلی هنوز سود سالانه ۲۲ درصدی بانک‌ها برای بسیاری از سرمایه گذاران جذاب است، بنابراین انتظار می‌رود با رفع موضوعاتی مانند تعدیل نرخ سود بانک‌ها، خروج کشور از رکود، آزاد‌سازی قیمت‌ها و مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای در ۶ ماهه دوم، بازار به روند رو به رشد خود باز‌گردد.

مدیر‌عامل کارگزاری خبرگان سهام به سهامدارانی که طی ۸ ماه گذشته تغییری در پرتفوی خود نداده‌اند، توصیه کرد: سهامدارانی که هم اکنون اختلاف چشمگیری با قیمت‌های خریدشان دارند می‌توانند از فرصتی که هم‌اکنون در بازار سرمایه ایجاد شده استفاده کنند و با کم کردن میانگین خرید سریع‌تر ضررهای خود را جبران کنند.

وی همچنین به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی که سرمایه خود را از بازار خارج کردند، پیشنهاد داد: بازار جایی برای ریزش‌های شدید ندارد و طی ۸ ماه گذشته مقاومت‌های اصلی خود را نسبت به شاخص و قیمت‌ها نشان داده است، بنابراین با تزریق نقدینگی‌های جدید، بازار به روند صعودی باز خواهد گشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره نوع عملکرد سهامداران حقوقی در این مدت نیز گفت: سهامداران حقوقی در این مدت به دو دسته تبدیل شدند. حقوقی‌هایی که به دلایل مختلف از جمله نیاز به نقدینگی و حتی کسب سود موقت در شرایط فعلی اقدام به فروش سهم می‌کنند و حقوقی‌هایی که علاوه بر حمایت از سهم‌های خود در حال خریدهای تازه و تشکیل پرتفوی‌های جدید هستند.

وی خاطر نشان کرد: اگر فروشندگان حقوقی در روزهای منفی و پرعرضه اقدام به عرضه نکنند بازار سریعتر روند عادی خود را پیدا می‌کند، اما از آنجا که نوع حرکت حقوقی‌ها برای بسیاری از حقیقی‌ها ملاک و معیار معامله است علاوه بر اینکه با خرید و فروش‌هایشان به بازار جهت می‌دهند، گاه باعث برهم خوردن نظم کلی بازار می‌شوند.

بهشتیان در پایان اظهار کرد: سهامداران حقیقی و حقوقی با بررسی دقیق درباره صنایع و قیمت‌های حال حاضر، می‌توانند با حداقل ریسک در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند.