گروه بورس - مسعود‌رضا طاهری: روز گذشته در شرایطی شاخص کل بورس تهران پس از حدود ۴۰ روز از مرز ۷۲ هزار واحد عبور کرد و پس از مدت‌ها توانست طلسم توقف طولانی‌مدت در کانال ۷۱ هزار واحدی را بشکند که کارشناسان معتقدند با استناد به همین موضوع و از طرفی خوش‌بینی‌ها به مذاکرات هسته‌ای و در عین حال رشد و رونق اقتصادی در نیمه دوم سال، روی دیگر سکه بازار سهام در نیمه دوم سال بهتر از نیمه اول آن خواهد بود. روز گذشته شاخص کل بورس ۳۷ واحدافزایش یافت و به ۷۲ هزار و ۱۶ واحد رسید. خوش‌بینی‌ها همچنان وزن بیشتری را در بازار دارند و آغاز ارائه گزارش‌های ۶ ماهه، خروج ملایم اقتصاد از برخی ابهامات نیمه اول سال، زمزمه کاهش نرخ سود بانکی، افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران خارجی، کاهش بیشتر نرخ تورم و افزایش ملایم نرخ رشد اقتصادی، همگی پتانسیل‌های قوی‌تری را نسبت به نیمه اول سال بر سر راه سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، دیروز ۳۰۷ میلیون سهم در معاملات عادی به ارزش ۱۲۱۵ میلیارد ریال معامله شد که نسبت به روز چهارشنبه از نظر ارزش ۱۸ درصد و از نظرحجم ۳۸ درصد افت کرده است. کارشناسان معتقدند بازار سهام که به مرور کف قیمت‌ها را در اغلب گروه‌ها به خود دیده است، با نزدیک شدن به زمان توافق احتمالی نهایی در مذاکرات هسته‌ای و شکل‌گیری انتظارات جدید برای خروج از بحران چند ساله و در عین حال انتظار برای افزایش سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی در شرایط مناسبی قرار گرفته است. صنایع خودرو، بانکداری و پتروشیمی‌ها در راس صنایع مهم داخلی هستند که بیشترین پتانسیل را برای جهش در سودآوری خود دارند. در این میان کارشناسان همچنان نسبت به موارد مطرح شده و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بازار سهام تاکید می‌کنند.

اتمام دوره اصلاح بازار

عضو هیات مدیره کارگزاری فارابی معتقد است با شروع پاییز موج مثبتی در بازار سرمایه شکل گرفت، به طوری که نه تنها حجم معاملات خرد بهبود یافت بلکه روند قیمتی سهام در شرایط مثبتی دنبال شد. محمد دارستانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: افت شدیدی که از دی ماه سال گذشته در بورس آغاز شده، تقریبا رو به اتمام است و در واقع بازار به این اصلاح نیازمند بود که این اصلاح هم از بعد قیمتی و هم از بعد زمانی تمام شده و دوران رشد و رونق بازار آغاز شده است. وی در ادامه تاکید کرد: البته این رشد بسیار منطقی و مداوم خواهد بود و دیگر اثری از هیجانات قبلی در آن وجود ندارد. این کارشناس بازار سرمایه شرایط بازار را از دو جنبه سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد و گفت: در مسائل سیاسی، نشست اخیر وین باعث ایجاد امیدواری بین فعالان بازار شد که حتی توافق محدود هسته‌ای در مهلت تعیین‌شده نیز باعث رشد مضاعف خواهد شد. به عقیده دارستانی، مباحث و مسائل اقتصادی نیز به بهبود روند بورس کمک کرد؛ خروج از رکود، رشد اقتصادی پس از ۵/۱ سال و کنترل تورم که خود امید به کاهش سود بانکی را نوید می‌دهد، از جمله مهم‌ترین عوامل مثبت در اقتصاد بود. وی در ادامه اظهاراتش، چشم‌انداز آینده بازار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به کاهش‌های صورت گرفته قیمت سهام به کف مقداری خود رسیده و P/E بازار نشان‌دهنده زمان مناسب برای خرید سهام است که این چشم‌انداز از ابتدای مهرماه قابل مشاهده است.

به گفته دارستانی، بورس در نیمه دوم سال هم از بعد معاملات خرد و هم از بعد رشد شاخص در وضعیت مثبت و مطلوبی قرار خواهد داشت.

در بازار دیروز در حالی نمادهای تاپیکو با ۶۴ واحد، پارسان با تقریبا ۱۱ واحد و وپاسار با ۷ واحد از شاخص کاستند که نمادهای رمپنا با ۵۲ واحد، حکشتی با ۴۶ واحد،خودرو با ۱۴ واحد و فولاد با ۱۳ واحد به بالا رفتن شاخص کل بازار سرمایه تا رسیدن به ۷۲ هزا‌ر و ۱۶ واحد کمک کردند. دیروز بیشترین ارزش معاملات به نماد رمپنا اختصاص یافت که ۱۷ میلیون سهم به ارزش ۱۲۱ میلیارد ریال را در بازار رقم زد. این نماد دیروز بیشترین تقاضا را نیز به خود اختصاص داد. در عین حال نماد خودرو به‌عنوان بیشترین حجم معاملات شاهد

داد و ستد ۳۱ میلیون سهم بود. بیشترین عرضه سهام دیروز بازار نیز به نماد فجر اختصاص یافت.

بازار سرمایه در انتظار تصمیمات بلندمدت

تصمیمات بلند‌مدت باید به نقطه اشتراک مدیران و مسوولان اقتصادی و سرمایه‌گذاران اقتصادی تبدیل شود. چون تفکر کوتاه مدت برای طرفین باعث آسیب رساندن به بدنه اقتصاد می‌شود بنابراین هم به

سیاست گذاران و هم سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود برای کمک به اقتصاد از تصمیمات شتابزده و کوتاه‌مدت اجتناب کنند. در عین حال سهامداران از تصمیمات هیجانی خودداری کنند و چنانچه نیاز مالی ندارند برای خروج از بازار سرمایه عجله نکنند. به گزارش «سنا»، حمیدرضا مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با بیان مطلب فوق درباره شرایط فعلی بازار سرمایه گفت: نیمه دوم سال جاری را در مقایسه با نیمه اول مثبت تلقی می‌کنم چون در نیمه اول شرایط سیاسی و اقتصادی نسبت به نیمه دوم ابهامات بیشتری داشت. وی افزود: در نیمه نخست سال کاهش نرخ تورم و خروج از رکود از جمله برنامه‌های اصلی اقتصادی کشور بود، همچنین به دلیل مشخص نشدن نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ ابهاماتی در فضای اقتصادی کشور حاکم بود که بسیاری از سهامداران را در حالت انتظار نگه داشته بود.

چرایی نمادهای متوقف فرابورسی

روز گذشته در عین حال، اداره نظارت بر ناشران فرابورس در اطلاعیه‌ای دلایل توقف بیش از ۷ روز

۷ نماد شتران، سمایه، شاوان، شراز، سبزوا، سیستم و خفناور را اعلام کرد. بنابر این اطلاعیه دلیل توقف نماد شتران از ۲۸ فروردین تا کنون، عدم ارائه پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۳ با سرمایه جدید (با توجه به افزایش سرمایه) و صورت‌های مالی میان دوره‌ای ۳ ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۳ عنوان شده است. همچنین در این اطلاعیه از شرکت خواسته شده تا موارد فوق را به فرابورس ارائه کند.

دلایل توقف نماد سمایه نیز که از ۲۹ تیرماه بسته مانده است، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و عادی سالانه با وجود تذکرات نماینده فرابورس در مجمع بوده که متاسفانه با وجود عدم ثبت افزایش سرمایه نسبت به تقسیم سود اقدام شده است. فرابورس از این شرکت خواسته تا مساله تقسیم سود را زودتر حل و فصل کند.

در گزارش دیروز فرابورس همچنین دلیل توقف نماد شاوان را که از ۳۰ تیرماه متوقف شده بود عدم ارائه اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای منتهی به ۳۱ تیرماه امسال و پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۳ بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه اعلام کرده است. فرابورس از این شرکت آخرین پیش‌بینی سود هر سهم امسال و ارائه صورت‌های مالی ۳ ماهه را درخواست کرده است.

پالایش نفت شیراز(شراز) نیز از ۳۰ تیر تا کنون متوقف مانده است. فرابورس در این اطلاعیه عدم ارائه اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خردادامسال وهمچنین پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۳ بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه را از این شرکت خواسته است. نماد سبزوا (سیمان لار سبزوار) از ۱۴ مرداد ماه امسال به دلایلی مثل تعدیل با اهمیت، به موجب ارائه اطلاعات ۶ ماهه حسابرسی شده منتهی به پایان سال ۹۲ به مبلغ ۲۷۸ ریال به ازای هر سهم، با وجود پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳ به مبلغ ۴۶ریال بسته شده بود.اعلام شده در این خصوص مکاتبات انجام شده است. عملکرد واقعی سال مالی ۹۳ و پیش‌بینی سال مالی ۹۴ خواسته فرابورس از این شرکت عنوان شده است. همکاران سیستم با نماد سیستم نیز از ۲۶ شهریور امسال بسته مانده است که برگزاری جلسه هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته، دلیل این توقف اعلام شده است. مکاتبات با شرکت انجام شده است. ارائه پیش‌بینی سال ۹۳ با اعمال سرمایه جدید از مواردی است که باید توسط شرکت ارائه شود. دلیل توقف نماد خفناور نیز به‌عنوان هفتمین نماد مورد تذکر در این اطلاعیه که از ۱۴ مهر ماه بسته شده است، اعلام شرکت مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۳ (۶۸ درصد) و پیگیری جهت دریافت اظهار نظر حسابرسی درخصوص تعدیل پیش‌بینی عملکردسال ۹۳ بوده است. ارائه پیش‌بینی حسابرسی شده تعدیل سال مالی ۹۳ از خواسته‌های فرابورس ازاین شرکت است.در بازار فرابورس روز گذشته شاخص تنها ۲ واحد افت داشت و به ۸۲۶ واحد رسید. ۱۰۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۷۲۴ میلیارد ریال در این بازار معامله شد.