تصویر سوم از عملکرد شرکت‌های بورسی

گروه بنگاه‌های اقتصادی- انتشار گزارش‌های ۹ ماهه در بیشتر صنایع انتظار اولیه معامله‌گران را درخصوص تغییر جهت بازار تغییر نداده است. این برآورد کلی فعالان بازار سرمایه از آخرین اطلاعات منتشره از سوی شرکت‌ها است. گزارش‌هایی که در فضای رکودی بازار سرمایه با دید محتاطانه انعکاس یافتند تا برای تعیین مسیر آینده در انتظار بماند. این در حالی است که به اعتقاد بیشتر فعالان بازار حسابرسی نشدن گزارش‌های ۹ ماهه قابلیت اتکا در این گزارش‌ها را تا حد زیادی با چالش مواجه کرده است. در این خصوص بیشتر تحلیلگران تصمیم‌گیری درباره شرکت‌ها را منوط به گزارش‌های ۱۲ ماهه کرده‌اند.

بهمن‌؛ ماه تعیین‌کننده برای بازار

مدیرعامل هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری سینا گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها را با توجه به وضعیت کشور برای برخی صنایع واقع‌بینانه عنوان کرد و افزود: صنایعی همچون فولاد با توجه به اتفاقات بهره مالکانه، گزارش‌های واقع‌بینانه‌ای داشته‌اند.

بهزاد گلکار افزود: بخشی ازصنایع نیز با توجه به اینکه سال آینده را همچون امسال پیش‌بینی می‌کنند (فارغ از رکود یا رونق) گزارش‌های واقع‌بینانه‌ای ارائه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اکثر گزارش‌های ۹ ماهه خوب ارزیابی می‌شود و پوشش خوبی نیز از سوی شرکت‌ها حاصل شده است، تصریح کرد: مجموعه‌های لیزینگ و صنعت خودرو با توجه به موقعیت خوبی که داشته‌اند در ۳ ماه آینده می‌توانند حتی جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده به تولید و سود برسند. گلکار اظهار کرد: به‌رغم ارائه گزارش‌های خوب ۹ ماهه اکثر صنایع بازار هنوز اطمینان لازم را به دست نیاورده‌اند و بر این اساس بهمن، ماه تعیین‌کننده‌ای خواهد بود، چرا که یا اطمینان لازم از سوی بازار به دست می‌آید یا نه. وی ادامه داد: این اطمینان نیز با توجه به بودجه دولت برای سال ۹۴ حاصل خواهد شد، که آیا بودجه بسیار انقباضی است یا اینکه دولت در نظر دارد به صنایع کمک کند و وضعیت بهره مالکانه و خوراک پتروشیمی‌ها را به نفع صنایع بهبود بخشد؟

مدیرعامل هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری سینا گفت: به اعتقاد من در ۳ ماه آینده بیشتر شرکت‌ها به پیش‌بینی خود از بودجه می‌رسند و تنها شرکت‌هایی که با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند احتمال دارد که نتوانند پیش‌بینی‌های خود را محقق کنند. وی افزود: صنایعی همچون سیمان به دلیل کاهش صادرات و تقاضا و همچنین صنایعی همچون فولاد به دلیل وضعیت بازار ممکن است از پیش‌بینی خود در زمینه تولید و فروش عقب باشد.

تصویر نامناسب در ۹ ماهه‌ها

معاون مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با اشاره به اینکه امسال در حوزه اقتصاد داخلی و خارجی با مشکلات جدی مواجه بوده‌ایم، گفت: شرکت‌های بورسی از لحاظ نقدینگی و سودآوری با چالش‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو بودند. مرتضی علی‌اکبری افزود: این مشکلات برای شرکت‌هایی که به دلیل صادرات یا واردات به اقتصاد جهانی وابسته بودند، چشمگیرتر بوده است. وی با اشاره به اینکه هر چه به پایان سال نزدیک شویم گزارش‌ها بیشتر براساس واقعیت خواهند بود، گفت: گزارش‌های ۹ ماهه به دلیل مشکلات نامبرده شرایط خوبی از شرکت‌ها به تصویر نکشیده است. وی اضافه کرد: اگر اوضاع همین‌طور بماند با نزدیک شدن به پایان سال شرکت‌هایی که هنوز امیدوار به کسب سود از بابت تغییر اوضاع اقتصادی هستند نیز مجبور به تعدیل‌های منفی خواهند بود. وی وضعیت شرکت‌های معدنی و فلزی را نامناسب‌تر از دیگر شرکت‌ها دانست و گفت: فشار عوارض، کاهش قیمت‌های جهانی، تورم و بسیاری از عوامل باعث شده قیمت تمام‌شده این دسته از شرکت‌ها افزایش یابد. این در حالی است که فروش از افزایش برخوردار نبوده و کاهش سود را نیز به همراه داشته است.

سایه ادامه‌دار ابهام

مدیر امور سرمایه‌گذاری‌های «وصنعت» درخصوص عملکرد شرکت‌ها در دوره ۹ ماهه خاطرنشان کرد: در مجموع گزارش‌های ۹ ماهه منتشر شده از سوی شرکت‌ها دارای اطلاعات دلچسب و مناسبی نبوده‌اند. محمد ثریانژاد افزود: گزارش‌های نامناسب به خصوص در صنایع و شرکت‌هایی که با قیمت جهانی نفت، محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی در ارتباط بودند، بیشتر به چشم می‌‌خورد. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها در این گروه‌ها نیز چندان مناسب ارزیابی نمی‌شوند. ثریانژاد ادامه داد: در صنایعی مانند لیزینگ و خودرو که تحریم‌ها و قیمت نفت تاثیر کمتری داشته‌اند هم از نظر عملکرد و هم از نظر پیش‌بینی‌ها اوضاع بهتری به چشم می‌خورد. مدیر امور سرمایه‌گذاری‌های «وصنعت» خاطرنشان کرد: روند گزارش‌ها به گونه‌ای است که نشان می‌دهد در سال آینده هم عوامل تاثیرگذار همچنان بر بازار سایه خواهند انداخت زیرا فاکتورهای اساسی شامل قیمت نفت، پتروشیمی، نوسان دلار و نرخ سود سپرده‌های بانکی هنوز با ابهام مواجه هستند و به نظر نمی‌رسد در سال ۹۴ نیز این ابهام به سرعت برطرف شود. وی درخصوص پیش‌بینی‌ها از سال ۹۴ نیز تاکید کرد: با توجه به مجموع این ابهامات پیش‌بینی‌های سال ۹۴ همچنان محتاطانه خواهد بود و نمی‌تواند تغییر جهت اساسی در بازار ایجاد کند.

گزارش واقع‌بینانه ۹ ماهه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر نیز در بیان ارزیابی خود از وضعیت گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها گفت: به اعتقاد من این گزارش‌ها هم واقع‌بینانه و هم مطابق انتظار بود و انتظاری برای بهبود وضعیت نسبت به قبل وجود نداشت. محمدعلی احمد‌زاده‌اصل با اشاره به اینکه گزارش‌های ۹ ماهه امسال شبیه گزارش‌های سال گذشته و حتی ۶ ماهه نبود، اظهار کرد: اتفاقا گزارش‌ها مطابق با شرایط روز و واقع‌بینانه ارائه شدند. وی ادامه داد: تنها گزارش شرکت‌هایی با ابهام مواجه شد که به واسطه دلالی و استفاده نادرست از فضای مجازی و شایعه‌سازی در حالت معاملاتی غیرمتعارف قرار گرفتند و به همین دلیل این شرکت‌ها عمدتا با مشکل مواجه شدند. احمدزاده با اشاره به اینکه گزارش‌های ۹ ماهه اکثر شرکت‌ها خوب و مناسب بود، تصریح کرد: شرایط عمومی بازار مطابق واقع بود و به نظر می‌رسد گزارش‌های ۳ ماهه پایان سال و ۱۲ماهه نیز به همین شکل باشد. وی افزود: پیش‌بینی من از روند بازار در پایان سال مطابق ۹ ماهه است و هلدینگ‌ها موفق به پوشش پیش‌بینی‌های خود خواهند بود. تنها در صورتی که قیمت نفت افزایش پیدا کند احتمال می‌رود شرایط مناسب‌تری در انتظار شرکت‌های نفتی و پتروشیمی باشد.

پایین‌تر از انتظار

وحید عباسیون درباره گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها خاطرنشان کرد: در صنایع مختلف گزارش‌های ۹ ماهه از دو بعد عملکرد مقداری فروش و قیمت فروش قابل بررسی است؛ در برخی صنایع شاهد کاهش مقداری فروش هستیم. مدیر امور سرمایه‌گذاری‌های «سکاب» تاکید کرد: این امر به دو صنعت سیمان و فلزات اساسی در بورس بازمی‌گردد. وی تصریح کرد: البته این کاهش قیمت در صنعت پتروشیمی نیز وجود دارد؛ بنابراین برآیند وضعیت قیمتی این دو کالا باعث شده که اکثر گزارش‌ها بسیار پایین‌تر از انتظارات بازار باشد اما نسبت به بودجه اعلامی شرکت‌ها اختلاف زیادی وجود ندارد. وی در مورد سه ماه پایانی سال‌جاری و وضعیت شرکت‌ها طی این دوره گفت: برای برخی شرکت‌ها که موجودی انبار دارند و قادر به فروش نبودند، در صورت بهبود شرایط اقتصادی امکان پوشش عملکرد وجود دارد. اما برای صنایعی که کاهش قیمت محصولات بحث سودآوری آنها را با مشکل مواجه کرده بهبودی در حد متوسط می‌توان انتظار داشت.

چشم‌انداز مناسب در انتظار سیمان

مدیرعامل سیمان سامان غرب در رابطه با عملکرد

۹ ماهه شرکت‌های سیمانی گفت: با توجه به کاهش مصرف سیمان در کشور در این مدت با مازاد ۱۷ میلیون تن کلینکر ذخیره شده در کارخانه‌ها مواجه شده‌‌ایم. وی افزود: در همین راستا انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با وزارت نفت توافق کردند که کارخانه‌ها به مدت یک ماه کوره‌های خود را متوقف کرده و از کلینکرهای ذخیره‌شده در جهت تولید سیمان استفاده کنند. گراوندی تصریح کرد: به علت اینکه در فصل زمستان امکان تامین سوخت و گاز مصرفی برای کارخانه‌های سیمان وجود ندارد قرار بر این شد که این صرفه‌جویی در سوخت در اختیار سایر مصرف‌کنندگان به‌خصوص بخش خانگی قرار داده شود. وی اظهار کرد: همچنین توافق شد که از محل یارانه سوختی که به صنعت سیمان داده شده بخشی از هزینه‌های سوخت کارخانه‌ها را در زمان توقف کوره‌ها به‌صورت اعتباری بعد از راه‌اندازی دوباره در اختیار آنها قرار دهند. کارخانه‌های سیمان با توجه به کاهش مصرف طی ۹ ماه گذشته رو به صادرات آوردند و حجم صادراتی خود را به خصوص در کلینکر افزایش دادند، اما با توجه به اوضاع نابسامان موجود در عراق، حجم صادرات سیمان طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل حدود ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده اما در مورد کلینکر با افزایش ۳۵ درصدی همراه بوده است. گراوندی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سه ماه پایان سال به جهت کند بودن یا متوقف شدن پروژه‌های عمرانی در کشور و همچنین به واسطه فصل زمستان که فصل خوبی برای کار نیست کاهش مصرف سیمان در بازار داخلی ادامه پیدا کند. وی با اشاره به پیش‌بینی بازارهای صادراتی گفت: انتظار می‌رود در ماه‌های دی و بهمن با توجه به مواردی که گفته شد بازار از روند رو به رشدی برخوردار نباشد اما در ماه اسفند طبق سوابق گذشته وضعیت صادرات با رشد همراه باشد. از سوی دیگر یک کارشناس سیمانی درباره عملکرد ۹ ماهه گذشته شرکت‌های سیمان گفت: صنعت سیمان کشور با درک شرایط موجود در فضای سیاسی و اقتصادی کشور موفق شده با سبک‌سازی، کاهش هزینه‌های اداری، ارتقای منابع انسانی و بهره‌گیری از ذخیره‌های موجود (محصولات انباشت) بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده را محقق سازد. وی افزود: امروزه استفاده از صنعت سیمان و بتن به‌عنوان جایگزین آسفالت در صنعت حمل‌و‌نقل و جاده‌سازی امکان بهتری را برای احیای کارخانه‌های سیمانی کشور فراهم آورده است. این کارشناس سیمانی اظهار کرد: با توجه به فضای امیدبخش در آینده که تصور آن دور از ذهن نخواهد بود ظرفیت‌های این صنعت بیش از پیش مشخص خواهد شد.