در بازار سرمایه شفافیت یک آیتم اساسی است و معمولا بورس‌های بزرگ دنیا دنبال از بین بردن تورش اطلاعات هستند تا یک گروه یا بخش زودتر از گروه‌های دیگر از اطلاعات خبردار نشوند. به گزارش «سنا»، مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه‌گذاری ایرانیان؛ با بیان این مطلب درباره اهمیت سامانه «تدان» گفت: وقتی اطلاعات به‌صورت کاغذی منتشر می‌شد فاصله دریافت اطلاعات بین کاربران زیاد بود. به‌طوری‌که اول شرکت به شکل کاغذی به بورس اطلاعات را اعلام می‌کرد بعد از آن بورس به کارگزار اعلام می‌کرد و فردای آن در روزنامه‌ها منتشر می‌شد، بنابراین تا اطلاعات دست سهامداران خرد می‌رسید، سه روز طول می‌کشید. سید مصطفی صفاری در ادامه افزود: خوشبختانه با ایجاد سامانه کدال فاصله دریافت اطلاعاتی به حداقل ممکن رسید اما همچنان این نکته که یک تورش اطلاعاتی وجود دارد مطرح بود که با «تدان» این تورش به حداقل ممکن می‌رسد.

وی با بیان اینکه تورش اطلاعات مانع چرخش آزاد اطلاعات مهم در بازارهای مالی می‌شود، گفت: هم‌اکنون اطلاعات به سرعت منتشر می‌شود، اما اینکه اطلاعات ناشران درست است یا نه باید توسط کارشناسان بورس مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و از آنها اطلاعات تکمیلی خواسته شود. این در حالی است که هم‌اکنون امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات روی کدال در قالب سامانه «تدان» فراهم شده است.

این کارشناس بازار سرمایه، با تاکید بر اینکه باید تمامی نهادهای رسمی بازار سرمایه امکان کامنت‌گذاری در سامانه تدان را داشته باشند، اظهار کرد: بهتر است علاوه بر مشاوران سرمایه‌گذاری هر نهاد و فردی که از دیدگاه سازمان سمت رسمی دارد این اجازه را داشته باشد که در کامنت‌گذاری مشارکت کند. وی ادامه داد: نباید به این موضوع نگاه انحصاری داشت، بلکه هر نهاد ثبت شده‌ای که توان علمی و عملی در جهت تحلیل و بررسی دارد، از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری گرفته تا شرکت‌های سبدگردان و سرمایه‌گذاری باید بتوانند از این امکان بهره‌مند شوند. صفاری گفت: باید به دنبال از بین بردن تورش بود و لازمه این اقدام این است که از زوایای مختلف به گزارش‌های مالی نگاه شود، بنابراین به جای انحصاری کردن «تدان» بهتر است تکثر اطلاعات وجود داشته باشد و کاربران با انواع تحلیل‌ها مواجه شوند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه‌گذاری ایرانیان در ادامه این دیدگاه، پیشنهاد داد: وقتی امکان کامنت‌گذاری از طرف گروه‌ها و نهادهای مختلف وجود داشته باشد می‌توان امکان امتیاز دهی به تحلیل‌ها را در قالب ستاره‌گذاری نیز ایجاد کرد و به این ترتیب به مرور زمان تحلیلگر و نهاد‌های سرمایه‌گذاری که توسط کاربران و سهامداران امتیاز بیشتری را کسب کنند هم فرصت‌های بهتری را برای خود و هم برای بازار ایجاد می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تعدد دیدگاه منجر به سردرگمی سهامداران خرد می‌شود، گفت: قرار نیست به بازار خط داده شود، بلکه وقتی یک اطلاعیه می‌آید و تحلیلگران از زوایای مختلف آن را تجزیه و تحلیل می‌کنند، هر نهاد و فردی می‌تواند مستندات تحلیل خود را ارائه کند و بعد از آن تصمیم‌گیری با شخص سهامدار خواهد بود.