صندوق تثبیت بازار سرمایه با قانون مشخص و ارکان مشخص می‌تواند حمایت بانک مرکزی و بانک‌های بزرگ را در پی داشته باشد چون در جمع اعضای هیات امنای آن بانک مرکزی حاضر است، بنابراین همکاری نهادهای مالی بزرگ در این صندوق بیشتر است و این صندوق می‌تواند منابع مالی بیشتری را جذب کند. ارکان صندوق تثبیت بازار سرمایه پای نهادهای بزرگ مالی حتی بانک مرکزی را به میان کشیده است و به این ترتیب این امید می‌رود که با حضور این دسته از نهادهالی مالی مانند بانک مرکزی از این پس حمایت از بازار سرمایه در شرایط کاهشی به‌طور جدی صورت پذیرد. به گزارش «سنا»، مدیرعامل هلدینگ نورالانوار با بیان مطلب فوق درباره ساز و کار صندوق تثبیت بازار سرمایه که روز گذشته به‌عنوان یک بند از لایحه رفع موانع تولید به تصویب نمایندگان مجلس رسید، گفت: مفهوم صندوق تثبیت بازار سرمایه از یک سال پیش در بین اهالی بازار سرمایه جا افتاده و ساز و کار آن تعریف شده است.

حسین خزلی خرازی در ادامه توضیح داد: صندوق تثبیت بازار سرمایه، صندوقی است که نهادهای بزرگ، منابع مالی ریالی را در آن می‌گذارند که اگر بازار با مخاطرات عمومی مانند مخاطرات ناشی از بحران‌های اقتصادی و حتی بحران‌های غیر‌مالی مواجه شد این صندوق برخلاف جهت بحران‌ها عمل کرده و مانع ریزش سهم‌ها شود.

وی با بیان این مطلب که این صندوق در زمان ریزش قیمت‌ها با خرید سهم‌هایی که در آنها فشار فروش بالا است یک لنگرگاه ایجاد می‌کند، اظهار کرد: وقتی بحران‌ها رفع شود و سرمایه گذاران به دنبال خرید دارایی مالی (سهم) به بازار برگردند از همان سهم‌های خریداری شده به سرمایه‌گذاران می‌فروشند و به این ترتیب جلوی نوسانات را می‌گیرند. این کارشناس بازار سرمایه این مصوبه را برای بازار سرمایه به فال‌نیک گرفت و گفت: با مصوبه نمایندگان مفهوم این صندوق که از یک سال پیش سازو‌کار آن تعریف شده بود، قانونی شد و عملا قانون مشخص و ارکان مشخصی برای این صندوق شکل گرفته است.

خزلی خرازی خاطرنشان کرد: این صندوق با قانون مشخص و ارکان مشخص می‌تواند حمایت بانک مرکزی و بانک‌های بزرگ را در پی داشته باشد چون در جمع اعضای هیات امنای آن بانک مرکزی حاضر است، بنابراین همکاری نهادهای مالی بزرگ در این صندوق بیشتر است و این صندوق می‌تواند منابع مالی بیشتری را جذب کند.

وی تصریح کرد: اگر این صندوق منابع کافی در اختیار داشته باشد، می‌تواند به توسعه بازار سرمایه کمک کرده و فلسفه و هدف صندوق را محقق کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت‌وگو درخصوص مصوبه مجلس درباره سهام خزانه گفت: یکی از موضوعات بازار سرمایه که به حلقه مفقوده قانون تجارت ما برمی گردد موضوع سهام خزانه است. با توجه به اینکه قانون تجارت کشور قدیمی است و بازنگری آن تا کنون به تعویق افتاده است، سهام خزانه تا روز گذشته برای شرکت‌ها دیده نشده بود.