مالیات بر ارزش افزوده و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی (POS) - ۱۶ اسفند ۹۳

اردشیر بورد کارشناس ارشد مالیاتی بخش پایانی در این نوشتار سعی شده است الزامات قانونی، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی، تکالیف مودیان و در نهایت راهکار‌های بهبود فرآیند اجرای قانون درخصوص الزام مودیان فراخوان شده در استفاده و نصب صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. با وجود تاکید سازمان امور مالیاتی بر استفاده مؤدیان مربوطه از صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی یا سامانه‌ها رایانه‌ای فروشگاهی تمدید مهلت‌های استفاده و نصب صندوق‌های مذکور، طبق اطلاع تعداد معدودی از مودیان از این سامانه‌ها استفاده کردند. با توجه به اطلاعات موجود در دفتر برنامه‌ریزی و تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت تخمین زده می‌شود که مؤدیان مشمول استفاده از اینگونه سامانه‌ها حدود ۲ میلیون واحد صنفی خواهند بود، بنابراین ضرورت دارد که مسوولان مربوطه پیش‌نیازهای اجرایی شدن این امر را مهیا کنند. با توجه به تجارب سایر کشورها در استفاده از چنین سامانه‌هایی پیش‌نیاز‌های اجرایی زیر پیشنهاد می‌شود:

۱- ایجاد شبکه اینترنتی ایمن و با سرعت مطلوب جهت دریافت اطلاعات ثبت شده در صندوق‌های فروشگاهی.

۲- ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره برای خرید ماشین‌های صندوق فروشگاهی استاندارد.

۳- انتخاب سامانه‌های استاندارد که دارای خدمات پس از فروش در ایران باشند.

۴- وجود یک نهاد تخصصی برای تایید کیفیت نرم‌افزارهای سامانه‌های فروشگاهی بازار ایران و رفع سردرگمی استفاده‌کنندگان از اینگونه سامانه‌ها.

نهادهایی مانند شورای‌عالی انفورماتیک کشور می‌تواند مشخصه‌های سامانه‌ها و مشخصات نرم‌افزارها را تعیین کند تا مودیان بتوانند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

در مورد سامانه‌های فروشگاهی کارشناسان توصیه می‌کنند که رده‌بندی استاندارد و قابلیت‌های سامانه‌های فروشگاهی توسط نهاد تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد تا مؤدیان بتوانند با خیال آسوده اقدام به تهیه صندوق‌های مذکور کنند.

برای تحقق پیش نیازهای مطرح شده همکاری وزارت صنعت و معدن، سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها، شورای اصناف و شورای‌عالی انفورماتیک کشور و سایر سازمان‌های مرتبط ضروری به‌نظر می‌رسد.