گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچنان شاهد روند مثبت و فعالیت قابل ملاحظه معامله‌گران بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات مهم موثر بر بازار شروع مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس دارای اهمیت بالایی بود. در این دوره از مذاکرات که اهمیت ویژه‌ای برای دو طرف دارد طرفین تلاش می‌کنند تا پایان ماه مارس ۱۱فروردین به توافق جامعی دست یابند. در کنار مباحث مربوط به مذاکرات هسته‌ای دیروز صحن مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه سال ۹۳خود شاهد نهایی‌سازی لایحه بودجه سال ۹۴کل کشور و رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد این لایحه بود. همچنین روز گذشته بر‌اساس اصلاحات لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و به منظور تامین نظر شورای نگهبان، با تصویب مجلس صندوق توسعه ملی مجاز شد تا یک درصد از منابع خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری کند. بر این اساس، سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار می‌تواند بخشی از منابع داخلی خود را از طریق سپرده در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد و بعد از آن تسویه کند. صندوق توسعه ملی نیز مجاز است تا یک درصد از منابع سالانه خود را از طریق سپرده‌های خود در بانک‌های عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری کند.

در بازار دیروز همچنان موضوع بازگشایی نمادهای پالایشگاهی با دقت از سوی سرمایه‌گذاران دنبال می‌شد در حالی که هنوز مشخص نیست آیا وعده‌های داده شده برای بازگشایی پالایشگاه‌ها محقق می‌شود یا خیر؟

در رابطه با بازگشایی نماد‌ها نیز دیروز مدیرعامل شرکت پالایشگاه تبریز گفت: تکلیف ارائه اطلاعات «شبریز» به بورس بعد از جلسه با معاون وزیر نفت مشخص می‌شود. دیروز در گروه بانکی صف‌های خرید اکثر نمادها عرضه شدند که اوج این عرضه‌ها معامله بیش از ۳۰۰میلیون سهمی بانک صادرات بود. در گروه بانکی بانک خاورمیانه نیز پس از ورود به فرابورس با استقبال مواجه شد.