گروه بورس- همایون دارابی: مهم‌ترین‌ رخداد بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته را شاید بتوان به روند معاملات روز چهارشنبه این بازار نسبت داد. در این روز با بازگشایی یکباره شمار قابل توجهی از نمادهای متوقف شامل نمادهای شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، فولادمبارکه، فولادخوزستان، پالایشگاه بندرعباس، بانک پاسارگاد، مخابرات، پارسان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شاخص معادل ۱۰۴۴ واحد افت کرد.

پایان کار برجام در آمریکا

در مهم‌ترین تحولات سیاسی موثر بر بازار سهام نیز شامگاه پنج‌شنبه شاهد رای‌گیری سنا بودیم که عملا پرونده تایید برجام در ایالات متحده را بسته و زمینه لغو تحریم‌ها را فراهم کرد.


این رای‌گیری احتمالا خیال بازار سهام را تا شروع رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی آسوده می‌کند. حامیان باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در سنای این کشور موفق شدند مانع از رای‌گیری درباره پیش‌نویس طرح مخالفت جمهوری‌خواهان با توافق هسته‌ای ایران شوند. ۵۸ سناتور که عمدتا جمهوری‌خواه هستند خواهان آغاز رای‌گیری شدند اما ۴۲ سناتور دموکرات و مستقل با آغاز رای‌گیری درباره طرح مذکور، مخالفت کردند.


سنای آمریکا در کنترل جمهوری‌خواهان است اما این حزب نتوانست حد نصاب ۶۰ رای لازم را کسب کند. در کنار این خبر مثبت برای بازار سهام، هفته گذشته در تحولات کلان اقتصادی سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری نشان از، ازدست رفتن رشد اقتصادی محدود کشور داشت.


معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه متاسفانه رشد اقتصادی 3 درصد سال گذشته در سال جاری ادامه پیدا نکرد، گفت: برای مدیریت شرایط نیازمند تدابیر اقتصادی مناسب هستیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در نشست مدیران عامل بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات مالی و اعتباری کشور با اشاره به اینکه اقتصاد ایران، اقتصادی بانک‌محور است، اظهار کرد: در حال حاضر نقش اصلی تامین منابع مالی بر عهده نظام بانکی است از این رو لازم است مسائل و مشکلات پیش روی نظام بانکی مرتفع شود.


وی با بیان اینکه نظام بانکی در سال ۹۳ به شکلی مطلوب به صحنه آمد، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه انتظار می‌رفت نظام بانکی بتواند در سال گذشته تا سقف حداکثر ۲۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه دهد، اما میزان تسهیلات‌دهی نظام بانکی بیش از حد انتظار بود و به رقم ۳۴۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید.


معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: البته در سال 93 وضعیت بودجه دولت نسبت به سال جاری بهتر بود و قیمت نفت نیز تا اندازه‌ای افزایش پیدا کرده بود، ضمن آنکه امیدی که با روی کار آمدن دولت یازدهم در میان مردم ایجاد شده بود، باعث شد تا بخش خصوصی وارد میدان شود و مجموع این مسائل موجبات رشد اقتصادی 3 درصدی در سال 93 را فراهم کرد.


وی با بیان اینکه تصور می‌شد این میزان رشد مثبت اقتصادی در سال ۹۴ نیز استمرار پیدا خواهد کرد، گفت: به دلایل مختلفی از جمله کاهش درآمدهای نفتی و شرایط بسیار سخت دولت در بخش بودجه، متاسفانه رشد اقتصادی ۳ درصد سال گذشته در سال جاری ادامه پیدا نکرد.


در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه فاقد پیوستگی‌های لازم بود؛ امری که ناشی از بازگشایی نمادها متعدد عنوان شد.

در این بازار مخابرات پس از انتخابات هیات مدیره بدون نوسان قیمتی، نفت و گاز پارسیان با کاهش 4/ 6 درصدی، سخت آژند با افزایش 2/ 1 درصدی و پالایشگاه بندرعباس با افت 25 درصدی قیمت بازگشایی شدند. همچنین چهارشنبه روز بد سهامداران فولادی نیز به شمار می‌رفت؛ چراکه فولاد خوزستان با افت 8/ 21 درصدی، ذوب‌آهن اصفهان با اعلام زیان و مبارکه با کاهش سود و افت قیمت بازگشایی شدند. از طرفی گل‌گهر، چادرملو و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز روز چهارشنبه در بازگشایی با افت قیمت همراه شدند تنها بازگشایی مثبت روز چهارشنبه نماد شرکت قند شیرین با رشد 6/ 45 درصدی قیمت بود.


به هر ترتیب بازار روز چهارشنبه در اثر بازگشایی نمادها با افت ۶۲/ ۱ درصدی شاخص همراه شد و نماگر بازار به رقم ۶۳ هزار و ۶۴۷ واحد عقب نشینی کرد. ارزش معاملات نیز در بورس و فرابورس به ۳۳۱‌میلیارد تومان بالغ شد.


با این کارنامه در کل این هفته ارزش معاملات با 8/ 48 درصدی به رقم 445 میلیارد تومان رسید. شمار خریداران نیز با رشد 20درصدی به 42هزار و 956 واحد بالغ شد. بازدهی بازار نیز در هفته گذشته با کاهش 26/ 1 درصدی موجب شد بازدهی بازار از ابتدای سال به 5/ 1 درصد کاهش یابد.