گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص کل بود.در بازار دیروز معامله‌گران شاهد بازگشت قیمتی پس از افت‌های سنگین هفته قبل بودند. این بازگشت قیمتی، اما با بی‌تفاوتی بخش عمده‌ای از معامله‌گران مواجه شد، چرا‌که ارزش معاملات دیروز در بورس از ۵۰میلیارد تومان فراتر نرفت.ارزش معاملات فرابورس نیز با سهم قابل ملاحظه معاملات اوراق مشارکت به صد میلیارد تومان بالغ شد.اکثر کارشناسان رشد ۲۴۸ واحدی شاخص کل در بازار دیروز را ناشی از بازگشت قیمت‌ها و همچنین انتظار حاکم بر بازار برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای در دهم تیرماه ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان کاهش قیمت‌ها در دو هفته گذشته اکثر سهام را به کف‌های قیمتی خود پیش از توافق لوزان رسانده و در حال حاضر انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد. همین مساله هم فروشندگان را از بازار خارج کرده و خریداران نیز البته از خریدهای عمده خودداری می‌کنند. همین شرایط، باعث رقم خوردن حجم اندک بازار نیز شده است تا در روزهای آینده با روشن شدن وضعیت مذاکرات هسته‌ای شرایط روشن شود. در همین حال دیروز بازار توجهی نیز به افت شدید بهای فلزات در عصر جمعه نشان نداد. عصر جمعه بهای انواع فلزات با کاهش قابل ملاحظه مواجه شد به گونه‌ای که بهای مس به ۵هزار و ۸۸۸دلار در هر تن بالغ شد. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۰۱دلار، ۲هزار و ۱۰۴دلار و یک هزار و ۸۳۱دلار رقم خورد. در بازار فلزات آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که ساخت خانه‌های جدید در چین طی ماه مه ۱۶ درصد افت داشته و در عین حال سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های ثابت کند شده است. این به معنای آن است که چین در سه ماه دوم امسال دستیابی به هدف رشد ۷ درصدی را از دست داده است.

در حالی که انتظار می‌رود سیاست‌های محرک مالی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های چین طی نیمه دوم سال افزایش پیدا کند، اما تحلیلگران معتقدند این کار بیشتر به نفع بخش‌های سیمان و فولاد است تا مس. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی پس از نزدیک به سه ماه از شروع سال همچنان بحث خوراک پتروشیمی‌ها با ابهام مواجه است و وزارت نفت تا کنون قیمت‌های خوراک به ویژه گاز را اعلام نکرده است.

در همین رابطه عباس شعری مقدم، با اشاره به برگزاری فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ساخت پالایشگاه‌های سیراف گفت: قرار است همان مدل فراخوان پالایشگاه‌های سیراف برای ساخت پتروشیمی اسلام آباد غرب اجرا شود، در صورت موفقیت جذب سرمایه‌گذار معتبر و با تجربه، این الگو معیاری برای دیگر طرح‌های پتروشیمی برای جذب سرمایه‌گذار می‌شود.

در بازار دیروز همچنین خبرهای تحولات صندوق فولاد جالب توجه بود که در آن برکناری دسته جمعی مدیران صندوق بازنشستگی فولاد کلید خورده است. در گروه سیمانی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از تعیین تکلیف قیمت سیمان در ۲۵ خرداد ماه خبرداد. عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ارسال نامه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به وزیر صنعت مبنی بر تقاضای افزایش ۱۷ درصدی قیمت، اظهار کرد: در طول چند هفته اخیر بررسی‌های کارشناسی متعددی برای افزایش قیمت سیمان انجام شد که در نهایت با افزایش هزینه‌های تولید رقم ۱۷ درصدی مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه در‌خواست افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان را برای وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده‌ایم، افزود: قرار است این نامه ۲۵ خرداد ماه به دست وی رسیده و تصمیمات لازم در تعیین تکلیف قیمت سیمان اعمال شود. در گروه خودرویی، رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: اعضای کمیسیون صنایع مجلس در صددند با دعوت از وزیر صنعت دلایل تغییرات مدیریتی اخیر شرکت سایپا را جویا شوند.

علی علیلو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با انتقاد از تغییرات متعدد مدیریتی در شرکت سایپا، اظهار کرد: این روزها عزل و نصب‌های شگفت انگیزی در شرکت سایپا اتفاق می‌افتد که این موضوع برای نمایندگان مجلس بسیار تامل‌برانگیز است. وی با بیان اینکه برخی مدیران جدید این شرکت در استعلام‌های گذشته واجد شرایط مدیریتی نبوده‌اند، افزود: سوال اینجاست چرا در شرایط فعلی این مدیران باید وارد صنعت کشور شوند. رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان با اعلام اینکه اعضای کمیسیون صنایع در صددند با دعوت از وزیر صنعت دلایل این تغییرات مدیریتی را جویا شوند، گفت: امیدواریم وزیر صنعت با حضور در کمیسیون صنایع دلایل قانع‌کننده‌ای را به نمایندگان مجلس اعلام کند.