گروه بنگاه‌ها : سرانجام پس از دعوت چند گروه انتخاباتی «اتاق» از غلامرضا سلیمانی‌امیری، مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر به کانون کارآفرینان توسعه‌گرا پیوست. گروهی که در آن سید‌محمد صدرهاشمی‌نژاد، عادل نژاد‌سلیم، کوروش پرویزیان و مرتضی عزیزی حضور دارند. مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر همزمان با مشخص شدن گرایش انتخاباتی خود گفت: بی‌شک یک اتاق بازرگانی موفق در جهت ارتقای اقتصاد ملی، اتاقی خواهد بود که علاوه بر در نظر گرفتن منافع بخش خصوصی، دو دغدغه آحاد مردم جامعه و دولت را همراه داشته باشد.

غلامرضا سلیمانی در بررسی اهمیت این دوره از انتخابات اتاق و هدف بخش خصوصی از تلاش برای حضور در پارلمان بخش خصوصی، آینده مذاکرات هسته‌ای و پیامدهای آن، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و نیز رکود تورمی اقتصاد ایران را از جمله شرایط خاصی نام برد که هر‌گونه تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران در حوزه‌های مختلف اقتصاد ایران را با ابهام همراه ساخته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از رشد نقدینگی، بدهی‌های دولت به پیمانکاران و صندوق‌های بیمه اجتماعی، مطالبات معوق بانکی، رشد منفی اقتصادی، پرونده‌های فساد مالی و پرونده‌های تشکیل شده در سیستم قضائی به‌عنوان دیگر مسائلی نام برد که زمینه‌ساز آن شده است که با وجود کفایت مسوولان دولت جدید، بدنه دولت با یک محافظه‌کاری در عرصه تصمیم‌گیری مواجه شود و اثر‌بخشی سیاستی دولت تدبیر و امید را کاهش دهد. سلیمانی از ترتیبات نهادی در اقتصاد ایران به‌عنوان مساله‌ای یاد کرد که موانع بسیاری را بر سر راه این گروه از بخش خصوصی ایجاد کرده است. از دیدگاه وی موانع دست و پاگیر بوروکراسی دولتی، فقدان ثبات سیاستی، شوک‌های نرخ ارز و تغییرات نرخ بهره و سیاست‌های تعرفه‌ای مصادیقی است که برای بخش خصوصی مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است. وی ادامه داد:‌ این در حالی است که در سه دهه اخیر، تلاش‌های بسیاری برای گسترش حضور بخش خصوصی در اقتصاد ملی توسط دولت‌های مختلف صورت پذیرفته است، اما از آنجا که این تلاش‌ها متناسب با عمق حضور نهادی- تاریخی دولت در اقتصاد ایران به جهت الگوی دولت نفتی نبوده است، با وجود توفیق‌های به‌دست آمده، همچنان اقتصاد ایران با نقش واقعی آن فاصله زیادی دارد. وی به انتظار موجود از اتاق بازرگانی برای ایفای نقش موثرتر در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اقتصاد ملی اشاره کرد که در آن نظر اتاق بازرگانی در عرصه‌های مختلف اقتصادی همچون قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، خوراک گاز پتروشیمی، قیمت‌گذاری کالایی و... موثر است.

این کارشناس خبره بازار سرمایه عنوان کرد: این امیدواری وجود دارد که با حضور این چهره‌ها در هیات نمایندگان آتی، کمیسیون بورس اتاق بازرگانی هم فعال‌تر شده تا بتواند دغدغه‌های بازار سرمایه را از تریبون رسمی اتاق مطرح کند تا به این واسطه بازار سرمایه شفاف‌تر و البته کم‌ریسک‌تر از گذشته را در آینده‌ای نزدیک داشته باشیم.